Закон і Бізнес


Функциональная способность

Нардепы попытаются внести существенные изменения в организацию работы ГБР


Представники ДБР переконують, що після передачі справ до бюро динаміка та результати розслідувань у рази збільшуються.

№51 (1557) 18.12—24.12.2021
Мирон ХОМЧУК
4749

Комитет Верховной Рады по вопросам правоохранительной деятельности провел ежегодные слушания, посвященные деятельности Государственного бюро расследований. Депутаты выясняли, каким образом ГБР выполняет поставленные задачи и всегда ли соблюдает законодательство.


Прогалини в регулюванні

Насамперед голова комітету Сергій Іонушас нагадав, що переломним для роботи ДБР став закон «Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення діяльності Державного бюро розслідувань», який був прийнятий ще в грудні 2019 р. Безумовно, на той час це значно посприяло перезапуску роботи правоохоронного органу. Адже зміни включали оновлення керівного складу та вдосконалення структури бюро.

«Проте залишається чимало проблемних питань в організації діяльності та функціонування правоохоронного органу. Ці прогалини потребують законодавчого вирішення», — зауважив С.Іонушас.

Спікер переконаний, що свідченням співпраці комітету з ДБР є підтримка відповідних законопроектів. С.Іонушас укотре виокремив документ, за яким уносили зміни до деяких законів щодо вдосконалення правових засад діяльності правоохоронного органу (№5305). Відповідний проект раніше викликав багато дискусій серед нардепів.

Нагадаємо, цей документ сприяв значному покращенню роботи бюро. Зокрема, автори пропонували збільшити штатну чисельність працівників органу з 1600 до 2000 осіб.

Крім того, у пояснювальній записці йшлося про недостатню кількість територіальних управлінь. Адже кожне з них поширює свою діяльність на кілька областей. Тому виникали ситуації, коли працівники ДБР були вимушені в разі необхідності виїзду на місце події витрачати по кілька годин на дорогу.

Також виникали інші труднощі, оскільки особи рядового та начальницького складу не мали права на носіння та зберігання зброї. Тож врегулювати всі ці нюанси мав би відповідний закон. С.Іонушас підкреслив, що члени комітету одноголосно підтримують унесення таких змін. Адже вони цілком розуміють потребу в оновленні законодавства для регулювання діяльності ДБР.

Також голова комітету сказав: оскільки нині створені та розпочали роботу нові правоохоронні органи, деякі повноваження інших перебувають у процесі реорганізації. У контексті цього він указав на певну правову невідповідність у частині підслідності кримінальних проваджень органам ДБР.

Загалом залишається актуальним питання щодо внесення комплексних змін до Кримінального процесуального кодексу. Під час слухань з’ясувалося, що комітет вже підготував відповідний проект. Однак певні напрацювання все ж потребують додаткового обговорення, тому автори не поспішають з його реєстрацією.

Серед позитивних аспектів у діяльності ДБР відзначили активне нарощування функціональної спроможності, завершення укомплектування слідчих та оперативних підрозділів.

Водночас продовжується робота щодо збільшення чисельності територіальних управлінь та зміну місця знаходження деяких з них. Також вирішується питання стосовно того, щоб нарешті особам рядового та керівного складу надати право носити та застосовувати вогнепальну зброю і спеціальні засоби. Адже поки таке право мають лише працівники спеціального підрозділу фізичного захисту.

Вочевидь, урегулювати подібні нюанси можна за допомогою низки законопроектів, які перебувають на розгляді у ВР. Дещо додає оптимізму нардепам той факт, що більшість із них уже прийнято в першому читанні.

З початком справжньої роботи

Про діяльність правоохоронного органу протягом року розповів в.о. директора ДБР Олексій Сухачов. Він погодився, що врахування всіх зауважень за результатами попередніх слухань сприяли ефективності в подальшій роботі. Зокрема, повноцінно запрацювали слідчі та оперативні підрозділи в кожному обласному центрі. За словами О.Сухачова, це дозволило запровадити системну та комплексну роботу щодо захисту важливих інтересів суспільства.

Також в.о. директора ДБР доповів про стан розслідування кримінальних проваджень стосовно учасників акцій протестів у 2013—2014 рр. За його словами, слідче управління значно просунулось у розслідуванні. І в цьому році вже було повідомлено 54 підозри, направлено до суду 32 обвинувальних акти стосовно 146 осіб. О.Сухачов акцентував, що після передачі цих справ до ДБР динаміка та результати розслідувань збільшилися майже утричі. Щоправда, не озвучив, скільки цих проваджень завершилися вироками та ще й обвинувальними.

До інших завдань, виконання яких не менше очікує суспільство, спікер відніс протидію корупції та зловживанням у будь-якій сфері діяльності держави. Тож ДБР намагається докласти максимум зусиль для усунення подібних недоліків.

Водночас голова Касаційного кримінального суду Станіслав Кравченко наголосив, що підняті під час слухань питання є надзвичайно важливими й для Верховного Суду.

«Не підлягає сумніву, що за цей час цілком відбулося становлення такого правоохоронного органу як ДБР. За моїми спостереженнями, при утворенні нової структури всі організаційні моменти завершуються через 3 роки. Потім починається справжня робота. Якраз такий час нині настав для ДБР», — підкреслив спікер.

Отже, за результатами обговорень у комітеті ВР, планують розробити відповідні рекомендації, з якими повинні ознайомитись органи державної влади, а також представники експертного середовища та громадськості. Однак незрозуміло: зможе це вплинути на ефективність роботи ДБР чи на наступні слухання будуть готуватися нові зауваження.