Закон і Бізнес


Изобретение на миллион

Восьмилетние ожидания и непомерные расходы: чего ждать от международного патентования?


Хоча онлайн-заходи вже мають свою популярність, все ж адвокати зізнаються, що сумують за живими IP-сніданками, що проходили раніше у спілкуванні за кавою

№22 (1528) 29.05—04.06.2021
Игорь НОВИКОВ
5404

Об особенностях получения патента на изобретение в Европе, Евразии и США рассказали во время очередного IP-завтрака. Как оказалось, не так сложно что-то придумать, как зарегистрировать права на плод своего интеллектуального творчества.


Модернізація відомого

Національна асоціація адвокатів України та комітет з інтелектуальної власності продовжує традицію проведення IP-сніданків. Цього разу темою зустрічі стало міжнародне патентування винаходів та їх практичне використання.

Модератором заходу виступив заступник голови комітету з інтелектуальної власності, керуючий партнер компанії TrustMe Law firm Сергій Барбашин.

Спікер сніданку, голова патентного департаменту «Боровик та Партнери» Мирослава Слободянюк зазначила, що складання заявки є такою собі міні-дипломною роботою. Так, можна винайти й велосипед, але, приміром, його колеса вже не матимуть круглої форми, а кермо матиме сенсор, який звільняє руки велосипедиста під час руху. По суті, сьогодні майже все вже винайдено, тому ті винаходи, які патентуються, — це модернізація відомих речей. І вона теж заслуговує на захист.

Перед складанням заявки проводиться простий пошук аналогічного рішення, який дозволяє відслідковувати унікальність винаходу. Хоча такий пошук не виключає того, що аналогічний винахід знаходиться на стадії заявки в іншому кінці світу. При цьому пріоритет матиме винахід із заявки, яка подана бодай на день раніше. За словами спікера, Укрпатент проводить дуже якісний пошук, детально аналізуючи схожі рішення про видачу патентів. Та все ж не варто забувати, що пошук ніколи не буде 100% гарантією унікальності винаходу, оскільки проводиться серед вже опублікованих заявок.

Дуже важливою частиною з точки зору винахідництва є креслення, які дозволяють зрозуміти суть винаходу та визначити дельту новизни, навіть не удаючись до перекладу самої заявки. М.Слободянюк зазначила, що клієнти часто не зацікавлені в отриманні патенту в Україні. Вочевидь, дбаючи відразу про освоєння ринку за кордоном, клієнти бажають запатентувати винахід в Європі, Євразії та США.

Фінансові та часові ресурси

Подача заявки для американського патентування коштуватиме $2500—3500, однак це далеко не все, для чого доведеться заплатити. Та й результат змусить себе чекати доволі довго. Окрім того, за порадами до американських повірених краще йти через перевірені фірми та за заздалегідь погодженими умовами. Практика показує, що ряд американських компаній, які спеціалізуються на патентуванні, бере гроші за кожне питання. Навіть за питання, чи можна поставити їм питання та скільки коштуватиме відповідь, ви можете отримати окремий чек.

С.Барбашин при цьому також навів приклад із практики, коли на запит про вартість послуг та специфіку їх надання у конкретній справі, фірма одразу ж надіслала виконаний аналіз та чек на оплату послуг.

Чекати на рішення від американського відомства доведеться один-два роки. Подача заявки до Росії коштуватиме $1100, а до Китаю — $1500. Порівняно з європейською заявкою, за яку доведеться заплатити €6000—6500, це дитячі гроші.

Поняття пришвидшення розгляду заявки в американському патентуванні немає, але більш швидко розглядають патенти від винахідників, яким виповнилось 60 років. Тож М.Слободянюк порадила залучати своїх літніх родичів — це дозволить значно пришвидшити розгляд поданої заявки.

Відповідь на запит в американському відомстві коштуватиме $2000—2500. У Роспатенті те саме коштувати €300. Водночас європейський патент серед усього розмаїття є найдорожчим, чекати на результати поданої заявки доведеться дуже довго. Як показала практика, в одному із випадків, описаних М.Слободянюк, клієнтові довелося чекати 8 років на рішення про видачу патенту. І це при тому, що сам патент видається на 20 років.

Ще один неприємний момент, що вплине на суму інвестицій в патентування, це факт того, що поки заявка про видачу патенту залишається на стадії заявки, доведеться сплачувати щорічний збір. Коли ж нарешті європейський патент вдасться отримати, клієнту буде надано 3 місяці для того, аби подумати — на які саме країни Європи він хоче поширити дію патенту.

Валідація патенту у конкретних країнах залежить від умов, які висуває кожна з них. Але переважно вам доведеться сплатити певну суму або ж витратитись на переклад патенту на винахід мовою країни, в якій він буде діяти. Окрім цього, краще за все знайти в кожній з країн свого патентного повіреного, який представлятиме інтереси за цим патентом. А це, знову ж таки, гроші. У країнах, де валідація відбувається безкоштовно, вам, однак, не вдасться уникнути сплати щорічного збору.

Загалом, судячи навіть із цієї оповіді, випливає: якщо винаходити й патентувати, то вийде щось таке, на чому можна буде справді заробляти й досягти успіху на ринку тієї чи іншої країни. В іншому випадку зусилля, витрачені на патентування, виявляться марними.