Закон і Бізнес


Когда худеют кошельки

Как предоставляют услуги в системе БПД в условиях глобального кризиса


№15 (1469) 18.04—24.04.2020
Игорь НОВИКОВ
4012

Как обеспечивается непрерывность оказания помощи уязвимым слоям населения во время карантинных мероприятий? Можно ли надеяться на увеличение размера оплаты работникам системы бесплатной правовой помощи? О вызовах и перспективах рассказал и.о. руководителя Координационного центра БПД Александр Баранов.


Тримати дистанцію

Під час онлайн зустрічі, яку організувала Асоціація правників України, він відзначив, що «первинна правова допомога окрім консультацій, роз’яснень, складання процесуальних документів — це ще і правопросвітництво, це необхідність розповідати людям про їх права, які в них є».

Система в Україні працює над вдосконаленням якості. Зараз тут працюють над розвитком співпраці із медіаторами. Це у більшості випадків дозволяє вирішити конфлікт, а не визнати, хто правий, а хто ні. Один із векторів, який зараз на часі — це наближення доступу.

Так, у 2017 році було створено 100 місцевих центрів і на той час вони були розташовані найбільш оптимально з точки зору логістичного сполучення. Окрім цього відкрились бюро з надання інформаційних послуг. Також система БПД має мобільні та дистанційні пункти, які здійснюють як адресну правову допомогу, так і працюють в партнерських організаціях.

Від початку запровадження карантину у центрах БПД дуже ретельно підійшли до питання безпеки клієнтів та фахівців, які працюють у центрах. «Із посиленням заходів у зв’язку із карантином ми одними із перших почали переводити роботу в дистанційний режим. Консультації продовжують надавати за гарячою лінією. На електронні пошти центрів можна надсилати звернення та копії необхідних документів», – додав О. Баранов.

Працівники системи також астосовують для приватного спілкування із клієнтами і месенджери, які, на відміну від листування електронною поштою, уможливлюють живий діалог.

Також Л.Баранов повідомив, що терміни проведення наступного конкурсу з відбору до адвокатів для надання БПД наразі невідомі. А той, що почався у березні, призупинено до закінчення карантину. На нього документи подали більше 1000. учасників. Утім, онлайн формат проведення співбесід для учасників конкурсу не передбачений.

Наразі бюро з надання безоплатної правової допомоги співпрацює з юридичною клінікою Київського національного університету ім.Т.Шевченка, йде розробка освітньої програми, за якою буде можливість якщо не стажуватись, то якимось чином долучитись до надання правової допомоги вразливим верствам населення.

Обіцянками ситий не будеш

Учасники зустрічі ініціювали питання про те, чи планується в поточному році внесення змін до постанови КС №465 щодо оплати послуг адвокатів. О.Баранов відповів, що дослідженням цього питання у КЦ БПД займаються, однак очікувати на збільшення ставок не доводиться, оскільки бюджети вже сформовані, а економічна ситуація цьому поки що не сприяє.

Щодо умов роботи системи під час пандемії, то більшість центрів змушені закуповувати засоби захисту власним коштом або їх придбавають самі співробітники. Відшкодування витрат на ці цілі залежить напряму від постанови КМ №465, а внести відповідні зміни до неї дуже проблематично, особливо в умовах, що склались.

Питання оплати праці є актуальним не лише для адвокатів, які співпрацюють із системою БЗПД, але і для працівників регіональних центрів. «Кожного року ми відстоюємо розміру фонду оплату праці для системи», – наголосив О.Баранов. Проте, це комплексне питання і в КЦ думають про те, яким чином вибудувати мотиваційну систему оплати праці.

Він розповів і про довідково-аналітичну систему WikiLegalAid. Вона являє собою базу консультувань, що побудована за загальним принципом Wiki. Це база, яка створюється колективно, тут кожен може внести свої правки та пропозиції щодо статей, які зазначені у базі. Ідея виникла кілька років тому, аби створити базу, яка буде використовуватися в якості шаблонів для консультацій. Але потім ця система зайняла деяку нішу, що спрямована на звичайних громадян. Окрім законодавчого підґрунтя вона містить прості алгоритми дій у разі виникнення конкретної проблеми: що і як робити, куди які  документи подавати.

Право на надання БЗПД мають малозабезпечені громадяни, дохід яких не перевищує двох прожиткових мінімумів. В умовах глобальної економічної кризи варто очікувати, що скоро тих, хто претендує на таку правову допомогу, значно побільшає. Особливо красномовною може стати статистика щодо звернень у зв’язку із порушенням трудових прав. Чи готові до цього у центрах БПД наразі невідомо.