Замість обмеження витрат накопичуємо борги
Зусилля Уряду щодо наповнення бю¬джету виявилися недостатніми. Дефіцит головного кошторису країни за неповний рік зріс удвічі, до 52,8 млрд грн.
Експерти радять можновладцям урізати видатки, але Кабмін поки накопичує борги. Тільки в цьому році вони зросли на третину. МВФ не зможе покрити дефіцит держбюджету. Причина — занадто високі витрати. Порівняно з фінпланом на 2009 рік вони зросли на 26% і мали покриватися за рахунок доходів від приватизації та додаткових фіскальних зборів.
Оптимістичний провал
Операції митників «Щит» і «Бюджет» мали принести гроші завдяки розширенню бази оподаткування і детінізації, однак цього не вдалося зробити.
Доходи загального фонду бюджету в січні —вересні становили 95,2% передбачених. До казни зараховано 143,8 млрд грн. — на 7,3 млрд менше, ніж було заплановано. План з ПДВ не¬довиконано на 5,1 млрд грн., з податку на прибуток — на 2,6 млрд, з акцизного збору — на 1,8 млрд.
Митниця за дев’ять місяців збільшила надхо¬дження до бюджету на 38%, до 62 млрд грн. (90% плану). Основною причиною недобору, кажуть у Держмитслужбі, є зміна законодавства щодо митного оформлення газу. Минулого року його оформили на 20,5 млрд грн., у поточно¬му — на 2,5 млрд.
Не виконали план і митники, коли навесні цього року під приводом боротьби із заниженою вартістю на кілька тижнів блокували імпорт товарів.
Пересохли і потоки переплат. Як свідчить Рахункова палата, за січень — вересень цього року аванси зросли на 1,5%, до 14,5 млрд грн. Відтак податковий борг зріс до 13,1 млрд. Збільшити суму авансів митарі не змогли.
Сприяли збільшенню дефіциту визнані державою прострочені борги з повернення ПДВ експортерам на 16 млрд грн. Їх автоматично зарахували в дефіцит бюджету. Цей борг перекочував з минулого в поточний рік.
Провалились і приватизаційні плани Уряду. Від реалізації держмайна він сподівався отримати щонайменше 10 млрд, зде¬більшого за рахунок продажу «Укртелекому». Проте підготувати підприємство до конкурсу не вдалося. Торги перенесли із серпня на грудень, однак за такий короткий строк компанію навряд чи вдасться збути. Інших прибуткових і ліквідних активів у держави немає, тож план приватизації 2010 року буде провалено.
Уряд у своїх розрахунках був занадто оптимістичним. Виявилося, що ВВП збіль¬шився тільки на 3,5%, темпи зростання в ІІІ кварталі вповільнились, а економіка в умовах фіскального тиску на тлі ухвалення Податкового кодексу йде в «тінь».
«Згортання діяльності підприємств відбувалось у 2009 році, але фіскальні наслідки цього процесу бюджет почав відчувати у 2010-му. Фірми масово за¬кривались і погашали свої податкові зобов’язання. Цього року вони вже не працювали», — зазначив експерт Інститут бюджету і соціально-економічних відносин Артем Рудик.
Витратні скорочення
Стало зрозуміло, що політика збільшення доходів ні до чого не приведе, тож доведеться скорочувати витрати. Однак чиновники кажуть: робити секвестр — означає різати по живому, адже 3/4 видатків ідуть на соціальні цілі.
Лише 7% ВВП становить бюджетне фінансування Пенсійного фонду. Величезні гроші знадобляться на покриття дисбалансу внутрішніх і зовнішніх цін на газ. За прогнозами НАК «Нафтогаз України», прямі збитки від продажу палива теплокомуненерго та промисловим підприємствам у цьому році становитимуть 17 мдрд грн.
Також державна компанія має повернути 12,1 млрд «Росукренерго». Рішення про це ухвалив Стокгольмський міжнародний арбітражний суд, а Верховний Суд України підтвердив його.
