Закон і Бізнес


По разные стороны баррикад

Налоговая сообщила о продолжении концепции начисления штрафных санкций даже без вины


Людмила Демченко: «Адміністративний спосіб оскарження актів перевірки є доволі дієвим, тож, якщо ви маєте аргументи, які не були враховані, — звертайтеся до податкової, і вас почують».

№20 (1422) 25.05—31.05.2019
Марина ЛИБЕРМАН
5223

Во время форума бизнесу сообщили, что налоговый кодекс предусматривает ответственность граждан, даже если в этом нет их непосредственной вины. Поэтому штрафы придется платить.


Безпрецедентна відвертість

Сьогодні тональність спілкування держави з громадянами залишає бажати кращого. Зокрема, в податковому праві й досі зберігається концепція «винний без вини». Проте жодна криза насправді не є поганою: адже, досягнувши дна, ми дістаємо можливість почати вибиратися.

Яскравим прикладом є поступова зміна вектора діяльності державних службовців. Звісно, поки що невідомо, що буде за нової влади. Проте можемо згадати вияв справжньої відкритості між громадянами та податковою під час другої частини «Taxforum: Податковий контроль та податкові спори», який відбувся 15 травня 2019 року і був організований ДФС у м. Києві спільно з Taxlink та за підтримки Асоціації податкових радників.

Під час заходу податківці розкрили карти та заявили, що сплачувати податки все одно доведеться, навіть якщо вони несправедливі. Адже Податковий кодекс не містить норм, які виправдовували б платника.

Беззаперечним фактом є те, що держава та платник податків перебувають по різні боки барикад — у протистоянні та боротьбі, заявив професор кафедри фінансового права Київського національного університету ім.Т.Шевченка, президент Асоціації податкових радників Данило Гетманцев. Такий формат відносин неправильний, і Україна має прагнути до його зміни: наслідувати найкращі зразки відкритості та співпраці, які демонструють західні партнери.

Зміна парадигми

Як зазначила начальник головного управління ДФС у м.Києві Людмила Демченко, у столиці зареєстровано 17% платників країни. Проте, незважаючи на розповіді про «податковий тиск», лише 4,3% були охоплені перевірками. Тож фіскали стверджують: хоча і коригують план-графік перевірок, але це стосується не всіх.

І це є значним досягненням з огляду на зміни в законодавстві та надання податківцям додаткових можливостей перевірити діяльність. Зокрема, Л.Демченко акцентувала увагу на особливості камеральних перевірок юридичних осіб, а також на судових рішеннях.

Зокрема, на тому, що норми ПК не містять такої підстави для звільнення від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних, як відсутність вини суб’єкта господарювання. Аналогічну позицію озвучив і Верховний Суд: відсутність затвердженого порядку застосування штрафних санкцій не звільняє позивача від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних та дає підстави органу контролю застосувати штраф у розмірі, передбаченому податковим законодавством.

У свою чергу адвокати зауважили, що кожна зі сторін спору має можливість підшукати прийнятну для захисту правову позицію. Загалом під час заходу всі погодилися, що законодавство слід змінити, а платники податків повинні бути більш захищеними.

Підконтрольні території

Не завжди компанію відвідує ревізор. Чинний Податковий кодекс передбачає два види камеральних перевірок — податкових декларацій та з інших питань. Так, заступник начальника ГУ ДФС у м.Києві Ельвіра Пруднікова нагадала присутнім головні особливості «перевірок по-новому».

Зокрема, камеральна перевірка може тривати протягом 30 календарних днів. Тож за цей час повинні встигнути перевірити всю звітність. До речі, коли ви будете оскаржувати рішення, прийняте за її наслідками, то до процедурних моментів апелювати не варто. Адже відповідні дії не потребують ні рішення керівника органу, ні присутності платника, ні його згоди. Проте залишається право подати уточнювальні розрахунки.

Тому, якщо ви не перебуваєте за адресою реєстрації або податкова вас там не знайшла, це не стане перешкодою для перевірки. Джерел інформації, як зазначила Е.Пруднікова, більш ніж достатньо. По-перше, це відомості з СЕА ПДВ, митні декларації, дані, отримані з ЄРПН, та інформація з СЕАРП.

