Законопроект про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України щодо особливостей звернення в дохід держави грошових коштів, цінностей та доходів від них до ухвалення вироку суду не відповідає Конституції України та порушує право власності, принципи рівності та змагальності сторін у судовому процесі.
Такі зауваження містить експертний висновок Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини та інститутів громадянського суспільства до законопроекту «Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України щодо особливостей звернення в дохід держави грошових коштів, валютних цінностей, державних облігацій України, казначейських зобов’язань України, дорогоцінних металів та/або каміння, інших цінностей та доходів від них до ухвалення вироку суду» (№4057 від 15.02.2016), прийнятого Верховною Радою України у першому читанні 17 березня 2016 року.
Зокрема, у висновку сказано, що відповідно до статті 41 Конституції України ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Конфіскація майна може бути застосована виключно за рішенням суду у випадках, обсязі та порядку, встановлених законом. Таким чином, Конституція України передбачає примусове відчуження майна за умови повного відшкодування його вартості та конфіскацію майна. Запропоноване ж звернення в дохід держави визначеного в законопроекті майна не може вважатись ані примусовим відчуженням, ані конфіскацією.
Крім того, передбачена законопроектом можливість розгляду судом клопотання прокурора та постановлення ухвали про звернення в дохід держави відповідного майна без участі захисника підозрюваного, третьої особи або її представника є прямим порушенням принципу рівності та змагальності сторін, що є основними засадами судочинства відповідно до частини третьої статті 129 Конституції України, зазначено у висновку.
Також у документі наголошується, що неповернення державою майна особі протягом такого тривалого строку (не пізніше 12 місяців з дня набрання законної сили відповідним вироком, що передбачено законопроектом) однозначно становитиме надмірний тягар для неї і, відповідно, порушить вимоги статті 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
Законопроектом також передбачено, що судове рішення апеляційної інстанції у визначеній категорії справ є остаточним і оскарженню не підлягає. Таким чином, пропонується обмежити право особи на звернення до вищого спеціалізованого суду з касаційною скаргою.
У висновку, зокрема, зазначається про те, що аналіз запропонованих змін дає підстави стверджувати про їхню невідповідність Конституції України.
Експертний висновок надіслано Голові Верховної Ради України Володимиру Гройсману і Голові Комітету ВРУ з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності Андрію Кожем’якіну з пропозицією врахувати його під час підготовки зазначеного законопроекту до другого читання.
З положеннями експертного висновку можна ознайомитися за посиланням.

Матеріали за темою
Бюро фінансових розслідувань: орган вузької підслідності з широкими можливостями
в„–42 (1444), 26.10—01.11.2019
Не можна покарати службових осіб за змову, але можна — за фіктивний тендер
в„–45 (1395), 10.11—16.11.2018
Фіноперації суддів моніторитимуть, вишукуючи відмивання коштів
в„–4 (1354), 27.01—02.02.2018
Що передує відмиванню доходів, одержаних протиправним шляхом - практика
в„–26 (1272), 25.06—03.07.2016
Вже за півроку в Україні діятимуть кардинально нові правила боротьби з виведенням грошей за кордон
в„–25 (1271), 18.06—24.06.2016
Депутати хочуть запровадити офшорне мито
в„–17 (1263), 23.04—29.04.2016
В Україні з'явиться концепція деофшоризації
20.04.2016
До чого приведе спроба легалізації проскрипцій в Україні?
в„–13 (1259), 26.03—01.04.2016
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!