Закон і Бізнес


Конкуренция в антикоррупции

Конкурс в ВАКС стартовал, но неизвестно, кто будет фильтровать кандидатов


Сергій Козьяков (справа) спростував інформацію щодо планів комісії обирати експертів з однієї міжнародної організації.

№32 (1382) 11.08—17.08.2018
Анна ЛИНДИНА
17117

Международные организации, которые будут существенно влиять на отбор кандидатов на должности в антикоррупционном суде, держат паузу и не направляют в Украину людей, которые заменят ОСД. Общественный совет международных экспертов должен объединить прокуроров, судей и процессуальных руководителей со стажем. ВККС считает необходимым обнародовать список поданных кандидатов, как только он появится.


А експерти хто?

У вересні на допомогу Вищій кваліфікаційній комісії суддів з усіх куточків планети мають приїхати професійні борці з корупцією або ж ті, хто має стосунок до протидії їй. Шістка експертів, яка зможе вплинути на відбір найгідніших кандидатів на посади у новоствореній юрисдикції — Вищому антикорупційному суді. На експертній дискусії, присвяченій старту конкурсу до ВАКС та організованій Асоціацією правників України, питання ГРМЕ стало головною темою.

У законі про ВАКС прямо не вказано, які саме організації міждержавного масштабу мають направляти спеціалістів та в якій кількості. Та й самі запити, надіслані Міністерством закордонних справ, не мають зобов’язального характеру.

У комісії сподіваються принаймні на 12-х претендентів на звання експерта з доброчесності. Водночас у законі міститься така вимога: не менш як два кандидати від кожного з наших міжнародних партнерів по боротьбі з корупцією.

Організацій, що можуть претендувати на таке право, всього 14. Деякі з них мають прямий стосунок до антикорупційної справи, інші — опосередкований. Де-юре, якщо всі ці органи вважатимуть за необхідне долучитися до фільтрації кандидатів до ВАКС, претендентів може виявитися щонайменше 28. Причому вимоги до них чи не вищі, ніж до самих кандидатів у судді.

Член ГРМЕ повинен мати низку чеснот: бездоганну ділову репутацію, високі професійні та моральні якості, суспільний авторитет. За фахом це має бути або процесуальний керівник, або той, хто підтримував державне обвинувачення в суді чи здійснював судочинство у справах, пов’язаних з корупцією. Кожен кандидат повинен мати не менш ніж 5 років такого стажу. Втім, за словами голови ВККС Сергія Козьякова, найголовнішим аспектом є саме професіоналізм.

На цьому вимоги як до претендентів, так і до організацій закінчуються. Незрозумілим залишається, скільки часу чекатимуть на кандидатів. Цілком реальною є ситуація, коли, наприклад, в управлінні ООН з наркотиків і злочинності (UNODC) знайдеться 4 кандидати, Група держав проти корупції (GRECO) не висуне жодного, а Світовий банк — лише одного претендента. То  чи не буде це проявом нерівності між організаціями та значним превалюванням кількості експертів від однієї структури над іншою? Щоправда, висунути одну кандидатуру закон забороняє, проте вимагає, аби ВККС дочекалася бодай 12 кандидатів, з яких і обере половину до ради. Але у комісії ще не визначилися, чи буде оголошена кінцева дата, до якої можна буде представити висуванців, чи членів ГРМЕ оберуть, щойно отримають дюжину заяв.

Комісія розраховує на співпрацю між донорами, які скоригують всю діяльність ради. Сам процес відбору повністю залежить від ВККС, персоналії кандидатів апріорі вважаються достойними членства у ГРМЕ. Очевидно, тому, що у джентльменів, як у тому жарті, заведено вірити один одному на слово. Принаймні очільник ВККС зазначив, що потрапляння до списку кандидатів уже свідчить про те, що сумнівів у достойності претендентів бути не може.

Платформа для конкурсантів

До формування складу антикорупційних служителів Феміди було залучено не тільки національні суддівські органи, а й міжнародні проектні організації. Таким чином, після 2-х конкурсів — для першої інстанції та апеляційної палати — повинні визначити 39 переможців, з яких 12 працюватимуть у вищому структурному підрозділі. Як повідомив заступник голови ВККС Станіслав Щотка, вимоги до учасників обох конкурсів є абсолютно рівними.

І хоча досвід проведення відборів загальнодержавного значення у комісії вже є, саме через це там відчувають напруження від покладеної на них місії. Утім, більшість роботи, як запевнили, вже позаду. Коли проводився конкурс до Верховного Суду, не всі наміри узяти у ньому участь трансформувалися в подання документів. Цього ж очікують і цього разу.

Те, що конкурс проходитиме досить швидко й розпочнеться у відпускний період, вирішувала не тільки ВККС. До прискорення відбору свого часу долучився Міжнародний валютний фонд, якого, до речі, до списку організацій, що направляє експертів, не включено.

Дебати кандидатів 

Оскільки на дискусії були присутні ті, хто таки планує засідати у ВАКС, вони мали змогу з’ясувати у керівників комісії процедурні неточності та попросити їх пояснити ті питання, відповіді на які не дав закон.

Було уточнено, що народні обранці самі собі та заразом іншим власникам представницьких мандатів закрили доступ до участі у конкурсі. Щоправда, ці законодавчі обмеження сформульовані таким чином, що допускають різночитання: чи то особа 10 років поспіль перед призначенням мала займати зазначені посади, чи то навіть один день у цей період зумовить вилучення її зі списку претендентів?

Убачається, що суддям буде легше подати документи, що підтверджують стаж. Та й науковцям необхідно буде просто зібрати свої публікації та монографії. А от під час відбору серед представників адвокатської спільноти комісія, за словами С.Щотки, стикалась із договорами про надання правової допомоги, за якими не проводилося жодних дій, та іншими псевдопоказниками діяльності.

Етапи оцінювання кандидатів та їхньої кваліфікації будуть схожі з конкурсом до ВС, тому неточностей претенденти у процедурі не знайшли.

Утім, завдяки змінам до профільного закону в конкурсантів буде можливість просити пленарний склад комісії повторно перевірити виконані ними завдання у разі незгоди з результатами. Можливо, хтось із претендентів до ВАКС апробує новелу і стане зрозумілим механізм її дії. Адже в разі такого звернення анонімність кандидата нівелюється.

Так чи інакше, але доки конкурс не набере необхідних обертів, знаки питання з процедури його проведення не зникнуть. Водночас найбільш очікуваним є визначення відповідальних за склад нової юрисдикції осіб.

 

ПРЯМА МОВА

Станіслав ЩОТКА,
заступник голови Вищої кваліфікаційної комісії суддів:

— Процедури за участю Громадської ради міжнародних експертів поки що не визначені. Разом з тим у законі вказано, що експерти можуть не тільки перевіряти претендентів на предмет доброчесності, а й оцінювати їхні професійні якості. Порівняно з попередниками ця рада матиме більшу компетенцію.

Потрібно бути дуже сміливим, щоб сказати, як саме відбуватимуться спільні засідання, чи виявлятимуть міжнародні експерти ініціативу. Але закон визначає, що рада може дати імпульс для розгляду кандидатури на пленарній комісії. Але ми впевнені, що ГРМЕ розробить власний регламент, за яким і буде діяти.

Після всіх етапів конкурсу та визначення рейтингу кандидатів ми направимо його до Вищої ради правосуддя, яка здійснюватиме свій моніторинг.