Закон і Бізнес


Главная стратегия страны

Ручное управление: как юристов и госслужащих затрагивают изменения в бюджет-2020


Монобільшості вдалося внести зміни до бюджету, бо деяким нардепам повернули те, що збиралися обрізати.

№15 (1469) 18.04—24.04.2020
Марина ЛИБЕРМАН
7430

Поддержав изменения в бюджет, парламентарии особо не вчитывались в документ. Впрочем, как выяснилось, на период карантина не только урежут заработные платы бюджетникам, но и перестанут противодействовать коррупции.


Сценарій за ніч

Позачергове засідання Верховної Ради, що відбулося 13 квітня, більше нагадує популярні нині психологічні трилери, коли розумієш, що буде страшно й соромно, але все одно дивишся. Єдина відмінність у тому, що телевізор можна вимкнути, а от наслідки від рішень парламенту стануть реальністю.

Головне, на що розраховують народні депутати, збільшуючи дефіцит бюджету, — допомога від донорів, партнерів та інших небайдужих волонтерів. Утім, постає запитання: а звідки ці гроші візьмуться, якщо криза охопила весь світ? Проте зайвих питань представники монобільшості собі не ставили, дочекавшись, доки представники всіх опозиційних сил напрацюють собі рейтинг та дадуть можливість натиснути кнопки.

Доки кінцевий текст змін до бюджету вичитують і дописують, проаналізуємо те, що подали на голосування.

Перш за все парламентарі вирішили вжити деяких соціальних заходів. Зокрема, щодо лікарів, як  живих, так і тих, хто програє бій з епідемією. А ще — внутрішньо переміщених осіб, учасників АТО та ООС і пенсіонерів. Усі вони отримають дотації та бюджетні заохочення.

На цьому гарні новини закінчуються. Адже через кулуарні домовленості в підсумку фонд боротьби з епідемію довелося зменшити більш ніж наполовину

Замість того щоб запропонувати бізнесу та громадянам адекватні механізми протидії рецесії, народні депутати просто домовилися, на чому та на кому зекономлять. Першими під «розстріл» потрапили об’єкти транспортної інфраструктури. І це добре, бо вони не живі. Як не було в державі доріг, медицини та соціального захисту, так і не буде. Принаймні доти, доки не закінчиться карантин і монобільшість не підрахує збитків.

Правовий секатор

Далі взялися за людей. По-перше, виключили норму про збільшення прожиткового мінімуму до 4251 грн. Як кажуть, не на часі, дай Боже, а точніше — МВФ, аби прожитковий мінімум не заморозити.

Крім того, з квітня 2020 року та до завершення карантину заробітна плата, грошове забезпечення працівників, службових і посадових осіб бюджетних установ (зокрема органів державної влади та інших державних органів, органів місцевого самоврядування) нараховуються у розмірі, що не перевищує 10 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої на 1 січня 2020 року. При цьому не враховуються лікарняні, допомога на оздоровлення, матеріальна допомога на вирішення соціально-побутових питань та оплата щорічної відпустки. Тобто залишили лазівку і для себе, і для чиновників, які щороку мають добре оздоровитися чи вирішити свої побутові потреби за рахунок держави.

Це обмеження застосовується також при нарахуванні заробітної плати, суддівської винагороди та грошового забезпечення службовим і посадовим особам, працівникам, оплата праці яких регулюється спеціальними законами. Це обмеження не застосовується до зарплат осіб, які безпосередньо задіяні у заходах, спрямованих на подолання епідемії та забезпеченні національної безпеки і оборони.

Норму про збільшення видатків Державній судовій адміністрації із закону також виключили. Тобто як були проблеми із виплатою винагороди працівникам апарату, так вони і залишилися. Хіба що на ці цілі підуть гроші, зекономлені на обмеженнях зарплат суддів.

Крім цього, позбавили додаткових премій керівництво та працівників Національного агентства з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів. Причому відповідне обмеження діятиме до кінця року. Можливо, тому, що ні реальної роботи, ні результатів повернення корупційних коштів у країну не спостерігається.

