Закон і Бізнес


Ангелы на границе

Глава ГМС рассказал, почему на таможне открылось окно овертона и к чему это приведет


Максим Нефьодов уважає, що функції внутрішньої служби безпеки ДМС повинні бути передані Державному бюро розслідувань, адже ці органи дублюють один одного.

№28 (1430) 20.07—26.07.2019
Марина ЛИБЕРМАН
6100

Новый руководитель Государственной таможенной службы Максим Нефедов рассказал, когда сможет принимать жалобы и чего ожидать бизнесу после реформы. В частности, должностное лицо пообещало диджитализацию процессов и увольнение лишних сотрудников.


Один на всіх

Під час зустрічі з громадськістю новий керманич розповів, що однією з причин, чому він вирішив узяти участь у конкурсі на посаду, було бажання не змарнувати можливостей та стати частиною адекватних змін. Утім, він поки що не здатен жодним чином допомогти бізнесу, адже є першим та єдиним працівником оновленої служби. Тож скаржитися треба за іншою адресою. А свій перший робочий день М.Нефьодов планує витратити на те, щоб зареєструвати нову державну службу, оскільки її існування досі — юридична фікція.

Після цього керівник поділився планами, кого буде звільнено зі ще не створеної служби та до яких реформ готуватися бізнесу. Зокрема, пролунали запевнення, що ДМС запрацює не раніше ніж наприкінці серпня — на початку вересня. Адже створити новий державний орган — це копітка праця, вже не кажучи про його запуск.

Утім, не варто думати, що час буде згаяно. Адже є можливість створити щось принципово нове, позбавити систему зайвих повноважень, а також людей, переконував бізнесменів М.Нефьодов. Так, він уважає, що з митниці повинні піти одіозні люди, які через свою корумпованість мають достатньо не лише фінансових, а й комунікативних ресурсів.

«Наразі звільнення одного співробітника з Міністерства економічного розвитку і торгівлі триває в середньому 7—8 місяців, і це не враховуючи судового оскарження. Звільнити державного службовця вкрай важко, але так не повинно бути», — запевнив очільник ДМС.

Тож час, відведений на запуск служби, М.Нефьодов планує витратити передусім на зміну кадрового потенціалу. Проте йому зрозуміло, що на одному патріотизмі та гаслах далеко не заїдеш. Тому посадовець пообіцяв збільшити митникам заробітну плату.

Робити це планують за рахунок скорочення зайвого персоналу, наприклад бухгалтерів. «У ХХІ ст. варто нараховувати державним службовцям заробітну плату в якийсь більш технологічний спосіб», — наголосив очільник. Однак не зрозуміло, чи буде скорочена кількість митників. Усе залежить від того, які функції залишаться в ДМС та як швидко новостворена інституція буде здатна запровадити диджиталізацію процесів.

Скелю довбатимуть щодня

Крім того, категорично не погоджується новий керманич із тим, що реформування митниці — безнадійна справа. А на закиди, що ДМС — це злютований хабарництвом конгломерат митників, правоохоронців, екологів та інших службовців, які майже поріднилися з кримінальними баронами та мешканцями прикордонних міст заради заробітку на контрабанді, відреагував спокійно та пообіцяв боротися. Як би складно це не було.

Усі перепони, які траплятимуться на шляху реформ, М.Нефьодов оцінює виключно як «завдання із зірочкою» для топ-менеджера. Тож потім він репрезентував основні напрями реформ. Хоча додав, що нічого принципово нового запроваджувати не стануть.

«Щоб ми отримали зміни, потрібно довбати скелю кожного дня. Можливо, це не так еротично, як прийти та одним підписом якогось важливого документа перетворити одномоментно всіх митників на професійних, ввічливих і чесних, але я готовий до важкої праці», — заявив М.Нефьодов. Головною проблемою сучасної митниці він уважає не відсутність професіоналізму, а дурні правила та відсутність достатньої кількості електронних засобів.

