В Україні можуть створити Реєстр недієздатних та обмежено дієздатних громадян, що відображатиме повну і актуальну інформацію про цих осіб, їх опікунів чи піклувальників (яких інколи виявляється по кілька на одну недієздатну особу).
З такою ініціативою виступила Асоціація «Український Кредитно-Банківський Союз», яка очолила робочу групу Громадської ради Укрдержреєстру з напрацювання пропозицій щодо удосконалення системи держреєстрації нерухомості.
Як пояснили “ЗіБ” в УКБС, Реєстр забезпечить можливість перевірки правового статусу особи при вчиненні правочинів щодо нерухомого майна (купівля-продаж, дарування, передача в заставу при кредитуванні тощо). І, відповідно, дозволить захистити права як недієздатних чи обмежено дієздатних громадян, так і осіб, які, наприклад, виступають набувачами за договорами купівлі-продажу житла, землі тощо. Адже чинне законодавство України зумовлює недійсність угод, укладених недієздатними або обмежено дієздатними особами без згоди їх опікунів чи піклувальників. Крім того, непоодинокими є випадки, коли шахраї оманливим шляхом позбавляють незахищених осіб житла чи іншого майна.
Для створення Реєстру потрібна нормативна база й програмне забезпечення, а для його повноцінного функціонування - наповнення даними, як щодо нових, так і щодо діючих обмежень дієздатності осіб. Також дані Реєстру повинні бути доступні нотаріусам, як спеціальним суб’єктам, на яких покладені функції держреєстратора прав на нерухоме майно.
На сьогодні з 14 умовних напрямків акумулювання інформації, що міститься в держреєстрах чи повинна в них бути, нотаріус працює лише з 7. Це Держреєстр речових прав на нерухоме майно (ненаповнений); Реєстри заборон, іпотек та прав власності на нерухоме майно (діяли до 01.01.2013, на сьогодні перебувають у сплячому режимі); реєстр обтяжень рухомого майна; Спадковий реєстр; реєстр довіреностей; реєстр спецбланків нотаріальних документів; реєстр нотаріусів.
Решта 7 важливих для роботи держреєстрів/баз (земельний кадастр, реєстр юросіб та підприємців, Реєстр аграрних розписок, Держреєстр актів цивільного стану, База ДАІ, база паспортів, Реєстр недієздатних осіб) або взагалі не створені, або не наповнені всією необхідною інформацією, або недоступні при вчиненні нотаріальних дій.
Так, доступ до даних про втрачені/вкрадені паспорти – це найнеобхідніший захід для попередження махінацій з рухомим та нерухомим майном громадян, шахрайського використання викрадених документів для отримання кредитів тощо.
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!