Закон і Бізнес


АМК всемогущий

Антимонопольные проверки будут содержать намного больше рисков, чем обыски стражей порядка


Може так статися, що звістка про візит представників АМК лякатиме бізнес більше, ніж санкція на обшук.

№10 (1464) 14.03—20.03.2020
Елена ЗАПОРОЖЧЕНКО, адвокат АО «Овчаров и партнеры»
4906
4906

Учитывая те полномочия, которыми наделен Антимонопольный комитет, сложно было предвидеть, что они могут быть расширены. Однако законопроект №2730 сумел удивить. Что ожидает бизнес в случае принятия данного закона?


Комісія для скарг

АМК — потужний орган, перевірка та штрафні санкції якого можуть нанести непоправних збитків підприємству. Штраф ще можна витримати і працювати далі. А от потрапити в чорний список АМК та бути недопущеним до тендерних закупівель для деяких компаній може обернутися справжнім крахом.

Проект «Про внесення змін до деяких законів України щодо конкуренційно-антимонопольної реформи» (№2730) пропонує низку суттєвих змін до антимонопольного законодавства. Його розробники вважають, що проект посилить захист конкуренції в бізнесі. А це, у свою чергу, позитивно вплине як на підприємництво у вузькому розумінні, так і на інвестиційну привабливість країни в цілому. Однак що ми маємо на практиці?

Так, згідно з проектом буде створена комісія з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель у складі 3-х уповноважених. Їхньою виключною компетенцією буде безпосередньо розгляд скарг про порушення законодавства у цій сфері. Функціональні обов’язки та взагалі необхідність створення ще одного органу АМК, який здійснюватиме розгляд таких скарг, викликає багато запитань.

Закон «Про публічні закупівлі», до якого проект не пропонує жодних змін, передбачає створення постійно діючої адміністративної колегії з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель. Рішення колегії приймаються від імені АМК (ст.8 закону).

Тобто проект №2730 пропонує створення нового органу, який буде виконувати ті ж функції, що і нинішня постійно діюча адміністративна колегія.

Крім того, передбачається створення відкритого Державного реєстру суб’єктів господарювання, яких притягнуто до відповідальності за вчинення порушення у вигляді антиконкурентних узгоджених дій у публічних закупівлях. Наразі важко сказати, яким чином буде функціонувати цей реєстр, які конкретно відомості будуть у нього внесені та як довго вони будуть у ньому зберігатись.

Повноваження без конкретизації

Проект дещо розширює повноваження АМК під час перевірки. Так, уповноважені на проведення перевірки зможуть:

• отримувати безперешкодний доступ до місць зберігання інформації, що перебуває у володінні, та/або користуванні, та/або розпорядженні суб’єкта господарювання, об’єднання (комп’ютерів, засобів електронної комунікації та зберігання інформації, серверів, сейфів, робочих місць працівників тощо) незалежно від їхнього місцезнаходження;

• одержувати копії такої інформації, вилучати оригінали або засвідчені належним чином копії документів;

• опломбовувати (опечатувати) приміщення, системи комунікації чи місця зберігання інформації;

• проводити огляд службових приміщень;

• проводити огляд транспортних засобів суб’єктів господарювання.

Розкриваються ці повноваження у запропонованій редакції ст.44 закону «Про захист економічної конкуренції». Таким повноваженням позаздрить будь-який правоохоронний орган: без будь-яких обмежень, без чіткого переліку прав осіб, яких перевіряють, із величезними штрафами за недопуск та залучення правоохоронних органів у випадку будь-якої протидії.

Зважаючи на вказане, досить важко визначити саме законні дії під час перевірки, та дії, які виходять за межі наданих повноважень. Право доступу до приміщення, вилучення документів, опломбування не може бути абсолютним. Крім того, таке рішення має приймати суд, котрий як незалежний арбітр повинен зважити всі ризики.

Таким чином, перевірка АМК несе набагато більше ризиків, ніж обшук правоохоронців. І автори проекту не вважають за доцільне вирішити цю проблему.

Правоохоронним органам, які розслідують найбільш небезпечні правопорушення, надано право доступу до приміщень та вилучення речей/документів виключно за ухвалою суду. АМК просто забирає все, що вважає за необхідне.

У той же час відсутні будь-які строки повернення вилучених документів, не прописано жодних прав юридичних та фізичних осіб під час перевірки, що не відповідає загальним принципам права.

Примусове стягнення штрафів

Відповідно до чинного законодавства АМК не має права на примусове стягнення штрафів. Воно проводиться виключно на підставі рішення суду, яке набрало законної сили. Проект пропонує повністю змінити цю конструкцію: «АМК має право видавати накази про примусове стягнення штрафу в разі, якщо штраф, накладений за порушення конкуренційного законодавства, у добровільному порядку не було сплачено».

Отже, потенційний порушник антимонопольного законодавства просто зобов’язаний звертатися до суду й оскаржувати рішення про накладення штрафних санкцій. В іншому випадку стягнення проводиться на підставі наказу самого АМК.

Отже, запропонована редакція проекту №2730 потребує доопрацювання щодо:

• посилення захисту прав осіб, до яких прийшли з перевіркою;

• обмеження повноважень АМК чіткими рамками;

• встановлення жорсткої відповідальності за зловживання правами.