Закон і Бізнес


На младенцах экономить можно

Судьи КС оправдали отказ Кабмина от помощи по уходу за ребенком до 3 лет, чего не стали делать их предшественники


№46 (1396) 17.11—23.11.2018
ЛЕВ СЕМИШОЦКИЙ
5206

В случае необходимости государство может отказаться от поддержки семей с детьми или сократить ее. Ведь такой вид помощи не определен в Конституции как составляющая права на социальную защиту.


На жаль, не справдилися сподівання багатьох українських сімей на те, що Конституційний Суд скасує положення п.7 розд.ІІ закону «Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні» від 27.03.2014 №1166-VII. Виявилося, що такі гарантії Основний Закон не захищає, отже, парламент може на власний розсуд визначати, кому та в якому обсязі слід допомагати.

Нагадаємо, що відповідно до закону «Про державну допомогу сім’ям з дітьми» від 21.11.92 №2811-XII при народженні першої дитини виплачували 30 прожиткових мінімумів, другої — 60, третьої — 120. У березні 2014 р. Уряд вирішив відмовитися від стимулювання народжуваності, і тепер допомога виплачується в однаковому розмірі на кожну дитину — 41280 грн.

На той момент ця сума була дійсно більшою, ніж 30 п.м. Але вже починаючи з 2017 р. Кабінет Міністрів став економити на виплатах. Наприклад, цього року допомога при народженні мала б становити, за старими нормами, 44760 грн. Проте КС відзначив, що на момент ухвалення закону №1166-VII виплати за першу дитину навіть зросли. А той факт, що інфляція з року в рік з’їдає це підвищення, вирішив не враховувати.

І вже геть незрозумілою є логіка Суду, якою він виправдовує відмову держави від виплати допомоги по догляду за дитиною до 3-х років. Адже дію норми, що передбачала доплати насамперед малозабезпеченим сім’ям, не зупинили, а взагалі прибрали. Хай 130 грн. від держави, які отримували всі матері, сьогодні вистачить хіба що на памперси, але це було показником турботи про маленьких громадян.

Більше того, у 2007 р. парламент з подачі Уряду вже намагався зменшити цю допомогу наполовину. Однак тоді КС дуже оперативно розглянув відповідне подання та сказав, що держава повинна дбати про забезпечення мінімального рівня життя, а «право громадян на соціальний захист, інші соціально-економічні права можуть бути обмежені, у тому числі зупиненням дії законів (їх окремих положень), лише в умовах воєнного або надзвичайного стану на певний строк».

У рішенні КС від 9.07.2007 №6-рп/2007 наголошувалося, що «внаслідок зупинення на певний час дії чинних законів України, якими встановлено пільги, компенсації чи інші форми соціальних гарантій, відбувається фактичне зниження життєвого рівня громадян, який не може бути нижчим від встановленого законом прожиткового мінімуму (ч.3 ст.46 Конституції), та порушується гарантоване у ст.48 Конституції право кожного на достатній життєвий рівень». Й урізання допомоги Суд визнав неконституційним.

За 10 років ці норми не змінилися, але вочевидь змінилися державні пріоритети. Тепер Суд вирішив, що складна фінансово-економічна ситуація та потреба в забезпеченні збалансованості державного бюджету виправдовують відмову від виплат. Мовляв, у такий спосіб допомогу лише уніфіковано, і вона призначається всім в однаковому розмірі.

Оскільки види допомоги по догляду, при народженні або усиновленні дитини не передбачені в Конституції, на них не поширюються й визначені в ст.22 гарантії. А скасування допомоги по догляду «не свідчить, що держава ухилилася від обов’язку охороняти сім’ю, дитинство, материнство і батьківство; порушила принцип рівності та право кожного на повагу до його гідності, на достатній життєвий рівень для себе і своєї сім’ї».

Напевне, у Суді вважають, що члени Кабміну та нардепи, які голосували за цей закон, тепер щоранку, мажучи маслом хліб, подумки з кожною сім’єю, де є дитина, в якої вони забирають кіло цукерок щомісяця. І тим виконують свій позитивний обов’язок.

Тож перегляд чи скасування виплат, на думку суддів КС, не порушує приписів Конституції. При цьому в тексті рішення ви не знайдете жодної згадки про рішення КС №6-рп/2007 та обґрунтування того, чому сьогодні ст.46 Основного Закону можна тлумачити інакше.

Прикметно, що недавно Уряд уніс проект №9241, яким передбачається додати на цей рік понад 12 млн грн. для виплати винагород суддям КС на рівні зарплат суддів Верховного Суду. Така норма з’явилася в законі «Про Конституційний Суд України» зовсім недавно. Жодних натяків, просто збіг…