Закон і Бізнес


Напутали с номиналом

За лишние деньги, выданные банкоматом, клиент не отвечает


№47 (1449) 30.11—06.12.2019
Елена ДОВИДНАЯ
18764

Лицо снимает через банкомат определенную сумму денежных средств, а получает в десять раз больше. Может ли банк вернуть избыток выданных денег? Кассационный гражданский суд утверждает, что нет, если нет доказательств получения лишней наличности.


У справі №296/3921/15-ц КЦС установив, що особа скористалася платіжною карткою ПАТ «КБ «ПриватБанк» у банкоматі ПАТ «Ві-Ей-Бі Банк», аби зняти 1545 грн. З урахуванням комісійних загальна сума становила 1810,59 грн. Уже за тиждень кредит було погашено, проте банк донарахував 13415,59 грн. боргу.

Тоді особа звернулася до суду з позовом, в якому просила визнати зобов’язання щодо погашення кредитного ліміту припиненими у зв’язку з належним виконанням. Перша інстанція стала на її бік. Але апеляційний суд зауважив, що наявні в матеріалах справи виписки з рахунку містять інформацію, що позивач зняв через банкомат кошти в розмірі 15227 грн.

Також апеляційна інстанція взяла до уваги лист уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ «Ві-Ей-Бі Банк». У ньому повідомлялося, що під час інкасації банкомата були некоректно введені номінали касет. Службова перевірка, зокрема, установила, що замість двадцятигривневих купюр були закладені купюри номіналом по 200 грн.

Одначе колегія суддів КЦС рішення «апеляційників» скасувала, приставши на позицію районного суду. У постанові від 13.11.2019 зазначено: оскільки позивач, який є користувачем банківських послуг і слабшою стороною в цих відносинах, категорично наполягає, що отримав готівкою тільки 1545 грн., і це підтверджується чеками ПАТ «Ві-Ей-Бі Банк», заперечення відповідача із цього приводу не підтверджені належними та допустимими доказами.

Також відзначено, що проведене службове розслідування не може бути беззаперечним доказом того, що позивач отримав кошти не в замовленій у банкоматі сумі, а перевищив кредитний ліміт у 2000 грн., який був установлений для картки.

До того ж у ч.3 ст.1092 Цивільного кодексу та ст.33 закону «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні» визначено, що саме банк виконує функцію зберігання коштів, які перебувають на банківському рахунку, і несе відповідальність за безпеку власної платіжної системи, тобто й грошей.

Натомість клієнт несе відповідальність лише за проведення незаконних операцій. А власне незаконності дій позивача під час проведення транзакцій щодо зняття готівки в банкоматі суд не встановив.

Отже, банк у такому випадку може розраховувати хіба що на чесність клієнта. А власні збитки, напевне, має покривати за рахунок тих, хто допустив помилку під час заправлення банкомата.