Чи укоріниться у вітчизняній виборчій системі так звана партійна диктатура? А головне, чи можна змінювати правила гри після оголошення підсумків волевиявлення громадян? На ці питання має відповісти Конституційний Суд, який сьогодні розпочав усне слухання відповідної справи.
У поданні йдеться про дві норми виборчого закону, які зазнали змін унаслідок схвалення закону «Про внесення змін до Закону України «Про вибори народних депутатів України» щодо виключення кандидатів у народні депутати України з виборчого списку партії у багатомандатному окрузі» від 16.02.2016 №1006-VIII.
Як зазначав «ЗіБ» (див. №13), на думку авторів подання — 49 народних депутатів, ч.3 ст.105 та ч.9 ст.61 закону «Про вибори народних депутатів України» (у редакції закону № 1006-VIII) наділяє з’їзд партії правом змінювати волевиявлення народу та результати виборів. Допомогти Суду у вирішенні цього спору можуть правові позиції КС першого складу. Адже у 1998 році, коли з’явилося поняття «змішана система виборів», Суд вказав, що результатами парламентських виборів є загальна кількість мандатів, що належить саме переліку кандидатів, яких вони висунули. Тобто і сам список вже є незмінним.
Вочевидь неконституційним є й положення, що поширює дію нововведення на партійні списки, сформовані для участі в позачергових виборах 2014 року. Тут також є прецедент — найперше рішення КС у своїй історії (справа щодо несумісності депутатського мандата).
Тож якщо Суд пристане на думку своїх попередників, його рішення у поточній справі стає очевидним.
Матеріали за темою
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!