Фіскали попереджають, що з ними краще співпрацювати, а виводити кошти з країни скоро стане фінансово невигідно. Оскільки обмін інформацією стає простим та доступним.

Також не забули попередити платників і про «потаємні сходи», які допомагають відчинити двері для додаткових нарахувань. Ними є камеральні перевірки з інших питань. До «інших» законодавець відносить багато чого, тому можна перевірити все. Зокрема, своєчасність подання декларацій та звітів, реєстрації податкових та акцизних накладних, а також сплати узгодженої суми зобов’язання.

Тож без вашого відома «добрі люди» перевірять «чорні діри» вашого бізнесу за попередні 1095 днів. При цьому суми штрафів та відповідальність суттєво різняться: від 170 грн. до 50% суми донарахованого зобов’язання.

Реєстр, який не працює

Податківці до цього завжди готові, навіть попри суттєве скорочення штату. Нині держава стала «обличчям до платника податків» та створила Реєстр заяв про повернення суми бюджетного відшкодування ПДВ. Проте створити та створити якісне — це завдання із зірочкою. Тож, доки адвокати продовжують скаржитися на те, що система не працює, податківці продовжують нараховувати штрафи, пеню та інші санкції.

Новий реєстр працює через раз, проте технічні неполадки, на думку фіскалів, не є підставою уникати відповідальності. Тож, якщо після правильного подання документів щодо отримання відшкодування вас «викинуло із системи», це виключно ваша проблема. Аргумент податкової схожий на відповідь вчительки молодших класів: «Тому що Біблія не передбачає можливості звільнитися від пекла».

А якщо Податковий кодекс не передбачив дощ, сніг та технічні несправності як підстави для звільнення від відповідальності, то абсолютно все буде трактуватися на користь держави.

Оподаткувати двічі

Не обійшлося й без обговорення «податкового креативу». Зокрема, про останню практику у сфері безтоварних спорів розповів Віталій Оджиковський. Він звернув увагу на тренд у безтоварних правочинах — безтоварні «нікчеми навпаки». Так, розказуючи про класичний безтоварний нікчемний правочин, доповідач звернув увагу на позицію податкових органів у таких випадках.

«Податкова розділяє поставлену продукцію та сплачені за неї гроші. Якщо фактичний покупець не збігається з покупцем за документами, або постачальник відвантажив продукцію не тому покупцеві, що на папері, або покупець отримав продукцію не від того продавця, що у договорі, то податкова перекваліфіковує отримані кошти або товар в безоплатний, а оплату — у безповоротну фінансову допомогу», — зазначив експерт.

Проти методу безповоротної фінансової допомоги є такий аргумент: податківці не зменшують уже визнаний постачальником дохід і сплачені з нього податкові зобов’язання, чим порушують п.86.10 ПК. Адже його положення вимагають, аби в акті перевірки зазначалися факти як заниження, так і завищення податкових зобов’язань платника. Як результат — один дохід визнається і оподатковується двічі.

Тож, як зауважив Д.Гетманцев, варто об’єднуватися та напрацьовувати законодавчі зміни. Адже неможливо створити належні умови для бізнесу без участі його керівників.

 

ПРЯМА МОВА

Данило ГЕТМАНЦЕВ,
професор кафедри фінансового права КНУ ім. Т.Шевченка, президент Асоціації податкових радників:

— Усі ми прагнемо справедливості, зокрема в оподаткуванні. Однак та ситуація, яка склалася у нашому суспільстві, далека від справедливості. З одного боку, ми бачимо несумлінні дії з боку держави, які полягають у корупційних проявах, нечесній практиці з боку держави у «зміні правил гри під час гри». З другого — досить поширеною є практика ухилення від оподаткування.

Сьогодні держава та платник податків перебувають по різні боки барикад — у протистоянні та боротьбі. Це неправильний формат відносин, і ми повинні прагнути до його зміни.

Перший крок має зробити держава, на своєму прикладі демонструючи, що слід відмовитися від хибної моделі державного управління та перейти до якісного, прозорого та чесного керування, в першу чергу у сфері оподаткування. Прозорість та відкритість — фактори, що лежать в основі cooperative compliance, який ми повинні впровадити і в нашій державі. Саме тому практика відкритого діалогу, яку вже багато років демонструє фіскальне відомство столиці, є основою руйнування бар’єрів, які довго зводилися між платниками податків та державою.