Закон і Бізнес


Пирров компромисс

Чиновников будут сажать, только если они забудут о своих честно заработанных 8,5 млн


№49 (1503) 05.12—11.12.2020
Карина ПЕТРАШ
1968

Вариант, который не нравится всем, но компромиссный для всех. Народные депутаты считают, что ложь в декларации должна становиться преступлением начиная с 8,5 млн грн. В то же время парламентарии не забывают повышать штрафы для населения за нарушение Правил дорожного движения.


Патова ситуація

З гарячого та актуального вирішили розпочати нардепи засідання Комітету з питань правоохоронної діяльності, а саме — з розв’язання питання щодо декларування доходів. Після того як Конституційний Суд визнав деякі повноваження Національного агентства з питань запобігання корупції та ст.3661 Кримінального кодексу неконституційними, інформаційний простір вибухну заголовками «КС скасував е-декларування». Тож відповідати на запит суспільства взялися законодавці.

За словами Григорія Мамки, у парламенті зареєстровано близько 10 проектів, які покликані повернути декларування для чиновників. Утім, комітет розглянув тільки два з них: президентський (№4434) та від парламентської робочої групи на чолі з Денисом Монастирським (№4441).

«ЗіБ» уже писав про ініціативи Президента, який пропонує за умисне внесення суб’єктом декларування недостовірних відомостей до декларації, якщо ті дані відрізняються від достовірних на суму від 500 до 2000 прожиткових мінімумів для працездатних осіб, карати штрафом від 2500 до 3500 неоподатковуваних мінімумів або громадськими роботами.

Напрацьований та узгоджений між фракціями проект робочої групи відрізняється від президентського виключно цифрами. «Запропонована ст.3662 передбачає відповідальність за умисне внесення завідомо недостовірних відомостей до декларації. Кримінальна відповідальність стартує з 500 прожиткових мінімумів, тобто понад 1,1 млн грн. Це вдвічі більше, ніж було раніше. Якщо брехня в декларації перевищує 4000 н.м.д.г. (8,4 млн. грн.), то в такому разі відповідальність настає у вигляді штрафу від 3000 до 5000 н.м.д.г., або громадських робіт, або обмеження волі на строк до 2 років. Це основні відмінності від президентського проекту», — сказав Д.Монастирський.

Також голова комітету закликав колег, щоб дві ініціативи були розглянуті та зведені до єдиного варіанта, який би влаштував усі фракції. Це потрібно для того, щоб ухвалити документ за процедурою ad hoc.

Основна дискусія розгорнулася навколо того, яка ж відповідальність має чекати чиновників — позбавлення чи обмеження волі. Нардеп від монобільшості закликав не підтримувати проект №4441. «КС чітко дав зрозуміти: ніякої тюрми. Обмеження волі — це шлях до позбавлення волі. У злочинах, пов’язаних із декларуванням, мова йде або про помилку, або про недостовірну подачу інформації. Дійсно, людей варто штрафувати, але не саджати. Ви розумуєте, що завтра хтось може взяти кулькову ручку, відправити її на експертизу, яка покаже, що вона коштує 9 млн, і все — людину можна буде відправити до в’язниці?» — сказав Максим Бужанський.

Конструктив у дискусію намагався внести Сергій Алєксєєв. Він закликав колег розглядати лише юридичний аспект документів і відкинути політику. «Завдання цього проекту — вихід із конституційної кризи, а не вхід у ще більшу. Єдине компромісне рішення на сьогодні — спробувати проголосувати за обмеження волі. Важливо, що проекти покликані притягувати до відповідальності за недекларування законно нажитого майна, а не нажитого злочинним шляхом. Для нажитого злочинним шляхом є дві інші статті КК. Тобто мова йде про майно, яке особа заробила законно, але умисно не задекларувала», — сказав він.

Як народні обранці не викрикували з екранів своїх лептопів, досягти згоди так і не вдалося. Попри розбіжності в позиціях, усі сходяться на одному: закон має пройти процедуру ad hoc, а для цього згоду мають дати всі фракції.

Наступного дня оливи у вогонь додали посли G7, які вимагали позбавлення волі за брехню в декларації. Утім, у кінці засідання члени комітету все ж дійшли згоди. Як сказав Д.Монастирський, компромісним для залу буде «умисне внесення суб’єктом декларування завідомо недостовірних відомостей від 4000 прожиткових мінімумів». Тобто для того, щоб притягнути чиновника до відповідальності, він має «забути» про майже 8,5 млн грн. статків. Відповідальність за такі дії каратиметься штрафом від 3000 до 5000 н.м.д.г., або громадськими роботами, або обмеженням волі на строк до 2 років.

Відносно такого компромісу М.Бужанський сказав, що цей проект — міна під усю антикорупційну вертикаль. Він уважає, що КС зможе скасувати цю статтю знову.

