Закон і Бізнес


«Письма счастья» вернулись!

За неправильную парковку водителей будут штрафовать по-новому


Не забули і про «євробляхи»: для них особливий порядок штрафування за неправильне паркування.

№39 (1389) 29.09—05.10.2018
Елена Дроздова, адвокат, директор АБ «Дроздова и партнеры»
12559
12559

Автомобильный коллапс, который наблюдается в крупных городах из-за увеличения количества автомобилей и сплошного игнорирования правил парковки, будут преодолевать упрощением правил штрафования за нарушение ПДД. Что из этого получится — попробуем разобраться.


Що змінилося

27 вересня набув чинності закон №2262-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування сфери паркування транспортних засобів». Документ, зокрема, передбачає зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення, які порушать спокійне життя водіїв. Тепер їм доведеться уважно стежити за тим, коли і як вони припаркувалися та чи не стежать за ними камери відеонагляду.

Так, порушення правил паркування, в тому числі, несплата за нього, фіксуватиметься спеціальними фото- та відеозаписувальними пристроями, якими мають бути споряджені патрульні поліцейські та працівники майданчиків для паркування. Після такої фіксації буде накладатися штраф, повідомлення про який у паперовому вигляді виписуватимуть на місці та залишатимуть на склі автомобіля порушника. Такі квитанції вже охрестили «листами щастя» на згадку про невдалу спробу впровадження автоматичної фіксації порушень ПДР приладами «Візир». Повноваження розгляду справ про адміністративні правопорушення та здійснення тимчасового затримання транспортного засобу мають інспектори з паркування.

Новим буде й власне саме покарання. Якщо раніше йшлося про зняття балів, то сьогодні за несплату або порушення правил паркування одразу накладатиметься стягнення у вигляді штрафу. Його розмір визначатиметься типом порушення: несплата — двадцятикратна вартість паркування за одну годину, паркування у невстановленому місці — 255 грн.

Як і десять років тому, за порушення штрафуватимуть не водія, а власника авто, що піднімає питання правомірності покарання з огляду на забезпечення та втілення презумпції невинуватості. Володільцю знову доведеться доводити свою невинуватість у разі, якщо його транспортним засобом керувала інша особа.

Не забули законодавці і про водіїв «євроблях»: відповідальність за неправильне паркування авто на іноземній реєстрації, а отже і обов’язок сплатити відповідний штраф, покладається на особу, яка ввезла даний транспортний засіб на територію України.

Також в окремих випадках власник змушений буде спершу розшукати своє авто, адже у евакуаторів додається роботи в силу розширення підстав для евакуації автомобілів.

Благими намірами...

Для ідеї реформування паркування розробники закону за усталеною в Україні традицією взяли за приклад правила країн Європейського Союзу. Однак, саме в цьому й полягає основний недолік новітнього українського законодавства взагалі та цього закону зокрема. Бо система, запропонована законом, нібито й непогана, але чи є реальна можливість уникати випадків порушення правил паркування з урахуванням того, що паркувальних майданчиків у великих багатолюдних містах України значно менше, аніж самих транспортних засобів? До того ж, їхнє географічне розташування ре завжди узгоджується зі справжніми потребами водії, а локація обирається з урахуванням того, «де поміститься», а не де потрібно. У Києві, за даними підприємства Київтранспарксервіс станом на лютий поточного року діяло лише 317 паркувальних майданчиків, які забезпечували паркувальні місця трохи більше ніж 8 тисячам автівок щодня. Очевидно, що кількість автомобілів значно перевищує кількість таких «посадочних» місць.

За 180 днів, відведених на забезпечення реалізації норм закону, органи місцевого самоврядування мали впровадити автоматизовану систему контролю оплати паркування; вжити заходів щодо збільшення чисельності посадових осіб місцевого самоврядування для прийняття на службу в органи місцевого самоврядування інспекторів з паркування. Чи було це зроблено?

Отже питання реалізації здавалося б благих намірів законодавця натикається на те, що водіям практично не створено умов для законного паркування та користування автомобілями. То ж тепер питання полягає в тому, наскільки швидко на це зреагують самі законодавці та водії, і хто з них перший вдарить на сполох.