Контроль за ризиками

Не слід очікувати професіоналізму від тих, хто погоджується працювати за 6000 грн., стверджує очільник ДМС. Тож для боротьби з контрабандою він планує перш за все забезпечити митницю засобами для сканування транспорту та великою кількістю інших приладів. Зокрема, посадовець запевнив, що не повинно бути так, аби митник самостійно вирішував, кого перевіряти, а кого ні.

«Якщо ми воліємо боротися з налагодженими схемами, доведеться змінювати правила. Митниця, за своєю суттю, — той самий «Мак-Доналдс», оскільки вона є процесною організацією». Тож є певна кількість людей, яким потрібно надати якісні послуги за певний проміжок часу. А результативність праці залежить від налагодженості процесів. Великою помилкою є аналіз роботи ДМС із погляду наповнення державного бюджету. Звичайно, це є важливим фактором, але не найголовнішим.

Випереджаючи запитання журналістів щодо того, які втрати нині несе бюджет від контрабанди, М.Нефьодов сказав, що контрабанда — таємна справа, ніхто не знає, скільки товару сплавлено р.Тиса або перенесено через кордон за допомогою квадрокоптерів. Головне завдання служби, на думку її очільника, — сприяти експортно-імпортним операціям, спрощувати торгівлю та забезпечувати митну безпеку. Ідеться про недопущення потрапляння на територію України зброї, наркотиків та інших небезпечних речовин.

Усунути посадовця

Варто готуватися до масової електрономізації. «Якщо ми не можемо дозволити собі найняти найчесніших та найпрофесійніших митніків, то варто інвестувати в електронні системи», — зазначив М.Нефьодов. Загалом він пропонує йти шляхом Мексики, яка має дуже високий рівень корупції в державних органах. Замість того щоб давати можливість посадовцям оцінювати «вартість скоєних правопорушень» за ціною та маркою одягу, усі процеси необхідно зробити електронними.

В умовах, коли в службовця є чіткі інструкції та відсутня можливість для маневру, рівень корупції повинен скоротитися. Тож пропонується певний компроміс між тим, що вітчизняні митники на свій смак обиратимуть потенційних злочинців, і скороченням штату на користь нових апаратів.

«Наразі перевіряється близько 8% вантажів, і це насправді немало», — запевнив М.Нефьодов. Однак він наголошує: швидше за все, перевіряють не те, що потрібно, а те, що корупційно вигідно. Як наслідок, завдається шкода інтересам не тільки бізнесу, а й держави. Так, за твердженням керівника ДМС, дуже полюбляють перевіряти зерно на експорт, шукати там комах. «Можливо, в цьому є якісь ризики, проте достатньо більше ризикових операцій», — резюмував доповідач.

Крові, жертв і дороги до раю

Дуже багато уваги планують приділити вирішенню питань, пов’язаних із кадрами. Бо нині відсутня система просування по службі. Адже в умовах, коли підвищення отримують ті, хто більше подобається керівництву, не варто очікувати професіоналізму. Тож зміни потрібні не тому, що суспільство вимагає крові та жертв, а через цілком об’єктивні причини.

Наступним не менш важливим кроком є створення належної інфраструктури, оскільки половина скарг, які надходять з митниці, стосуються відсутності туалетів, можливості погрітися та нормальних людських умов. Навіть якщо будуть упроваджені найліпші процедури, а митники стануть янголами, але до цього раю вестиме ґрунтова дорога, то, напевно, враження в бізнесменів не зміниться.

Тому заради пришвидшення та покращення планують послуговуватися штучним інтелектом, а також активніше обмінюватися інформацією з іншими державами. Крім того, «білому» українському бізнесу пообіцяли постмитний аудит та інші корисні процеси, про які вже давно ведуть мову.

М.Нефьодов планує запровадити єдині та прозорі стандарти як проходження митних процедур, так і взаємодії з підприємцями. Не повинно бути так, щоб авто, яке виїжджає з Португалії та везе через усю Європу айфони, на українському кордоні декларує кахлі чи горщики. Проте і випадки необґрунтованої експертизи тканин на їх уміст також не повинні перешкоджати підприємництву.

Нині на митниці відкрилося вікно овертону, тож М.Нефьодов планує використати його на користь українських громадян. Та чи вдасться це йому — покаже час.