Отож, проект №4441 16 глосами «за» було схвалено. Утім, яке б рішення не прийняли під куполом Ради, юридична спільнота вже дала свою оцінку таким ідеям. Адже, на думку адвокатів, правоохоронцям буде вкрай складно довести умисність недостовірного декларування.

Яскраві пішоходи

Пішохода мають бачити здалеку. Таке рішення нардепи ухвалили на засіданні комітету. Мова йде про проект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» (№2696). Ідея — зобов’язати громадян у темний час доби використовувати світлоповертальні елементи під час переходу проїзної частини, переходу дороги в невстановленому місці або безпосередньо перед транспортним засобом.

За словами парламентарів, спочатку попередження, а потім штраф будуть впливати на поведінку пішоходів, які своїми діями створюють аварійні ситуації на дорогах. Утім, ідея маркування людей у темний час доби сподобалася не всім.

Г.Мамка зазначив, що цей проект не що інше, як додатковий фінансовий зашморг на шиї українців, які часто переходять дорогу в невстановленому місці, бо пішохідного переходу немає або він розташований за кілометр. Нардеп звернув увагу на те, що громадян фактично зобов’язують купувати речі зі світловідбивними елементами, тобто «хтось» знову заробить на українцях. До того ж існує ризик створити чергову «корупційну годівничку» для поліціантів. Більшість законодавців у цьому проекті побачила тільки благородну ціль, а тому комітет його підтримав.

Після примусового оновлення гардеробу громадян парламентарі взялися за зміни до тієї ж статті. Але йшлося вже про не диспозиції, а санкції. Автори документа вважають, що штраф за порушення пішоходами ПДР у розмірі 51 грн. — смішний. Аби населення відповідальніше ставилося до руху, було запропоновано підвищити покарання в 5 разів.

Заступник міністра внутрішніх справ Антон Геращенко сказав, що проект потрібний в першу чергу для того, щоб відучити людей перебігати дорогу в невстановленому місці. Як приклад чиновник надіслав відео, де особа перебігає дорогу за 20 м від пішохідного переходу, тим самим спричиняє смерть водія, який намагався уникнути аварійної ситуації. Також А.Геращенко запевнив, що поліцейські все розуміють і штрафувати будуть тільки у виняткових випадках, таких, як на відео.

І зазначені зміни були підтримані комітетом. Тож, якщо проект знайде підтримку в сесійній залі, українці, які полюблять уночі переходити дорогу та кататися на моноколесі, будуть змушені додати до свого гардеробу нові речі. А от любителі перебігти дорогу в невстановленому місці в будь-який час доби, платитимуть більші штрафи.

«Корупційні годівнички» всюди

Наступні штрафи, які взялися підвищувати нардепи, стосувалися створення перешкод для діяльності посадових осіб, котрі реалізують політику з питань державного нагляду у сфері техногенної та пожежної безпеки.

А.Геращенко згадав історію, яка сталася в готелі «Токіо-СТАР», коли через недотримання норм пожежної безпеки загинуло 9 осіб. Причина трагедії в тому, що, коли пожежна інспекція приходила з перевірками, її просто не пускали. Тепер штраф за недопуск уповноваженої особи становить 170 грн., а тому власнику вигідніше заплатити смішні гроші та забути про інспектора.

МВС пропонує встановити штраф у розмірі від 17000 до 34000 грн. «Нам потрібно, щоб державу поважали, а наші інспектори мали можливість провести перевірку», — сказав А.Геращенко.

Проте нардепи знову побачили «корупційну годівничку» в цих змінах. За словами Олександри Устінової, поліція буде приходити до підприємців і вимагати «закрити» питання за меншу суму. Водночас штрафи за самі порушення норм пожежної безпеки залишаються неприпустимо низькими.

А ось М.Бужанський побачив «корупційну годівничку» в іншому. Він уважає, що коли штрафи за порушення норм пожежної безпеки дуже високі, то саме тут і ховаються корупційні спокуси, а коли штраф копійчаний, то вся відповідальність лягає на поліцію. Тому правоохоронці разом з інспекторами ДСНС мають приходити та добиватися допуску для того, щоб фіксувати порушників.

Утім, парламентарі все-таки підтримали цей документ у першому читанні.

Майже аналогічний за своє суттю проект №4157 стосувався вже підвищення штрафів за порушення правил пожежної безпеки. Його народні обранці підтримали майже без бою.

Отож усі «штрафні» проекти були схвалені. Деякі нардепи обурилися тим, що комітет займається тільки введенням і підвищенням штрафів. Імовірно, хтось натякнув законодавцям, що величезну дірку в бюджеті потрібно якось закривати. Під благим приводом, але за рахунок пересічних українців...