Закон і Бізнес


Время собирать камни

Как адвокату по семейным делам следует проводить первичную консультацию для построения эффективной стратегии


№35 (1489) 25.08—31.08.2020
Виктория ЯКУША
5191

Развод, раздел имущества и определение места жительства ребенка — наиболее эмоционально сложные дела не только для сторон спора, но и для их адвокатов. Почему клиент не всегда выражает свои истинные желания и как адвокату подобрать ключик к разбитым сердцам клиентов?


Емоціям вхід заборонено

Вища школа адвокатури організувала вебінар на тему «Побудова успішного захисту в сімейних спорах», який провела адвокат, к.ю.н., голова комітету Національної асоціації адвокатів України з сімейного права Ганна Гаро. Адвокат присвятила свою доповідь базовим принципам побудови комунікації з клієнтом та стратегії його захисту, а також поділилась специфікою спорів саме у сімейно-правовій площині.

У якості епіграфу до свого вебінару спікер обрала вислів Леона Баттісти: «Ніхто не сперечається так довго, як дві людини, які не знають, про що вони сперечаються». Це підвело до тези про те, що насправді кожний сімейний спір є індивідуальним. І адвокати з сімейного права суттєво відрізняються від адвокатів у кримінальних, господарських та податкових справах. Відрізняються саме тим, що довкола них вирують такі негативні емоції, в епіцентрі яких може опинитись сам адвокат, втративши при цьому свій холодний розум.  Цього варто остерігатись, адже це шкодить як емоційному здоров’ю, так і професійним якостям адвоката.

Все завжди починається із первинної консультації, але саме у сімейному праві ця перша зустріч, яка неодмінно має відбутись вживу та «очі в очі», набирає особливого, часто вирішального значення. Для того, аби обрати стратегію захисту клієнта, перш за все необхідно визначити, що саме спонукало клієнта прийти до адвоката, в чому полягають його справжні інтереси.

Г.Гаро зазначає, що досить складно щось обіцяти клієнту, оскільки з 2017 року почалась ціла хвиля змін у сімейному праві і не завжди до кінця розумієш, яка норма запрацює на момент слухання справи, а яка — ні. Позитивною у цьому сенсі є практика, яка дозволяє тепер отримати дозвіл для виїзду з дитиною за кордон не лише разом зі згодою другого з батьків, а й у випадку її відсутності — від органу опіки та піклування. Це значно зменшило випадки, коли другого з батьків намагаються в судовому порядку позбавити батьківських прав для того, аби мати можливість виїхати з дитиною на відпочинок за кордон.

Спікер зізнається, що вона притримується тези, що найкращий сімейний адвокат — це той адвокат, до якого більше не повертаються. Г.Гаро пояснює це тим, що якщо адвокат дійсно ефективно попрацював зі своїм клієнтом деякий час і захистив його інтереси, правильно проконсультував його, клієнт продовжить жити новим щасливим життям і інколи з вдячністю згадуватиме про свого адвоката лише для того, аби привітати його зі святами.

Отже, основна мета адвоката у сімейних справах — зрозуміти бажаний для клієнта та реально можливий результат. Для досягнення цього результату не завжди потрібно поспішати вести свого клієнта до суду, зазначає спікер, нагадуючи про ч.3 ст.8 Правил адвокатської етики і те, що адвокат має сприяти позасудовому та досудовому вирішенню існуючого конфлікту. Для цього, на думку Г.Гаро, є три кити: сімейна медіація, конфліктний коучинг та конфліктний консалтинг.

Стресовий тариф

Сама спікер вже 8 років у медіації і визнає, що це дійсно ефективний спосіб вирішення спорів, у тих випадках, у яких це видається можливим. Медіатор в даному випадку не приймає рішення, сторони доходять згоди самі. Медіатор виступає посередником, який не може займати позицію однієї зі сторін. Конфлікт-коучинг передбачає, що адвокат має певний набір навичок та стратегій, які він може передати своєму клієнту для того, аби ефективно управляти та вирішувати конфлікт. Це взаємодія виключно один на один адвоката з клієнтом. Такий вид комунікації і вирішення конфліктів можна обирати у тих ситуаціях, коли інша сторона або ж безпосередньо ваш клієнт не хоче брати участі у медіації. Конфлікт-консалтинг — це передусім діагностика самого конфлікту та передача певних технік для того, аби клієнт міг вже сам впоратись із вирішенням цього конфлікту без подальшої участі адвоката.

