Закон і Бізнес


Не успели, потому что уточняли


№35 (1333) 16.09—22.09.2017
9302

С 30 сентября 2016 года ВККС потеряла полномочия рекомендовать кандидата, зачисленного в резерв, на должность судьи. Такое заключение сделал ВСУ в постановлении №800/32/17, текст которого печатает «Закон и Бизнес».


Верховний Суд України

Іменем України

Постанова

13 червня 2017 року                         м.Київ                                №800/32/17

Колегія суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України у складі:

головуючого — ПРОКОПЕНКА О.Б.,
суддів: ГРИЦІВА М.І., КРИВЕНДИ О.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження справу за позовом Особи 4 до Вищої кваліфікаційної комісії суддів про скасування рішення та зобов’язання вчинити дії,

ВСТАНОВИЛА:

У січні 2017 року Особа 4 звернулася до Вищого адміністративного суду як суду першої інстанції з позовом до ВККС, в якому з урахуванням уточнення позовних вимог просила:

— визнати незаконним і скасувати рішення ВККС від 27.12.2016 №118/пп-16, згідно з яким відповідач припинив розгляд заяви позивача про рекомендування її на посаду судді Долинського районного суду Кіровоградської області;

— зобов’язати ВККС унести рекомендації Вищій раді правосуддя щодо призначення Особи 4 на посаду судді Долинського районного суду Кіровоградської області.

На обґрунтування позовних вимог послалася на незаконність оскаржуваного рішення комісії від 27.12.2016, оскільки порядок добору та призначення на посаду судді, визначений ст.70 закону «Про судоустрій і статус суддів» від 2.06.2016 №1402-VIII, не змінено і позивач його дотримався у повному обсязі, результати кваліфікаційного іспиту не скасовано, заява про участь у конкурсі подана в межах трирічного строку перебування в резерві. При цьому зазначила, що ч.3 ст.22 Конституції визначає, що при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.

ВККС проти позову заперечила, зазначивши, що навіть особи, які отримали рекомендацію, але не були призначені на посади суддів до 30.09.2016 (дня набрання чинності законом №1402-VIII), автоматично втрачають можливість бути призначеними на посади суддів за процедурою, що була встановлена законом «Про судоустрій і статус суддів» від 7.07.2010 №2453-VI.

Суд установив, що 5.11.2012 ВККС оголосила добір кандидатів на посаду судді. Позивач подала відповідні заяву та документи, успішно пройшла анонімне тестування (іспит) на виявлення рівня загальних теоретичних знань у галузі права, пройшла спеціальну підготовку в Національній школі суддів, склала кваліфікаційний іспит, набравши 71,5 бала, та рішенням комісії від 23.12.2013 була зарахована до резерву та рейтингового списку на заміщення вакантних посад суддів.

28.07.2016 ВККС рішенням №63/зп-16 оголосила серед кандидатів на посаду судді, які перебувають у резерві на заміщення вакантних посад суддів, конкурс на зайняття 87 вакантних посад суддів у місцевих судах загальної юрисдикції. Датою проведення конкурсу на зайняття вакантної посади визначено 14.09.2016.

2.08.2016 позивач подала документи для участі в конкурсі на зайняття вакантної посади судді Долинського районного суду Кіровоградської області.

Рішенням ВККС від 15.09.2016 №74/пп-16 розгляд заяви позивача було відкладено у зв’язку з тим, що під час проведення спеціальної перевірки стосовно неї як кандидата на посаду судді було виявлено негативну інформацію, викладену, зокрема, в листах голови Долинської міської ради Кіровоградської області, мешканки м.Долинська Кіровоградської області, голови Кіровоградського обласного відділення ВГО «Громадський контроль», народного депутата, Адміністрації Президента, що потребували уточнення та додаткової перевірки.

27.12.2016 ВККС на підставі, зокрема, п.29 «Прикінцевих та перехідних положень» закону №1402-VIII прийняла оскаржуване рішення, згідно з яким відповідач припинив розгляд заяви позивача про рекомендування її на посаду судді Долинського районного суду Кіровоградської області.

