3 липня Європейський суд з прав людини оголосив свій вердикт у справі «Луценко проти України». За цим рішенням колишній міністр внутрішніх справ має отримати компенсацію в розмірі €15000 за допущені порушення конвенційних гарантій під час його арешту.
Загалом у рішенні палати ЄСПЛ констатовано 7 порушень 5 статей Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод. Двічі названо п.1 ст.5 конвенції — щодо «свавільності арешту» Ю.Луценка, перебування якого на волі до судового розгляду справи, на думку Євросуду, не становило ризику для слідства, а також підстав для взяття під варту. Щодо останніх, ЄСПЛ не погодився з позицією українських судів, що надто повільне ознайомлення з матеріалами справи чи можливість виступів у ЗМІ може тлумачитися як «перешкоджання встановленню істини у справі».
Констатуючи порушення п.2 ст.5 конвенції, Суд відзначив, що екс-міністр був ознайомлений з обвинуваченнями, висуненими проти нього, лише через 20 год. після арешту.
Також двічі в рішенні згадується п.3 ст.5 конвенції: незабезпечення судового контролю щодо законності взяття під варту та ненадання достатніх можливостей для підготовки захисту під час судового процесу щодо оскарження запобіжного заходу.
Як на порушення п.4 ст.5 конвенції ЄСПЛ вказав на відсутність належних можливостей перегляду законності тримання під вартою, включаючи нереагування суду на звернення народних депутатів, яке було підтримане омбудсменом, щодо зміни запобіжного заходу на звільнення під заставу.
Наостанок, ураховуючи, між іншим, і аргументи Уряду щодо публічності особи екс-міністра як підстави для арешту, Євросуд констатував ще й порушення ст.18 в поєднанні зі ст.5 конвенції. Адже, як зазначили судді, тим самим Уряд дотично підтвердив наявність з-поміж іншого й політичних підстав для арешту Ю.Луценка.
Загалом усі перелічені порушення «потягли» на €15000. Однак, це рішення, з одного боку, стане остаточним лише за 3 місяці, а з другого — жодним чином не впливає на вирок, уже винесений екс-міністру. Тому малоймовірно, що Уряд скористається своїм правом оскаржити цей вердикт ЄСПЛ і вимагати його розгляду Великою палатою.
Зі свого боку, не очікуючи, доки рішення стане остаточним, Ю.Луценко заявив, що вимагатиме притягнення до відповідальності усіх осіб, причетних до його арешту та тримання під вартою. Проте, на думку експертів, у цьому випадку і прокуратура, і суд діяли в межах чинного дотепер Кримінально-процесуального кодексу. Тобто фактично відповідальними за неузгодження його норм з європейськими гарантіями є народні депутати, включаючи нинішню опозицію, яка свого часу, маючи парламентську більшість, не спромоглась впровадити європейські норми у вітчизняне процесуальне законодавство.
Весь номер в форматі PDF
(pdf, 2.43 МБ)
Матеріали за темою
Луценко оскаржить відмову суду задовольнити скаргу по Кузьміну
в„–27 (1117), 06.07—12.07.2013
ВССУ залишив у силі вирок Луценку
03.04.2013
Луценка засуджено до 2 років обмеження волі
17.08.2012
Прокуратура погодилася, Луценко не зловживав повноваженнями
в„–31 (1070), 28.07—03.08.2012
За певних умов апеляційна інстанція може звільнити Юрія Луценка
Резонансна справа, в„–10 (1049), 03.03—07.03.2012
Луценко має намір «перескочити» із зловживання на халатність
в„–7 (1046), 11.02—17.02.2012
Не сподіваючись на вітчизняну Феміду, Луценко подав позови в США та Європі
Резонансна справа, в„–6 (1045), 04.02—10.02.2012
Луценко в Страсбурзі – поза чергою? Уряд повинен відповісти на 5 запитань Європейського суду
Злочин і покарання, в„–19-20 (1006-1007), 11.05—20.05.2011
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!