Чому ж насправді настільки важлива емпатійна комунікація та з’ясування справжніх інтересів сторін? Здавалося б все просто: те, про що клієнт вас просить і є його справжніми інтересами. Але у більшості випадків це зовсім не так.

Г.Гаро навела приклад: приходить на консультацію чоловік, який одразу ж знає чого хоче — аби діти проживали з ним, а тому йому необхідна допомога для того, аби скласти та подати позов до суду про визначення місця проживання дитини. Адвокат на це задала чоловіку ряд питань, відповіді на які стали його домашнім завданням до виконання на наступну консультацію: як саме він бачить собі це спільне проживання з дітьми та участь у їх буденному житті, якщо він працює, планує знайти свою другу половинку, любить подорожувати? Хто буде доглядати за дітьми, водити їх на гуртки, забирати зі школи?

У результаті незабаром чоловік повернувся з іншим поглядом на ситуацію: тепер він не хоче проживати разом з дітьми, але хоче максимально брати участь у їх житті у свій вільний час. Для адвоката ця зміна настроїв має суттєву різницю. Адже замість позову про визначення місця проживання дитини тепер варто готувати позов про визначення графіку участі у вихованні дитини.

Тобто до головних навичок адвоката потрібно віднести в першу чергу не спеціальні знання, а активне слухання, інтуїцію, вияв цікавості до клієнта, моделювання ситуації в майбутньому та безоціночність суджень. Г.Гаро радить під час першої консультації поставити клієнту три золоті питання: Що для вас важливо? Що це означає? Чому для вас це важливо?

Надалі можна вже працювати із матрицею, за якою ви будете співпрацювати з клієнтом. Після з’ясування суті проблеми та істинних інтересів сторін, можна зібрати необхідну інформацію. Надалі можливо стане в нагоді залучення інших спеціалістів для вирішення спору (це особливо актуально, коли з клієнтом практично неможливо спілкуватись через те, що він знаходиться у стані нервового зриву. У такому випадку йому варто порадити перш за все відвідати психолога). На цьому етапі можна також виступити у ролі медіатора чи посередника, а також проговорити з клієнтом його сильні та слабкі сторони за його позицією. На останній сходинці такої комунікації знаходиться розробка проекту договору.

Щодо фінансової складової, то тут Г.Гаро радить після чіткого бачення адвоката своїх майбутніх дій озвучувати гонорари за кожен із видів роботи або ж за роботу за даною справою під ключ. А також, спікер закликала додавати до цієї суми «+» у випадках, коли справа занадто емоційна або клієнт є реально токсичним. У цих ситуаціях вас грітиме думка про те, що ви отримаєте своєрідну моральну компенсацію за роботу у практично стресових умовах.

Г.Гаро також запросила всіх учасників приєднуватись до комітету НААУ з сімейного права, а також до будь-яких інших профільних комітетів, адже вона сама є координатором роботи усіх комітетів НААУ. Окрім вебінарів та засідань комітету НААУ з сімейного права, на яких розглядається судова практика та аналізуються зміни, що вносяться до законодавства, комітету вдалось упорядкувати та видати дві методички, які є доступними як в паперовому, так і в pdf-варіанті. Це збірники «Мирне вирішення сімейних спорів» та «Найкращі інтереси дитини в цивільному провадженні».

Якщо був час у подружньому житті розкидати каміння, а потім настав момент, коли почали кидати камінням один в одного, це означає, що зовсім скоро адвокатові із сімейних справ доведеться збирати до купи це каміння, аби з’ясувати, що зрештою відбувається і які у цього є перспективи. А щастя, воно десь і не позаду, і не попереду, воно в моменті — в тому моменті, коли ти безтурботно кидаєш камінчики в воду, так аби вони якомога більше разів стрибнули по річній гладі…