ВАС постановою від 16.03.2017 у задоволенні позову Особи 4 відмовив, дійшовши висновку про відсутність правових підстав для визнання незаконним і скасування оскаржуваного рішення ВККС, оскільки з 30.09.2016 — дня набрання чинності законом №1402-VIII — відповідач утратив можливість рекомендувати кандидата на посаду судді за процедурою, що була встановлена законом №2453-VI.

Не погоджуючись із рішенням ВАС, Особа 4 з підстави, передбаченої п.4 ч.1 ст.237 Кодексу адміністративного судочинства, звернулась із заявою про його перегляд ВСУ, в якій, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просить прийняти постанову, якою позовні вимоги позивача задовольнити.

Перевіривши наведені в заяві доводи, заперечення на них, колегія суддів Судової палати в адміністративних справах ВСУ вважає, що заява не підлягає задоволенню з огляду на таке.

Порядок призначення на посаду судді (на час зарахування позивача до резерву та рейтингового списку на заміщення вакантних посад судді) був передбачений законом №2453-VI.

2.06.2016 Верховна Рада прийняла закон «Про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя)» №1401-VIII та закон №1402-VIII, якими запроваджено судову реформу в Україні. Зокрема, підвищено вимоги та професійні стандарти для суддівського корпусу.

Пунктом 1 «Прикінцевих та перехідних положень» закону №1401-VIII установлено, що цей закон набирає чинності через 3 місяці з дня, наступного за днем його опублікування, крім ч.6 ст.124 Конституції в редакції цього закону, яка набирає чинності через 3 роки з дня, наступного за днем опублікування цього закону.

Відповідно до п.1 «Прикінцевих та перехідних положень» закону №1402-VIII цей закон набирає чинності з дня набрання чинності законом №1401-VIII, крім пп.39 та 48 цього розділу, які набирають чинності з дня, наступного за днем опублікування цього закону.

Закон №1401-VIII опубліковано 29.06.2016. Отже, 30.09.2016 закони №№1401-VIII, 1402-VIII набрали чинності.

При цьому згідно з п.2 «Прикінцевих та перехідних положень» закону №1402-VIII визнано таким, що втратив чинність з дня набрання чинності цим законом, закон №2453-VI, крім положень, зазначених у пп.7, 23, 25, 36 цього розділу.

Таким чином, з 30.09.2016 організація судової влади та здійснення правосуддя в Україні, порядок зайняття посади судді, вимоги до кандидатів на посаду судді, порядок проведення добору кандидатів на посаду судді (проходження особами, допущеними до добору, відбіркового іспиту, проведення ВККС щодо осіб спеціальної перевірки, проходження спеціальної підготовки та складення кваліфікаційного іспиту) визначені законом №1402-VIII.

Статтею 70 закону №1402-VIII установлено порядок добору та призначення на посаду судді. Так, добір та призначення на посаду судді здійснюються в порядку, визначеному цим законом, та включають такі стадії:

1) рішення ВККС про оголошення добору кандидатів на посаду судді з урахуванням прогнозованої кількості вакантних посад суддів;

2) розміщення ВККС на своєму офіційному веб-сайті оголошення про проведення добору кандидатів на посаду судді (в оголошенні має бути зазначено кінцевий термін подання документів до ВККС, що не може бути меншим за 30 днів із дати розміщення оголошення, а також прогнозована кількість вакантних посад суддів на наступний рік);

3) подання особами, які виявили намір стати суддею, до ВККС відповідної заяви та документів, визначених ст.71 цього закону;

4) здійснення ВККС перевірки відповідності осіб, які звернулись із заявою для участі в доборі, установленим цим законом вимогам до кандидата на посаду судді на основі поданих документів;

5) допуск ВККС осіб, які за результатами перевірки на час звернення відповідають установленим цим законом вимогам до кандидата на посаду судді, до участі в доборі та складенні відбіркового іспиту;

