Навіщо главі державі потрібен механізм уведення неофіційного воєнного стану в містах
Створені главою держави тимчасові військово-цивільні адміністрації зможуть замінити собою недіючі органи місцевої влади, але водночас — спотворити управлінську вертикаль.
Прифронтове життя
Верховна Рада прийняла закон «Про тимчасові військово-цивільні адміністрації», яким передбачається, що в Україні можуть створюватися тимчасові державні органи — військово-цивільні адміністрації, котрі діятимуть у складі Антитерористичного центру при СБУ.
Як пояснюють в ЮК Prove Group, у більшості населених пунктів, розташованих на території проведення АТО або в прифронтовій зоні, не діє місцева влада, оскільки депутати або самоусунулися, або виїхали. Як результат, жодне з питань, якими опікувалася місцева влада, неможливо вирішити. Відповідно, відновлення життєдіяльності регіону зупинилося, а все, що робиться, — по суті, поза законом, оскільки не має правових підстав.
Передбачається, що саме в таких випадках Президент створюватиме ВЦА, які повинні замінити органи місцевого самоврядування, а подекуди — й органи виконавчої влади (адміністрації). «Позитивною складовою цього закону є те, що будуть визначені особи, які візьмуть на себе відповідальність за організацію порядку в містах. Проте прийнятий нормативно-правовий акт має й неоднозначні моменти», — зауважив керуючий партнер ЮК Prove Group Владислав Кочкаров.
Додаткові повноваження
ВЦА, крім прав органів місцевого самоврядування, також отримають повноваження, характерні для воєнного або надзвичайного стану. Зокрема, вони зможуть:
• установлювати комендантський час;
• обмежувати або забороняти рух транспортних засобів і пішоходів на вулицях, дорогах і ділянках місцевості;
• організовувати перевірку документів і огляд речей, транспортних засобів, багажу й вантажів;
• організовувати контроль за роботою підприємств телекомунікації, використовувати місцеві радіостанції, телевізійні центри й видавництва для проведення роз’яснювальної роботи серед населення тощо.
«З одного боку, це виправдано в умовах проведення воєнних дій, з другого — створюється ситуація, коли формально воєнного стану немає, але вводяться окремі його елементи. При цьому таке рішення приймає особисто Президент, без затвердження його в парламенті. Керувати новим органом також буде людина, призначена главою держави. Причому, якщо у звичайних місцевих адміністраціях Президент призначає голів за пропозицією Кабміну, то в цьому випадку таких вимог немає», — відзначив юрист.
Крім того, законом чітко не передбачено, коли та в яких випадках створюватимуться такі адміністрації, що може потягнути за собою зловживання з боку держави, коли в одних населених пунктах ВЦА створюється мало не на порожньому місці, а в інших — цей процес затягують.
Про ризик можливих зловживань заявив і нардеп фракції Блоку Петра Порошенка Віталій Купрій. За його словами, закон надає гаранту та СБУ повноваження в неконституційний спосіб обмежувати права людей. Обшук людей, обмеження їх пересування без уведення воєнного стану відміняють норми Основного Закону, переконаний парламентар.
Розмито й положення про те, скільки триватиме така ситуація. Закон передбачає, що ВЦА діятимуть до першого засідання новообраних місцевих рад. Але хто й коли проведе відповідні вибори — велике питання, наголосив В.Кочкаров.
«Звичайно, щоб уникнути зловживань, під час голосування проекту уточнили, що цей закон прийнятий строком на 1 рік, але його дія може бути продовжена указом Президента, затвердженим парламентом. Що буде через рік і як складатиметься ситуація — не зрозуміло, адже поліпшення за такий період можуть і не настати й дію закону продовжать», — пояснив В.Кочкаров. Таким чином, ВЦА, що складатимуться в основному з військових і працівників СБУ, можуть достатньо довго управляти низкою населених пунктів Донецької та Луганської областей. А в результаті виникне двояка ситуація, коли спотвориться вертикаль виконавчої влади.
Матеріали за темою
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!