АМК не справлятиме підвищену ціну за пришвидшення видання дозволу. Оплата зросте для всіх
Юристи пропонують Антимонопольному комітету механізм спрощеної процедури видання дозволу на концентрацію. Натомість вони готові до істотного подорожчання адміністративної послуги. Чи вдасться зберегти баланс між комерцією та правовими принципами при вирішенні цього питання?
Процедура з прискоренням
Юристи не бажають чекати законодавчих змін і самотужки розробляють механізми, спрямовані на оптимізацію діяльності державних органів. Так, на засіданні комітету з конкуренційного права Асоціації правників був презентований проект «Про внесення змін до Закону України «Про захист економічної конкуренції» щодо запровадження спрощеної процедури контролю за узгодженими діями, концентрацію суб’єктів господарювання».
Документ, стверджує один з його авторів — юрист Дмитро Тараник, спрямований на спрощення процедури отримання дозволу на концентрацію суб’єктів господарювання, оскільки представники іноземних суб’єктів часто не розуміють тих вимог, які ставить національний законодавець. Отже, нерідко правникам, котрі представляють інтереси іноземців, доводиться стикатись із ситуацією, коли в інших країнах усі дозволи отримані, а в нас їх очікують 45 днів. Таким чином, Україна перетворюється на своєрідний камінь спотикання або, як зазначив Д.Тараник, пляшкову шийку для закордонного бізнесу, що негативно позначається на інвестиційній привабливості держави. «Найбільш гострим питанням, яке постає перед нашими клієнтами, — говорить юрист, маючи на увазі переважно іноземців, — є питання отримання дозволу швидко, як це передбачено в багатьох європейських країнах».
Дозвіл за 30 днів
Під пришвидшенням автори проекту розуміють скорочення строків розгляду заяви про концентрацію з 45 до 25 днів. При цьому розробники документа припускають супротив АМК і прогнозують кінцевий строк — 30 днів. Тут логіка законотворців зводиться до того, що 2 тижні АМК повинен витратити на розгляд документів і ще 2 — на оформлення дозволу.
На спрощену процедуру видання дозволу, вважають юристи, можуть розраховувати особи, які відповідають конкретним критеріям, прописаним у проекті. Вони стосуються допустимої частки на ринку, яку можуть мати суб’єкти господарювання в разі концентрації. Залежно від того, на яких товарних ринках діють учасники, частка може коливатись від 15 до 20%. Зовсім не згадується відсоток частки, якщо йдеться про дію на українському ринку лише одного з учасників концентрації, при тому що інші учасники, діючи на іноземних ринках, не є його потенційними конкурентами.
Повноваження щодо прийняття рішення про можливість проведення пришвидшеної процедури юристи покладають на АМК, про що той повинен повідомити заявника.
Платитимуть усі
І ось тут навіть у самих авторів документа виникає проблема. Вона стосується ціни прискореної процедури. Логічно було б припустити, як це і зроблено в проекті, що спрощена (і, відповідно, пришвидшена) процедура мала б коштувати значно дорожче від звичайної. Адже вона дозволяє бізнесу швидше приступити до своєї роботи, а отже, й отримати прибуток. Такий підхід, характерний для деяких іноземних держав, автори документа розцінювали як додаткову мотивацію для АМК віддавати перевагу спрощеним процедурам.
Однак під час обговорення юристи з’ясовували, чи кожен суб’єкт господарювання погодиться на підвищену оплату, і чи не буде це положення дискримінаційним стосовно тих, хто може пройти пришвидшену процедуру, але не здатен її оплатити? Чи може суб’єкт сам відмовитися від спрощеної процедури, якщо він не зацікавлений у швидкому отриманні дозволу? І головне, чи допустимо закладати в законодавчий акт комерційну складову діяльності державного органу? На всі ці запитання правники дали негативні відповіді.
Оскільки йдеться про адміністративний державний контроль, втручання в сферу свободи діяльності бізнесу, говорить юрист Олександр Вознюк, у дію вступають загальноправові принципи, зокрема принцип правової держави. Таке втручання має бути пропорційним. АМК повинен бути зацікавлений у спрощеній процедурі не тому, що вона коштуватиме дорожче, а тому, що вона дозволить зекономити ресурси і державного органу, і бізнесу. «Якщо є ті, хто хоче швидше і готовий заплатити, і є ті, хто не готовий платити, то це неправильний підхід держави», — підкреслив О.Вознюк. До того ж, зауважив юрист, спрощена процедура повинна передбачати не тільки скорочення строків, а й зменшення обсягу пакета документів. Однак це поки що не вдається відобразити в проекті.
Аби уникнути комерціалізації роботи АМК, автори законодавчих змін уже в ході засідання комітету вирішили відмовитися від цінового розмежування та підвищити оплату за надання дозволу на концентрацію взагалі. Тим більше що таке питання давно на часі, переконаний Д.Тараник. «Якщо підвищимо суму до розумного показника, є сподівання, що комітет буде підходити менш формально до розгляду концентрацій», — говорить юрист. Повернення до старої суми за новим перерахунком не буде обтяжливим для бізнесу, вважають юристи. А окремі з них навіть іронізують з приводу того, що АМК буде важко відмовитися від законопроекту, в якому правники самі пропонують підвищити ціну за послуги. Чи так це, покаже час.
Матеріали за темою
Обмеження щодо управління цінними паперами можуть бути змінені
в„–19 (1473), 16.05—22.05.2020
Антимонопольні перевірки міститимуть набагато більше ризиків, ніж обшуки правоохоронців
в„–10 (1464), 14.03—20.03.2020
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!