Закон і Бізнес


Остановить коррупционную вакханалию

Минюст придумал, как вынудить чиновников жить на одну зарплату


№25 (1167) 21.06—27.06.2014
ЮЛИЯ ГАЙДАЙ
24291

Что является истоком украинской коррупции и как организовать эффективный финансовый контроль состояний служащих? На этот вопрос пытались ответить участники круглого стола, посвященного обсуждению нового антикоррупционного закона. Во время мероприятия были также презентованы результаты исследования Национальной кампании «Декларации без декорации», касающиеся стиля жизни высокопоставленных должностных лиц и его соответствия декларации.


Життя понад спромогу

Корупція давно вже ввійшла в побут українців, ми підтримуємо її, навіть не замислюючись, — коли чергового разу даємо хабара даішнику чи віддячуємо лікареві. Але свого апогею це явище сягає в кабінетах високопосадовців. Про його масштаби можна судити за результатами Національної кампанії «Декларації без декорації», яка дослідила стиль життя високопосадовців, порівнявши його з майновими деклараціями за 2011—2013 рр. «Монітори» цікавилися статками урядовців часів Віктора Януковича та збирають компромат на нових урядовців.

За словами координатора кампанії Анатолія Стояна, в полі зору опинилося 405 посадовців (міністри, голови обласних держадміністрацій та міських рад, міські голови та їхні заступники). 63 з них — керівники Уряду та міністерств України, 37 — керманичі державних служб України, 153 — очолюють обласні державні адміністрації, а 152 — міські ради. Встановлено, що в 69 високопосадовців їхній фактичний стиль життя перевищує офіційні доходи, а це 17% від загальної кількості осіб, доходами яких цікавилися.

Із чого ж складається вищезгаданий стиль життя? Крім того, який одяг звик купувати той чи інший чиновник, які ресторани відвідувати та на яких авто їздити, це ще й, наприклад, хобі (скажімо, один з екс-заступників Генпрокурора полюбляє музику й має вдома рояль вартістю €60000, що не зовсім відповідає рівню його доходів). Інші складові стилю життя — це витрати на подорожі, відпочинок, навчання дітей тощо.

А.Стоян навів факти. Так, установлено, що сукупні статки 69 чиновників перевищили офіційні доходи у 29 разів, причому в представників Уряду та міністерств — у 44 рази.

Новий орган проти старих людей

Що ж у цій ситуації робити, як зупинити корупційну вакханалію? Transparency International Україна, Міністерство юстиції та Комітет ВР з питань боротьби з організованою злочинністю та корупцією представили громадськості новий проект, який передбачає створення спеціального превентивного антикорупційного органу, що контролюватиме питання протидії конфлікту інтересів чиновників.

Для ефективної боротьби з корупцією необхідно вживати запобіжних заходів, одним з яких є посилення фінансового контролю чиновників. Адже перевищення реального стилю життя держслужбовців задекларованим ними статкам стало можливим якраз завдяки відсутності законодавчої норми, що регулює конфлікт інтересів (суперечність між приватним інтересом особи та її службовими чи представницькими повноваженнями).

Саме тому Міністерство юстиції розробило проект закону про основи попередження та протидії корупції, який оприлюднений на сайті відомства для обговорення. Цей документ, на думку експертів, відповідає вимогам часу та очікуванням суспільства. «Новий проект передбачає створення спеціального превентивного антикорупційного органу, який контролюватиме питання протидії конфлікту інтересів чиновників, — розповів заступник міністра юстиції Руслан Рябошапка. — Такий колегіальний орган складатиметься з 5 членів, які здійснюватимуть контроль за діями держслужбовців. Крім цього, документ передбачає санкції за надання переваги приватному інтересу над обов’язками публічного службовця».

Як повідомив голова Комітету ВР з питань боротьби з організованою злочинністю та корупцією Віктор Чумак, саме такий орган забезпечить контроль за корупцією та люстрацію чиновників. «Головне питання — за рахунок кого формуватиметься цей орган? Якщо за рахунок працівників міліції, прокуратури, податкової, то фактично це будуть старі люди зі старою професійною деформацією. Я вважаю, що жодної людини з нашої правоохоронної системи в новому органі не повинно бути… Це має бути структура з новою культурою правоохоронної діяльності», — підкреслив В.Чумак. Він навів приклад Грузії. Там у схожий орган набрали нових людей, переважно з глухих сіл, в яких не було родичів у столиці. Цей досвід виявився успішним, грузинам удалося подолати корупцію.

Тему правової люстрації підтримав і виконавчий директор Transparency International Україна Олексій Хмара. Він заявив, що згідно з новою редакцією проекту всі декларації держслужбовці подаватимуть у режимі он-лайн. Чиновники декларуватимуть не лише майно та статки, а й свої інтереси. Зокрема, вказуватимуть, членами якої політичної сили вони є, якими акціями володіють, де раніше працювали, з ким мають зв’язки тощо. Всі ці дані будуть доступні для загалу. За неподання декларації чи неправдиву інформацію передбачена адміністративна відповідальність (кілька тисяч гривень штрафу й дисциплінарні стягнення, включаючи можливість звільнення). Всі декларації перевірятимуть. «Якщо цей документ буде ухвалено парламентом, то за 3 роки абсолютно реально очистити весь державний апарат. По суті, ми пропонуємо правову люстрацію українських кадрів», — зазначив експерт.

До речі, О.Хмара заявив, що його організація стежить не тільки за колишніми держслужбовцями, чиновники нової влади теж у них «на гачку». Директор Transparency International урочисто пообіцяв, що вони не залишать високопосадовців у спокої.