Закон і Бізнес


Извещатель не дремлет!

Нардепы придумали новый способ для борьбы с нарушителями ПДД


№3 (1561) 22.01—28.01.2022
АННА ЖОВТОНИЖКО
3534

Когда государство не может обеспечить контроль от своего имени, эти функции частично может взять на себя общество. Новый законопроект призван воспитать у граждан сознательное отношение к Правилам дорожного движения.


З низкою слушних зауважень

Впровадження системи автоматичної фіксації на проблемних ділянках доріг стало дієвим кроком для попередження багатьох порушень. Водночас у Верховній Раді зійшлися на думці, що для контролю за безпекою можна використовувати комплексні заходи.

Нагадаємо: ще півроку тому нардепи зареєстрували проект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» (№5798), яким хочуть удосконалити чинний режим фотозйомки порушень ПДР. А також додати безпосередніх свідків до переліку суб’єктів, які можуть фіксувати порушення фізичних осіб. Свідомі громадяни зможуть фотографувати порушення правил зупинки, стоянки, паркування тощо.

Громадський контроль за безпекою буде здійснюватися виключно через застосунок «Дія». Адже це уможливить ідентифікацію свідка. До того ж «Дія» гарантуватиме цілісність та автентичність створених матеріалів фото- та відеозапису, забезпечить визначення часу, дати та географічних координат порушення.

У разі притягнення винної особи до відповідальності та сплати нею накладеного штрафу, сповіщувачі зможуть отримати винагороду в розмірі 10% від цієї суми. Водночас особі гарантується нерозголошення її даних.

Утім, щоб нівелювати спроби заробітку проект установлює кримінальну відповідальність за подання підроблених або штучно створених матеріалів фото чи відеозйомки.

Нещодавно депутати вирішили повернутися до обговорень згаданого законопроекту. На засіданні Комітету ВР з правоохоронної діяльності посадовці в цілому підтримували основну мету документа, а саме — посилення заходів контролю за безпекою дорожнього руху. Однак деякі нардепи в цьому контексті все ж наважились озвучити низку слушних зауважень.

Спроба змінити менталітет

Усіма можливими способами відстояти ідею законопроекту намагався один з його авторів Денис Маслов. Перед безпосереднім обговоренням основних положень документа він запропонував колегам згадати нещодавні резонансні ДТП. За словами нардепа, у багатьох випадках постфактум з’ясовується, що винуватці вже не вперше порушують закон і раніше їм вдавалось уникати відповідальності.

За словами Д.Маслова, набагато важливіше та корисніше для суспільства буде запобігання таким правопорушенням, ніж подальше притягнення до відповідальності винних осіб. «Ми не можемо на кожному кілометрі наших доріг поставити камери відеоспостереження. Але чи були б порушники такими зухвалими, якби вони знали, що їхні дії в режимі реального часу можуть фіксувати громадяни», — наголосив депутат.

Тому автори проекту пропонують дозволити всім свідомим особам фіксувати порушення ПДР, використовуючи для цього спеціальний мобільний додаток. Потім необхідно надіслати відеозапис до поліції.

Якщо під час перегляду уповноважена особа виявить очевидні ознаки правопорушення, то вона може прийняти рішення щодо притягнення до адміністративної відповідальності та скласти відповідну постанову. Як зауважив Д.Маслов, порушник може навіть ще не доїхати до місця призначення, а йому на телефон уже надійде інформація про фіксацію правопорушення.

Автори зійшлися на тому, що подібний інструментарій потрібно застосовувати лише до явних та грубих порушень. До виключного переліку ввійшли проїзд на червоне світло, перетин подвійної суцільної смуги, порушення правил руху через залізничні переїзди, ненадання переваги каретам швидкої медичної допомоги.

Водночас Д.Маслов окреслив очевидні плюси ініціативи: «По-перше, без зайвих витрат бюджету ми можемо отримати десятки тисяч камер та активних помічників по всій території України. По-друге, це допоможе досить швидко зібрати статистику правопорушень».

Своєю чергою нардеп Павло Фролов назвав законопроект революційним. При цьому він закликав колег проголосувати за документ, оскільки переконаний, що таким чином можна змінити менталітет українців. Адже усвідомлення ймовірності контролю від громадян змусить деяких осіб їздити за правилами.

Не сварись із сусідом

Звичайно, під час подальшої дискусії не обійшлося без пропозицій виключити певні положення з проекту. Зокрема, це стосується грошової винагороди сповіщувачам. Також нардепи погодилися, що необхідно принаймні доопрацювати питання щодо доцільності введення в Кодекс про адміністративні правопорушення такого поняття, як «електронний доказ».

Натомість член комітету Олександра Устінова виступила в ролі автора альтернативного проекту (№5798-1). Ключова відмінність від основного документа полягала в тому, що нардеп виключила норму щодо штрафів за паркування. На переконання О.Устінової, інфраструктура та суспільство до такого поки не готові.

«Чийсь сусід може кожного дня виходити та фотографувати припарковані вздовж вулиці автомобілі. Якщо хтось з ним посвариться, то буде сплачувати кілька штрафів на день», — пояснила свою позицію нардеп. Інші норми з альтернативного проекту співпадають з основним. Тому О.Устінова готова його підтримати, але якщо будуть ураховані її зауваження.

Після жвавої дискусії в комітеті зрештою вирішили рекомендувати ВР прийняти проект №5798за основу. Разом з тим нардепи визначили напрямки, що необхідно врегулювати під час підготовки до другого читання. Зокрема, це стосується виключення положень щодо запровадження винагороди та надання безоплатної вторинної правової допомоги сповіщувачу, а також вилучення електронних доказів під час адміністративного затримання або особистого огляду.

Додатково в комітеті звернули увагу на те, що відповідно до ПДР водієві під час руху транспортного засобу забороняється користуватися засобами зв’язку, тримаючи їх у руці. За це передбачена адміністративна відповідальність (штраф 510 грн). Таким чином необхідно унеможливити ситуацію, коли фіксація буде супроводжуватись додатковим порушенням з боку сповіщувача.

Тому поки навряд чи можна сказати, як проект спрацює на практиці. Можливо, це дійсно допоможе посилити заходи контролю за безпекою дорожнього руху. Хоч і не виключено, що в результаті з’явиться низка інших правопорушень.