Чесні та позаконкурсні

Також вирішили, що відпала потреба у проведенні конкурсів на посади державної служби. Тепер на період карантину та впродовж 30 днів після його скасування зупиняється дія положень законів «Про державну службу», «Про центральні органи виконавчої влади» в частині проведення конкурсів на посади держслужби та призначення на посади державної служби за результатами конкурсу. Отже, потрапити на держслужбу можна в результаті простої співбесіди.

Експерт із трудового права, радник та адвокат ADER HABER Тетяна Іванович уважає це досить неоднозначним кроком: «Можна припустити, що якщо мова йде про передбачення фінансових ресурсів у державному бюджеті, то таке право надано з метою оперативного найму поза конкурсом саме менеджерських позицій, які завідують фінансовими ресурсами або принаймні мають вплив на них». До того ж, на думку Т.Іванович, нові правила прийому на держслужбу роблять дії влади непрозорими.

«Незрозуміло, яким чином кандидат на керівну посаду зможе всього за 2 місяці і вступити на посаду, і виконувати менеджерські функції належним чином та ще й під час карантину, коли більшість співробітників працює вдома. Логічно було б передати кермо виконувачам обов’язків на цей період, а не призначати поза конкурсом нових кандидатів», — уважає юрист. Вона зазначила, що навіть у разі найменших зловживань із призначеннями доступ до ключових посад державної служби можуть отримати  сумнівні кандидати.

Підчистити хвости

Не забули народні обранці внести зміни до змін, які щойно змінили. Тож багатостраждальні норми щодо оренди відтепер звучатимуть по-новому. З моменту встановлення карантину і до його скасування плата за користування нерухомим майном (його частиною) підлягає зменшенню на вимогу наймача, який провадить підприємницьку діяльність з використанням цього майна. Такі заходи діятимуть упродовж усього часу, коли майно не могло використовуватися в підприємницькій діяльності наймача в повному обсязі через запроваджені обмеження та (або) заборони.

У цьому випадку розмір плати за користування майном не може перевищувати сукупний (пропорційно орендованій площі) обсяг витрат, які наймодавець здійснив або повинен буде здійснити за відповідний період для внесення плати за землю, сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, і оплати комунальних послуг.

Ці витрати покладаються на орендаря як плата за користуванням майном за відповідний період пропорційно площі нерухомого майна, яку він наймає відповідно до договору, якщо договором не передбачений обов’язок останнього самостійно покрити ці витрати повністю або частково.

Така норма не поширюється на суб’єктів господарювання, які протягом дії карантину фактично провадили діяльність із використанням цього майна в повному обсязі, а також на договори найму майна, яке належить територіальній громаді.

Крім того, у 2020 році як виняток із положень ст.103 Бюджетного кодексу додаткова дотація з держбюджету місцевим бюджетам на компенсацію втрат доходів унаслідок наданих державою податкових пільг не надається.

Допомога по частковому безробіттю на період карантину надається роботодавцям з-поміж суб’єктів малого та середнього підприємництва на строк зупинення (скорочення) діяльності, а також протягом 30 календарних днів після завершення карантину. Така допомога надається у разі сплати роботодавцем єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування протягом 6 місяців, що передують даті зупинення діяльності.

Виплата працівникам допомоги по частковому безробіттю на період карантину проводиться з першого дня скорочення тривалості їхнього робочого часу в межах строку зупинення (скорочення) діяльності, але не більше за 30 календарних днів після завершення карантину.

Отже, держава із заходами протидії коронавірусу визначилась. Єдині видатки, які ще залишилися, зарплати, і ті стануть меншими внаслідок зменшення прожиткового мінімуму. Утім, такі колізійні норми дадуть змогу перевіряльникам із Держпраці швидко наповнити державний бюджет за рахунок майбутніх порушень і штрафів. Звісно, якщо до того часу ми в межах усієї держави не збанкрутуємо.