Закон і Бізнес


Понизили градус

Почему ВР передумала признавать нетрезвое вождение уголовным проступком


Перевірки на алкотестері недостатньо для доведення факту сп’яніння, адже він може відреагувати і на кефір, і на безалкогольне пиво.

№28 (1482) 11.07—17.07.2020
Александра БУРГАЙ, адвокат Адвокатского объединения «АФ «Олег Рачук»
110343
110343

Попытки Верховной Рады усилить ответственность за нетрезвое управление привели к тому, что криминализация такого деяния осталась лишь запугиванием для водителей. Ведь в силу вступил закон, который возвращает такое деяние к категории административных проступков.


Декриміналізація криміналізованого

Як відомо, з 1.07.2020 набули чинності зміни до деяких законодавчих актів, передбачені законом від 22.11.2018 №2617-VIII щодо спрощення досудового розслідування окремих категорій кримінальних правопорушень. Зокрема, ним встановлювалася кримінальна відповідальність за керування транспортним засобом у стані сп’яніння.

Так, розд.IX «Злочини проти безпеки руху та експлуатації транспорту» Кримінального кодексу доповнювався новою ст.2861, яка і передбачала таку відповідальність. Покарання за цією статтею становило від 1000 до 2000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (17 тис. — 34 тис. грн.) з позбавленням права керувати транспортним засобом на строк до 3-х років. У разі повторного вчинення правопорушення штраф зростав до 3000 н.м.д.г. (до 51 тис. грн.) з позбавленням права керувати транспортним засобом від 2-х до 3-х років.

Процедура притягнення до кримінальної відповідальності за нетверезе керування мала б цілу низку передбачених процесуальним законом дій: затримання підозрюваної особи, встановлення стану сп’яніння після попереднього звернення до прокурора, внесення відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань та виконання низки інших слідчих (розшукових) дій, визначених Кримінальним процесуальним кодексом.

Щоправда, у разі встановлення вини особи, крім сплати штрафу і позбавлення посвідчення водія, найбільш неприємним було отримання судимості.

Однак 17.06.2020 парламент прийняв закон №720-IX, який опубліковано 3.07.2020. Ним серед іншого виключено пп.171 закону №2617-VIII, який і доповнював КК ст.2861.

Відповідно до ст.58 Конституції закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом᾽якшують або скасовують відповідальність особи. Отже, водії, яких затримали за нетверезе кермування, починаючи з 1.07.2020 і до моменту опублікування закону №720-IX нестимуть відповідальність за адміністративним законодавством.

Труднощі розслідування

Така декриміналізація і повернення адмінвідповідальності зумовлені тим, що документальне закріплення кримінального проступку є складнішою процедурою та потребує більше часу порівняно з адміністративним порядком.

Так, відповідно до змін, які пропонувалися законом №2617-VIII, до внесення відомостей до ЄРДР допускалося проведення окремих дій, передбачених ч.3 ст.214 КПК,  зокрема огляд місця події (відомості мали вноситися невідкладно після завершення огляду). Для з’ясування обставин можна отримувати пояснення, висновок спеціаліста, проводити медичний огляд, знімати показання технічних приладів та засобів, вилучати знаряддя і засоби вчинення кримінального проступку, речі і документи тощо.

Водночас відповідно до ч.2 ст.241 КПК огляд проводиться на підставі постанови прокурора, а за необхідності — за участі судово-медичного експерта або лікаря. Отже, для проведення медичного огляду необхідно отримати дозвіл прокурора.

Саме дізнавач відповідно до запропонованих змін до ч.1 ст.3 КПК має проводити досудове розслідування кримінальних проступків та згідно зі ст.401 КПК наділяється повноваженнями слідчого. Патрульні поліцейські, які зупинили водія, не мали права на проведення низки слідчих дій, у тому числі медичного огляду, огляду місця події, обшуку затриманої особи, опитування осіб, вилучення знарядь і засобів вчинення правопорушення. Отже, з урахуванням норм процесуального закону присутність дізнавача на місці зупинення транспортного засобу ставала обов’язковою.

Також одночасно із врученням повідомлення про підозру особу слід було інформувати про результати медичного огляду та висновок спеціаліста за їх наявності. У разі незгоди з ними особа протягом 48 год. мала право звернутися до дізнавача або прокурора з клопотанням про проведення експертизи. У такому разі дізнавач або прокурор має право звернутися до експерта для проведення експертизи із дотриманням правил, передбачених КПК. У разі ж пропущення строку відповідне клопотання можна було заявити лише під час судового розгляду.

Таке нововведення звужувало б права особи на захист, оскільки позбавляло її можливості впливати на хід досудового розслідування. Адже на момент проведення огляду така особа не має статусу підозрюваного.

Розрахунки ступеня сп’яніння

З урахуванням того, що алкоголь виводиться з організму по-різному, зважаючи на певні фактори (стать, вагу, об’єм  і вид спожитого алкогольного напою), експерту чи спеціалісту буде досить складно правильно визначити ступінь алкогольної інтонсикації в організмі на час вчинення проступку.

Під вмістом алкоголю в крові розуміється концентрація етанолу, що виражена в проміле (тисячних частках об’єму), виведення якого з крові відбувається з певною швидкістю. Час виведення алкоголю з крові розраховується за відомою формулою шведського вченого Єріка Відмарка. Проте він обчислюється на основі середньостатистичних даних і може не відповідати реальності, оскільки не враховує індивідуальних особливостей кожного.

Наприклад, згідно з розрахунком після випитих 500 мл вина алкоголь виведеться з крові людини вагою близько 60 кг через 7—8 год. Якщо вага 70 кг та вжито 300 мл пива, швидкість вивидення становить близько 2 год.

Отже, оформлення матеріалів за керування транспортним засобом в стані сп’яніння та спрямування їх до суду потребувало б значного часу. З огляду на це було прийнято рішення повернути статтю про відповідальність за керування транспортним засобом у стані сп’яніння в адміністративну площину.

Досвід та перспективи

У більшості закордонних країн керування транспортним засобом під впливом алкоголю не забороняється, а обмежується рівнем концентрації алкоголю в крові водія.

У Німеччині адміністративна відповідальність настає тоді, коли рівень алкоголю в крові водія перевищує 0,5 проміле. При цьому штраф сягає від €500 до 3000. У Великій Британії штраф може сягати від €5800 до 7200, якщо рівень алкоголю в крові перевищує 0,8 проміле. А в США за це передбачена відповідальність у вигляді від 1-го до 6 місяців тюрми та позбавлення права керувати транспортним засобом на тривалий час.

Отже, законодавчі норми європейських країн передбачають жорсткі заходи покарання для нетверезих водіїв.

В Україні вже встановлена кримінальна відповідальність за провадження професійної діяльності членом екіпажу або обслуговування повітряного руху диспетчером управління повітряним рухом (диспетчером служби руху) у стані алкогольного сп᾽яніння або під впливом наркотичних чи психотропних речовин (ст.2761 КК).

З іншого боку, вживаючи алкоголь чи наркотики, особа здатна передбачати характер та небезпечні наслідки своєї можливої поведінки й з урахуванням цього вирішувати, чи вживати ці речовини, перш ніж сісти за кермо.

Сподіваємося, що скасування кримінальної відповідальності за керування транспортним засобом у стані сп’яніння не призведе до збільшення кількості дорожньо-транспортних пригод за участі нетверезих водіїв.