Закон і Бізнес


Торг здесь не уместен

Институт уголовных проступков не заработает, потому что прокуратуре мешает Бюджетный кодекс


Парламентарі були здивовані абсолютною неготовністю правоохоронців до запуску інституту кримінальних проступків.

№45 (1447) 16.11—22.11.2019
Амина БЕКМИРЗАЕВА
7921

Как отметил заместитель Генерального прокурора, начинать работать над внедрением института уголовных проступков не планируют вплоть до февраля 2020-го. Ведь им мешает Бюджетный кодекс.


Вирішальна зустріч

Незважаючи на те що проблема впровадження інституту кримінальних проступків стояла ще з 2012 року, правоохоронці досі не готові. Тож укотре народні депутати на засіданні Комітету з питань правоохоронної діяльності обговорювали проблематику питання.

Голова парламентського підрозділу Денис Монастирський зазначив, що це — вирішальна зустріч і члени комітету хочуть нарешті почути від представників правоохоронних органів, чи готові вони до запуску нового інституту з 1 січня 2020 року. «Нас цікавлять посади дізнавачів, створення відповідних підрозділів. Ми маємо розуміти, що мова йде про десятки тисяч проваджень з 1.01.2020», — додав він.

Зокрема, під час засідання розглядали проект закону «Про внесення змін до розділу ІІ «Перехідні положення» Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення досудового розслідування окремих категорій кримінальних правопорушень» (№2155). Парламентарі фактично постали перед вибором: відкласти набрання чинності законом на рік, як це передбачається проектом, або — до червня місяця, як пропонувалося із зали.

Д.Монастирський наголосив, що під час парламентських слухань, які недавно відбулись, його майже переконали в тому, що без змін не обійтись. Адже були названі технічні причини, які перешкоджають залишити все, як є. Через що правоохоронців укотре змусили обґрунтувати строки, які дозволять підготуватися до змін.

Чому все пропало?

Як зазначив заступник Генерального прокурора Віктор Чумак, відбулося вже багато нарад, під час яких вони нарешті зрозуміли, що не готові до впровадження інституту кримінальних проступків. Основна причина — тендерне законодавство. Мовляв, не готове програмне забезпечення, без якого ЄРДР працювати не може. Як наслідок, правоохоронні підрозділи не знатимуть, хто та що розслідуватиме.

Крім того, залишається досі не визначеним і кадрове питання. Адже ні в Національній поліції, ні в ДБР не сформовані нові штатні розписи. І навіть якщо питання будуть вирішені в турборежимі, правоохоронці, за словами В.Чумака, потрапляють «в лещата Бюджетного кодексу». Адже наприкінці року вони не можуть провести всіх необхідних тендерних процедур, а без цього казначейство не проведе жодних платежів.

Отже, до лютого ніхто нічого не робитиме, і, прикриваючись тендерним законодавством, прокуратура планує добре відпочивати на зимових святах. А вже потім — візьметься до справи. Почати технічні роботи планують десь у квітні. Тож з кримінальними проступками зможуть працювати не раніше від 1 липня.

Національна поліція готова і чекає на запровадження інституту кримінальних проступків. Проте досі не навчені дізнавачі. Тож представник НП повністю підтримав позицію ГПУ.

Зрозуміти глибину

Заступник голови комітету Григорій Мамка звернув увагу, що проблематика не нова. «З 2012 року підрозділи, які займалися розслідуваннями кримінальних проваджень, пообіцяли на найвищому рівні протриматися один рік, а із введенням в дію інституту кримінальних проступків ми розвантажимо слідчих», — сказав він.

«Україна брала на себе деякі зобов’язання з приводу гуманізації кримінальної відповідальності шляхом перегляду міри покарання за вчинення окремих правопорушень. Також закон створено з метою спрощення самої правоохоронної системи. Але нині, коли почали розбиратися, виявилося, що правоохоронні органи не готові запустити інститут кримінальних проступків», — підкреслив народний депутат.

На його думку, хтось має понести відповідальність за таку бездіяльність. Г.Мамка також вважає, що інститут кримінальних проступків буде запущений, попри все. Нині необхідно прийняти одне принципове рішення, щоб цей інститут запрацював.

Серед членів комітету знайшлись і більш принципові нардепи, які почали допитувати присутніх щодо того, чи розпочато взагалі роботу із запровадження нового інституту. Виявилося, що далі від створення робочої групи не пішли. Отже, під час засідання почали шукати винних.

З’ясували, що Генеральний прокурор узявся робити все сам: і столи розставляти, і кваліфоцінювання проводити, і на засідання з’являтися. А всі гріхи залишилися у спадок від попередника.

Втім, щось таки робиться: штатні розписи готуються, НП та ДБР подали списки, проте попередні і не в тому вигляді, в якому хоче прокуратура. Тож, доки немає визначеності щодо структур, підпорядкованості та меж повноважень, очікувати на злагоджену роботу не варто.

Також з’ясувалося, що відсутність штатного розпису заважає прокурорам зрозуміти глибину проблеми. А без цього вони не здатні сформувати технічне завдання. Отже, до тендера прокуратура не готова. І не планує приймати рішення поспіхом.

Вимоги до ДБР щодо штатного розпису були направлені ще у червні 2019-го, проте і досі адекватної відповіді немає.

Урешті-решт В.Чумак зазначив, що торгуватися з депутатами не збирається, тож варто з розумінням поставитися до намагань ГПУ не порушувати закону. Зважаючи на тотальну неготовність усіх структур, інститут кримінальних проступків не запрацює ні сьогодні, ні завтра. Та чи станеться це в найближчому майбутньому і коли воно настане?