Закон і Бізнес


Механизмы взаимопонимания

Как бизнесу могут помочь жалобы в альтернативные инстанции


№49 (1503) 05.12—11.12.2020
Игорь НОВИКОВ
2295

Наверное, если бы у украинских предпринимателей спросили, какой суперсилой они хотели бы обладать, большинство выбрало бы иммунитет к государственным органам. Бюрократические капканы ждут не только бизнесменов, но и их адвокатов. И первым, и вторым стальные нервы не помешают...


Ефективність на(у)явна

Національна асоціація адвокатів України за ініціативою комітету з питань захисту бізнесу та інвесторів спільно з Радою бізнес-омбудсмена провела онлайн-зустріч «Як забезпечити ефективне представництво клієнтів у взаємодії з державними органами: досвід РБО». Перш за все організатори повідомили, що це останній в цьому році спільний захід, але на ньому співпраця не закінчується й на наступний рік уже заплановано проведення низки тематичних заходів, які стануть корисними для адвокатів.

Цього разу представники РБО вирішили озвучити проблеми, коли спільну мову між бізнесом і держорганами знайти, здається, неможливо. Цьогоріч РБО розглянула понад 8000 скарг. Інспектор РБО Юрій Гайдай зазначив, що на кількість поданих заяв, яка за ІІІ квартал поточного року стала рекордною порівняно з попередніми періодами, найбільше вплинув спад ділової активності. І хоча скарг, які були б безпосередньо пов’язані з карантинними обмеженнями, подано не було, все ж опосередковано тема пандемії дала про себе знати. Популярними стали й скарги щодо реєстрації податкових накладних.

79% скарг, що вперше змінило динаміку щодо суб’єкта їх подання, були подані представниками малого та середнього бізнесу. Щоправда, серед тих, на кого скаржилися, теж вибудувалися нові «пріоритети». Так, більше в цьому році скаржилися на органи прокуратури, ніж на Службу безпеки чи поліцію. Удвічі зросла й кількість скарг у зв’язку з митним оформленням. Хоча це відбувалося на тлі того, що великий попит на імпорт деяких категорій товарів був зумовлений пандемією. Зокрема, ідеться про маски, антисептики, гумові рукавички, які теж були змушені «простоювати» свій час на митниці.

В РБО також нагадали про те, що закон про інституцію бізнес-омбудсмена сьогодні вже в процесі.

Інспектор РБО Олена Куцай зазначила, що статистика говорить: у 2018 році Україна посіла 107-ме місце (зі 140 країн) за показником «ефективність правових механізмів оскарження регуляторних актів», який сформувався на базі результатів опитування топ-менеджерів компаній. Запитання було поставлено таким чином: «Наскільки легко у вашій країні для приватного бізнесу оскаржити дії та/або регуляторні акти держави через правову систему?».

Спікер також озвучила правильний алгоритм дій, який принесе максимальну ефективність розгляду звернення. Для цього О.Куцай радить визначитися з тим, що є кінцевим результатом подання скарги; хто є decision-maker (тим, хто приймає рішення) в описаному процесі та, відповідно, перевірити його повноваження; з’ясувати, чи є інші стейкхолдери, хто готує матеріали для прийняття рішення (контактна особа).

Далі варто переконатись у тому, що скарга подана адресату, який уповноважений прийняти чи скасувати рішення. А також одразу з’ясувати, чи існує в держоргані регламентована процедура оскарження такого рішення. Потім необхідно визначити, чи працює тут принцип єдиного вікна, де можна перевірити проходження вашої скарги/розгляду звернення/отримання дозволу. Нарешті, можна використати механізм особистого прийому, не забуваючи про попередній запис та офіційне звернення. При цьому спікер звернула увагу учасників заходу на те, що в деяких органах дійсно просто не існує системи оскарження рішень.

Комунікативний клімат

Перед зверненням до центральних органів виконавчої влади інспектори РБО радять переконатися, що вичерпані інші механізми оскаржень в адміністративному порядку. Також можна використовувати альтернативні методи захисту, як-от звернення до РБО, комісії із захисту бізнесу, комісії із захисту прав інвесторів та ін. Скарга (фактично ескалація невирішеного питання) має бути при цьому чіткою, лаконічною та такою, що надіслана правильному адресату.

Що ж до роботи з відкритими даними та державними реєстрами, то тут Ю.Гайдай радить досліджувати професійний бекграунд чиновника через реєстр Національного агентства з питань запобігання корупції. Про аналіз зв’язків, державні закупівлі, ліцензії можна дізнатися за допомогою сайту Clarity Project.

Інспектор РБО зазначив, що головне — не вдаватися до оскарження заради оскарження та не самостверджуватися за рахунок чиновника, який насправді в більшості випадків добре знається на питанні. І хоча дуже звабливими можуть бути розповіді адвоката про хибне тлумачення державним службовцем кодексу та нерозуміння ним бізнес-клімату в країни, така риторика зазвичай справляє негативне враження на всіх, крім клієнта.

Спікери зазначили також, що важливо приходити на всі зустрічі разом із клієнтом, зазвичай це допомагає набагато ефективніше налагодити комунікацію. До речі, мету кожного дзвінка або зустрічі слід озвучувати. Потрібно встановити контакт із посадовою особою, при цьому практикувати активне слухання.

При озвученні суті проблеми та ключових аргументів не варто їх персоналізувати. Інакше виходитиме, що посадовець сам є втіленням проблеми. При цьому потрібно бути завжди готовим надати переконливі докази. На завершення зустрічі або розмови необхідно озвучити плани чи очікування. Ці навички soft skills, уважають в РБО, можуть сприяти більш швидкому та розумному розв’язанню проблем.

Якщо ви вирішили звернутися саме до РБО, то Ю.Гайдай не радить приховувати подання позову. Адже в будь-якому разі при перевірці матеріалів це зможуть виявити. А РБО може долучитися до спору лише в тому випадку, якщо не подане звернення до суду. Адже рада не може втручатись у судовий процес чи давати оцінку рішенням Феміди.

Утім, якщо абстрагуватися та оцінювати сьогоднішні відносини влади та бізнесу в України, то спільна мова частіше відсутня. Тому, як при будівництві Вавилонської вежі, сторони розуміють одна одну тільки за допомогою жестів, переважно непристойних. Але для порозуміння потрібен «перекладач», що допоможе налагодити комунікацію.