6) складення особою, допущеною до участі в доборі, відбіркового іспиту;

7) встановлення ВККС результатів відбіркового іспиту та їх оприлюднення на офіційному веб-сайті ВККС;

8) проведення стосовно осіб, які успішно склали відбірковий іспит, спеціальної перевірки в порядку, визначеному законодавством про запобігання корупції, з урахуванням особливостей, визначених ст.74 цього закону;

9) проходження кандидатами, які успішно склали відбірковий іспит та пройшли спеціальну перевірку, спеціальної підготовки; отримання свідоцтва про проходження спеціальної підготовки;

10) складення кандидатами, які пройшли спеціальну підготовку, кваліфікаційного іспиту та встановлення його результатів;

11) зарахування ВККС кандидатів на посаду судді за результатами кваліфікаційного іспиту до резерву на заміщення вакантних посад судді, визначення їх рейтингу, оприлюднення списку кандидатів на посаду судді, включених до резерву та рейтингового списку, на офіційному веб-сайті ВККС;

12) оголошення ВККС відповідно до кількості вакантних посад судді у місцевих судах конкурсу на заміщення таких посад;

13) проведення ВККС конкурсу на заміщення вакантної посади судді на основі рейтингу кандидатів, які взяли участь у такому конкурсі, та внесення рекомендації ВРП щодо призначення кандидата на посаду судді;

14) розгляд ВРП рекомендації ВККС та ухвалення рішення щодо кандидата на посаду судді;

15) видання указу Президента про призначення на посаду судді — у разі внесення ВРП подання про призначення судді на посаду.

Пунктом 29 «Прикінцевих та перехідних положень» закону №1402-VIII установлено, що кандидати на посаду судді, які були зараховані до резерву на заміщення вакантних посад суддів та включені до рейтингового списку, у разі якщо закінчення трирічного строку припало на період одного року до набрання чинності цим законом, а також кандидати, щодо яких на день набрання чинності цим законом унесені рекомендації ВККС, але яких не призначено на посаду судді, мають право взяти участь у доборі на посаду судді в порядку, встановленому цим законом, без складання відбіркового іспиту та проходження спеціальної підготовки. Такі кандидати повторно складають кваліфікаційний іспит та беруть участь у конкурсі на зайняття посади судді відповідно до результатів такого іспиту.

На підставі аналізу наведених норм права колегія суддів дійшла висновку, що ВККС із 30.09.2016 (дати зміни, зокрема, порядку зайняття посади судді) втратила процесуальні повноваження рекомендувати кандидата, який був зарахований до резерву на заміщення вакантної посади судді та включений до рейтингового списку, на посаду судді за процедурою, встановленою законом №2453-VI.

Отже, колегія суддів Судової палати в адміністративних справах ВСУ погоджується з висновком ВАС про те, що правових підстав для визнання незаконним та скасування рішення ВККС від 27.12.2016 щодо припинення розгляду заяви позивача про рекомендування її на посаду судді Долинського районного суду Кіровоградської області немає, відповідно, не підлягає задоволенню й позовна вимога щодо зобов’язання ВККС внести рекомендації ВРП щодо призначення Особи 4 на посаду судді Долинського районного суду.

Ураховуючи наведене вище, постанова ВАС від 16.03.2017 про відмову Особі 4 в позові ґрунтується на правильному застосуванні норм матеріального та процесуального права, тому в задоволенні заяви позивача про перегляд зазначеного судового рішення слід відмовити.

Керуючись п.6 «Прикінцевих та перехідних положень» закону «Про судоустрій і статус суддів» від 2.06.2016 №1402-VIII, стст.241, 242, 244 КАС, колегія суддів Судової палати в адміністративних справах ВСУ

ПОСТАНОВИЛА:

У задоволенні заяви Особи 4 відмовити.

Постанова є остаточною й оскарженню не підлягає, крім випадку, встановленого п.3 ч.1 ст.237 КАС.