Влітку під тиском МВФ Уряд скоротив витрати бю¬джету. Дефіцит зменшився до 4,99% ВВП, доходи — на 13,4 млрд грн., видатки — на 17 млрд. Однак цього виявилося замало.
Здавалося б, треба скорочувати витрати на утримання держапарату, які в цьому році збільшилися на чверть. Однак Уряд, попри рекомендації, підвищив видатки на своє існування. Зокрема, Кабмін на 70 млн грн. збільшив фінансування обласних і районних держадміністрацій, на 54 млн — Верховної Ради, на 5 млн — Державного управління справами, на 200 млн — лікування народних депутатів, на 4,52 млн — курортів ДУС.
Невідомо, за рахунок яких витрат фінансується придбання вертольота та спорудження вертолітного майданчика. Тільки гелікоптер коштує $17 млн, що у 2,5 раза дорожче, ніж у президентів США, Росії та Німеччини.
Кабмін міг би зменшити витрати за рахунок обмеження пільг чиновникам. Насамперед це стосується пенсійних виплат. Пенсія 55% пенсіонерів не перевищує 800 грн., тоді як їх част¬ка в загальній сумі видатків становить лише 38%.
Водночас 28% пенсійних виплат припадає на 12% осіб з пенсіями понад 1500 грн., а 3,2 тис. пенсіонерів отримують ви¬плати в розмірі більш ніж 10 тис. грн.
Могли б у Кабміні зменшити і штат чиновників, кількість яких за останні 15 років зросла втричі. У 2009 році Президент Віктор Ющенко наказав скоротити кожного п’ятого службовця, але насправді їх побільшало на 3%.
«У нас 300 тис. подат¬ківців, але ніхто не робить реорганізації для збільшення ефективності їх роботи і зменшення штату», — наголосив екс-міністр фінансів Ігор Уманський.
Натомість Уряд вирішив обмежити інші витрати. Кабмін відмовився від рекапіталізації Укргазбанку, банків «Київ» і «Надра». Уряд планував у цьому році виділити на ці потреби 12 млрд грн.
Також Кабмін вирішив зменшити витрати на ви¬плату пенсій військовим. Згідно із законопроектом останні виходитимуть на пенсію в 55 років, жінки — в 50, але за умови військової вислуги понад 20 років. Нині пенсію отримують ті, хто відслужив у армії понад 20 років — незалежно від віку.
Позичена гривня
Якщо від надходжень відняти позичені кошти, то бюджетна дірка зросте до третини всієї казни. У цьому році Уряд позичив майже 100 млрд грн. На обслуговування боргу цьогоріч треба віддати 22 млрд. У 2011-му потрібно виплатити 54 млрд, у 2012-му — 47,4 млрд, у 2013 році — 55,2 млрд, і це за умови, якщо нових кредитів країна вже не братиме. Станом на 1 вересня цього року борг сягав 380 млрд грн. — у 5 разів більше, ніж у 2005-му.
Стає зрозуміло, що пов¬ністю виконати бюджет Уряду не вдасться навіть з новими позиками, тому фінансування державних програм з підтримки аграріїв, вугільної галузі та енергетики вже тепер відбувається за залишковим принципом.
Під час секвестру бю¬джету в липні витрати на АПК й так скоротилися з 3 млрд до 1,3 млрд грн. На будівництво тваринницьких комплексів витратять удесятеро менше: замість 1 млрд — 0,1 млрд грн.
Фінансування інноваційно-інвестиційних проектів урізали на 800 млн грн., суму на компенсацію ставок кредитів — на 1,7 млрд, витрати на безпеку шахтарської праці — на 2,7 млрд, кошторис на будівництво житла для військовослужбовців — на 650 млн грн.
Фактично з інвестиційних програм у повному обсязі фінансується лише підготовка до Євро-2012. У цьому році на це з держбюджету буде витрачено 23,7 млрд — удвічі більше, ніж передбачалося в попередньому кошторисі.
У 2011 році Уряду доведеться кардинально зменшувати видатки, тому в проекті нового бюджету варто чекати непопулярних статей. Мінфін обіцяє передати головний фінансовий документ до парламенту не пізніше 20 грудня.
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!