Закон і Бізнес


В лес — за елкой

Как произвести рубку деревьев с соблюдением природоохранного законодательства


.

№46 (1552) 13.11—19.11.2021
Виктория КОЗАК, главный специалист отдела обобщения судебной практики Седьмого ААС
5159
5159

Уже скоро на улицах наших городов появятся зеленые красавицы. Ведь какой Новый год без сосны или елки в доме? То, как регулируется рубка деревьев, разъяснили админсуды, рассмотрев спор по выдаче разрешения на уход-прореживание лесного участка.


Зрізані сосни

У справі №817/2357/16 судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що посадові особи Державної екологічної інспекції у Рівненській області провели планову перевірку дотримання вимог законодавства про охорону, захист, використання та відтворення лісів Державним підприємством «Спеціалізоване лісогосподарське агропромислове підприємство «Дубровицький держспецлісгосп». За наслідками перевірки складено акт, в якому зафіксовано, серед іншого, таке порушення:

«На площі 4,7 га лісокористувачем проведено рубку догляду-прорідження. Матеріалами лісовпорядкування вказаний вид рубки на лісовій ділянці, обсягів робіт, а також порядку і способів їх проведення не визначено. Насадження на цій лісовій ділянці зріджене та відповідно до матеріалів лісовпорядкування його повнота становить 0,5. Однак посадовими особами ДП СЛАП «Дубровицький держспецлісгосп» видано спеціальний дозвіл — лісорубний квиток на проведення рубки догляду-прорідження. До рубки призначено та зрізано 76 дерев породи сосна».

ДЕІ у Рівненській області направила вказаний акт перевірки до прокуратури, яка у свою чергу звернулась до ДП СЛАП «Дубровицький держспецлісгосп» з проханням надати у строк до 30.11.2016 інформацію щодо того, чи здійснювалось анулювання лісорубного квитка в частині проведення рубки.

Підприємство повідомило прокуратуру, що лісорубний квиток анульований не був, оскільки згідно з матеріалами лісовпорядкування у цьому кварталі повнота насадження складає 0,5, але фактично в натурі вона становить 0,85, що зафіксовано в акті про виявлені розбіжності у матеріалах лісовпорядкування.

Правила відбору

Касаційний адміністративний суд у постанові від 28.09.2021 констатував, що суди попередніх інстанцій дійшли вірних висновків, що здійснення спеціального використання лісових ресурсів, у тому числі в частині видачі лісорубних квитків, повинно здійснюватися постійним лісокористувачем на основі матеріалів лісовпорядкування.

ВС у постанові від 17.08.2021 №817/1855/17 також вже висловлював думку, що підставою для використання лісових ресурсів є матеріали лісовпорядкування, а спеціальним дозволом для таких рубок є лісорубний квиток.

Так, п.4 Правил поліпшення якісного складу лісів, що затверджені постановою КМ від 12.05.2007 №724, передбачено, що підставою для рубок формування і оздоровлення лісів є матеріали лісовпорядкування та обстежень, які проводяться власниками лісів і постійними лісокористувачами. У разі проведення зазначених рубок у деревостанах, не запроектованих лісовпорядкуванням, власники лісів і постійні лісокористувачі повідомляють про це орган виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища Автономної Республіки Крим, обласну, Київську та Севастопольську міські держадміністрації.

У п.13 указаного порядку передбачено, що відбір дерев для рубок освітлення і прочищення провадиться лише на спеціально закладених пробних ділянках, що є еталоном для здійснення догляду на всій площі. Для рубок проріджування та прохідних рубок відбір дерев провадиться на всій ділянці з урахуванням рівномірного розміщення кращих дерев.

Безпідставний дозвіл

У справі №817/2357/16, як установлено судами, лісорубний квиток виданий підприємством для проведення вибіркової вирубки на площі в рахунок прорідження 2016 року на підставі матеріалів лісовпорядкування 2016 року та передбачає вирубку, серед іншого, у зазначеному кварталі на площі 4,7 га деревини. Водночас матеріалами лісовпорядкування вказаний вид рубки, обсяги робіт, а також порядок і способи їх проведення не визначено. Насадження на цій ділянці зріджене, його повнота становить 0,5.

При цьому в матеріалах справи відсутні відомості щодо повідомлення підприємством Рівненської обласної державної адміністрації про проведення зазначеної вирубки.

Разом із цим посилання відповідача на акт про виявлені розбіжності у матеріалах лісовпорядкування від 15.06.2016, складений комісією за участі працівників підприємства, є безпідставним.

Законодавством передбачено: якщо у процесі відведення лісосік встановлено, що деревостани не можуть бути відведені в рубку через виявлені розбіжності з даними лісовпорядкування (неправильне визначення віку, переважної породи, повноти тощо), складається акт про виявлені розбіжності, який направляється органам Державного агентства лісових ресурсів для затвердження.

Відповідно до наявного у матеріалах справи наказу Держлісагентства від 25.09.2013 №272, визнано таким, що втратив чинність, наказ «Про затвердження Методичних вказівок з відведення і таксації лісосік, видачі лісорубних квитків та огляду місць заготівлі деревини в лісах Державного агентства лісових ресурсів України» від 21.01.2013 №9.

Отже, суди усіх інстанцій зауважили, що акт про виявлені розбіжності від 15.06.2016, складений згідно з методичними вказівками, затвердженими наказом Держлісагентства №9, на увагу не заслуговує. При цьому судами вірно зазначено, що доводи відповідача щодо відновлення у такому разі чинності попередніх наказів «Про підвищення якості відведення лісосік» від 22.11.2010 №403 та «Про внесення змін до наказу Держкомлісгоспу від 22.11.2010 №403» від 18.07.2011 №508, є суперечливими. Адже №272 цього не передбачено, а за загальним правилом, втрата чинності нормативним актом означає, що він припиняє свою дію з моменту винесення відповідного нормативного акта про його скасування, а не з моменту його первісного прийняття.

Таким чином, задовольняючи частково позов, суди першої та апеляційної інстанцій виходили з того, що наявна протиправність дій відповідача щодо видачі лісорубного квитка в частині проведення рубки догляду-прорідження в згаданому кварталі на площі 4,7 га. Адже підставою для використання лісових ресурсів є матеріали лісовпорядкування, а спеціальним дозволом для таких рубок є лісорубний квиток.