Закон і Бізнес


Очищение: вариант «Z»

Чем люстрация образца 2019 года будет отличаться от предыдущей


№28 (1430) 20.07—26.07.2019
ЛЕВ СЕМИШОЦКИЙ
7165

После «оранжевой революции» без особенной шумихи с должностей было уволено почти 20000 лиц. Под люстрацию 2014 года, по оценкам чиновников Министерства юстиции, подпадало 5000 чиновников. Кого же коснется новая чистка, предложенная Владимиром Зеленским?


В Єдиному державному реєстрі осіб, щодо яких застосовано положення закону «Про очищення влади», наразі значиться лише 921 особа. Нова люстраційна хвиля, передбачена президентським проектом «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо очищення влади» (№10444), буде не набагато потужнішою, ніж попередня.

До списку осіб, які потраплять під його дію, додадуться Президент, Голова Верховної Ради разом із заступниками, члени Вищої ради правосуддя та керівники підприємств, які перебувають в управлінні «Укроборонпрому». Решта — ті самі, що й 5 років тому, тільки період перебування на посаді у них інший — з 23.02.2014 до 19.05.2019.

Крім того, переписана норма закону «Про відновлення довіри до судової влади в Україні», що передбачає 10-річну заборону для суддів, «які одноособово або у колегії суддів розглядали справу або ухвалили рішення з допущенням порушень Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, констатованих у рішенні Європейського суду з прав людини».

Таке формулювання свідчить про те, що розробники проекту не розраховують на його прийняття. Адже сьогодні в судовій системі вже з’явилися палати, об’єднані та великі, і не зовсім зрозуміло, чому люстрація не повинна поширюватися на суддів, які входять до їхнього складу або не підтримали прийняті антиконвенційні рішення.

Проект містить й інші прогалини. Найочевидніша — строк дії люстраційної заборони, передбаченої ч.3 ст.1 закону. Адже 10-річний період у ній відраховується з моменту набрання чинності первинним актом. Тобто для всіх осіб, включаючи тих, які працювали на певних посадах при попередньому Президентові, строк дії обмежень закінчиться в один день — 16.10.2024, бо проект не визначає іншого початку відліку (виняток — вирок суду, але і строк обмеження у такому випадку буде вдвічі коротшим).

Також розробники переписали й пункти, що вже намагалися включити до люстраційного закону. Йдеться про обов’язок усіх кандидатів у депутати будь-якого рівня, на виборну посаду місцевого самоврядування, а також на пост Президента вказувати у заяві відомості про поширення чи непоширення на них люстраційних заборон. Приховування таких даних матиме наслідком відмову в реєстрації.

Щоправда, жодних інших негативних наслідків це не матиме, крім хіба що можливості для конкурентів нагадувати про цей факт виборцям. Бо у бюлетенях таку інформацію не наводитимуть і у реєстрації не відмовлять, якщо кандидат чесно вкаже, що підпадає під дію люстрації.

Проте, якщо хтось із чиновників-юристів, посада якого підпадає під очищення, захоче займатися адвокатською діяльністю, то свідоцтво йому не видадуть, а наявне — анулюють. Причому, за проектом, ця норма поширюватиметься на посадовців з люстраційного переліку, які працювали на держслужбі останні 9 років.

Залишається сподіватися, що цей проект —  не більше ніж стимул для Конституційного Суду швидше висловитися щодо чинного люстраційного акта. А після вердикту потреба в його прийнятті автоматично відпаде.