Закон і Бізнес


Аттестовать каждого

В парламентском комитете поддерживают проект, который позволит ОГП не исполнять решения судов


№24 (1530) 12.06—18.06.2021
Карина ПЕТРАШ
4021

Народные депутаты продолжают реформировать прокуратуру, но уже сами запутались в своих позициях. Поэтому сначала убеждают коллег не аттестовать прокуроров, а затем занимают противоположную позицию. А вот по президентским инициативам демонстрируют показательное единство.


Прокурор стерпить

На засіданні Комітету ВР з питань правоохоронної діяльності підтримали в другому читанні проект «Про внесення змін до розділу II «Прикінцеві і перехідні положення» Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо першочергових заходів із реформи органів прокуратури» (№5157). Він розширює перелік суб’єктів, які мають проходити атестацію.

Річ у тім, що законом «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо першочергових заходів із реформи органів прокуратури» №113-IX установлено правило про можливість переведення до Офісу Генерального прокурора, обласних та окружних прокуратур лише тих прокурорів та слідчих органів прокуратури, які успішно пройшли атестацію. Вочевидь, на момент ухвалення цього документа законодавець не міг спрогнозувати, що особи, які провалили перевірку, будуть поновлюватися на посадах за рішеннями судів. Це стосується також прокурорів, які свого часу потрапили під люстраційні обмеження.

Тож для виправлення ситуації був унесений проект №5157. Оптимізм колег не розділив нардеп Максим Павлюк. На його думку, реформа прокуратури відбувається не зовсім чесно. «Цим проектом ми своїми руками, на прохання ОГП, даємо їм можливість не виконувати рішення судів, зокрема щодо тих прокурорів, які успішно подолали перший та другий етапи оцінювання, але на третьому з тих чи інших причин були звільнені та вважаються такими, що не пройшли. Але через суд вони отримали рішення, яким можуть повернутися до роботи. Утім, за проектом №5157 знову будуть змушені проходити всі етапи атестації. Це неправильно», — сказав М.Павлюк.

Здавалось, у словах нардепа є раціональне зерно, але всі ці слова втратили свою вагу після ремарки нардепа Максима Бужанського. Обранець пояснив, що коли проект обговорювали вперше, то він особисто наполягав на тому, щоб не обмежувати прав прокурорів, яких поновив суд. Утім, М.Павлюк переконав його в протилежному. «Я наполягав не обмежувати права поновлених прокурорів, але був розгромлений аргументами М.Павлюка, який мені довів, що це поставить прокурорів у нерівне положення. Я був морально розчавлений та публічно принижений, отримав сильний удар по своєму самолюбству та зняв свою пропозицію», — сказав М.Бужанський. Тож, на відміну від колеги М.Павлюка, цього разу нардеп вирішив підтримувати проект у заявленому вигляді. А також закликав колегу не вносити дисбаланс у роботу комітету.

Тож якщо проект підтримають і в парламенті, то атестація чекатиме на чималу кількість правоохоронців. Зокрема, на слідчих, прокурорів, які на день набрання чинності цим законом:

• займають посади в Генеральній прокуратурі, регіональних прокуратурах, місцевих прокуратурах, військових прокуратурах;

• займали посади в ГПУ, регіональних прокуратурах, місцевих прокуратурах, військових прокуратурах, але через тимчасову непрацездатність, відпустку по догляду за дитиною, відрядження для участі в роботі інших органів на постійній основі не проходили атестацію;

• люстровані, у тому числі в разі прийняття судом рішення про поновлення на посаді прокурора в ГПУ, обласних прокуратурах, окружних прокуратурах;

• звільнені раніше з органів прокуратури, але щодо яких набрало законної сили рішення суду про поновлення на посаді.

Швидко й без чвар

Уже в другому читанні комітет підтримав проект «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення, Кримінального кодексу України та Кримінального процесуального кодексу України» (№5156) та рекомендував парламенту ухвалити за основу з правками.

Цей проект уходить до президентського пакета законопроектів про так звану амністію капіталів та є реалізацією однієї з передвиборчих обіцянок Президента Володимира Зеленського.

Разом з доповіддю нардепа Олександра Бакумова та голосуванням на прийняття рішення нардепам знадобилось всього 3 хв. Зазвичай кожен проект у комітеті супроводжується бурхливим обговоренням, але цього разу обранці народу мовчки проголосували. Подібна злагода трапляється зрідка.

Ідеєю цього проекту є підвищення податкової культурі громадян шляхом запровадження добровільного декларування фізичними особами належних їм активів та сплати одноразового збору до бюджету.

Згідно з проектом №5156 запропоновано внести зміни до стcт.212—2121 Кримінального кодексу. Тобто встановити, що подання одноразової добровільної декларації та сплата узгодженої суми збору є підставою для звільнення декларанта від кримінальної відповідальності за ухилення від сплати податків, зборів, обов’язкових та інших платежів.

Водночас нардепи відмовились доповнювати КК ст.2323. Ця норма передбачала відповідальність за незаконне розголошення, передачу або надання доступу до інформації, що міститься в одноразовій добровільній декларації. За словами О.Бакумова, виняток зумовлений тим, що в карному законі вже передбачена така норма.

Утім, доля документа все одно викликає низку питань. Адже на засіданні парламенту, яке відбулося 4.06.2021, нардепи не підтримали проекту №5153, який також входить до пакета президентської ініціативи про амністію капіталів. Прикметно, що більшість утрималась. У цьому документі визначені ставки збору, який буде справлятися з суми чи вартості активів. Нагадаємо, що в поданому до ВР проекті зазначені такі ставки: 2,5, 5, 9% (залежно від активу).

Тож чи знайде проект підтримку під куполом, таку саму як у комітеті, — покаже час. Утім, як правило, проекти, які є частиною обіцянок Президента, у парламенті підтримують.