Закон і Бізнес


Производство из-за роскоши

В Польше судью за купленный самолет можно посадить, а за каяк — нет


Кшиштоф Вінярський (у центрі) розповів, що економічні зміни вплинули на тіньову економіку та зумовили появу вишуканих методів зловживань.

№27 (1429) 13.07—19.07.2019
Алина ПРИШЛЮК
6358

Конституция для соседней Польши очень важна, а контроль расходов создает серьезные препятствия для коррупционеров. Ведь каждая купленная вещь класса люкс может стать причиной налогового производства, если не получится доказать, что ты на нее заработал.


Витрати під наглядом

Причиною спеціального провадження у Польщі можуть стати доходи з незадекларованих джерел та витрати з категорії «розкіш». Наприклад, якщо суддя купить собі літак, проти нього обов’язково відкриють провадження, але якщо каяк — ні. Сумніви у добропорядності судді також викликають яхти, автомобілі, квартири та будинки класу люкс.

Про незвичні видатки податкові органи дізнаються від продавців, які реалізують дорогі товари. Під час провадження державний орган прагне довести розміри видатків, здійснені протягом одного податкового року, а платник податків — законність отримання доходів.

Основою для податкового права Польщі є податковий кодекс, прийнятий у 1997 році. Він зазнав багато змін, утім, податкове законодавство — найбільш змінюване.

Крім того, регулює правовідносини людей конституція країни. Суддя Верховного адміністративного суду Польщі Кшиштоф Вінярський під час круглого столу на тему «Податкові спори з погляду польського законодавства» розповів, що в його країні є правники, які вважають, що норми конституції мають безпосереднє застосування, якщо іншого основний закон не передбачив. Тож суддя адмінсуду може відмовитися застосовувати положення податкового кодексу, якщо воно суперечить конституції. Інші юристи стверджують, що не виконувати можна лише підзаконний правовий акт, наприклад розпорядження якогось міністра, якщо воно суперечить основному закону.

Однак якщо у судді є сумніви щодо змісту положень податкового законодавства, то він має прийняти рішення на користь платника податків.

КС постановляє рішення щодо відповідності конституції законів та міжнародних угод. Однак жоден адміністративний суд не звільняється від обов’язку дослідити зміст правової норми з урахуванням конституції. Тобто необхідно шукати таке тлумачення закону, щоб були дотримані конституційні положення.

У Польщі громадянин може звернутися до директора державної податкової адміністрації й попросити надати тлумачення положень податкового законодавства в його справі. Предметом заяви не можуть бути норми податкового законодавства, які регулюють компетенції, повноваження і обов’язки податкових органів. А також ті, що допоможуть людині уникнути оподаткування.

Між іншим, К.Вінярський читав свою доповідь українською. Голова комітету з податкового та митного права Асоціації правників України Тетяна Лисовець, яка була модератором заходу, зауважила, що він гарно розмовляє українською, на що гість пообіцяв, що згодом розмовлятиме ще краще.

Диджиталізація близько

Його колега, Томаш Коляновський, який також був присутнім на заході, підготував доповідь англійською, під час якої розповів про процедуру податкових проваджень. Вони відбуваються у двох інстанціях. У першій працює 16 адміністративних судів, які розглядають справи несумлінних платників податків. У другій — один Верховний суд. Це аж на дві інстанції менше, ніж в Україні. У нас справу можна переглянути 4 рази — у першій, апеляційній, касаційній інстанції, також можна дійти до Великої палати Верховного Суду.

Справу в першій інстанції в Польщі розглядають три-чотири місяці, але у Верховному суді все може тривати значно довше — півтора-два роки. Фінансова палата ВС Польщі, в якій працює Т.Коляновський, щорічно розглядає близько 10000 справ. Попри те що у випадку виникнення сумніву в тому, на чиєму боці закон, польські судді мають приймати рішення на користь платника податків, лише чверть позовів платників задовольняють.

Утім, польський підприємець може вчиняти будь-які дії, за винятком тих, які заборонені законом.

Сьогодні в Польщі також відбувається впровадження електронного суду. Т.Коляновський визнав, що його країна не є лідером у цьому процесі в Європі, однак певні здобутки все ж має.

Зокрема, сьогодні працює публічний портал судової влади. А також є можливість електронної комунікації між суддями та позивачами. Однак електронний суд Польщі ще повністю не перейшов від паперу до онлайн. Повна диджиталізація файлів — це третя стадія впровадження нових технологій у систему судочинства. Адже поки що ІТ не повністю замінює паперові документи електронними, але значно полегшує доступ до суду.

Загалом усі економічні та юридичні зміни, які відбулись у Польщі останніми роками, впливають на тіньову економіку. Однак шахраї також не спали, тож сьогодні ті, хто не хоче платити податків, використовують більш витончені методи зловживань. Так підсумував свою доповідь К.Вінярський.

Між іншим, українській адміністративній юстиції лише 15 років. На цьому наголосила суддя Касаційного адміністративного суду Наталя Блажівська. Однак польське адміністративне право значно старше і виникло ще за часів Другої польської республіки. Але адміністративну юстицію тут ліквідували після Другої світової війни, оскільки на той час формувалась радянська система судочинства.