Закон і Бізнес


Доверие начинается с открытости

Доступность информации является правилом, а любое ограничение доступа к ней – исключением


Председатель ВААС Виталий Кузмишин (в центре) уверен, что уровень доверия к государственному учреждению напрямую зависит от его открытости.

№50 (1192) 13.12—19.12.2014
АННА СПИРЮГОВА, главный специалист Винницкого апелляционного административного суда
6893

Чем более открыто в своей деятельности государственное учреждение, тем выше уровень доверия общества к нему. Об этом заявил председатель Винницкого апелляционного административного суда Виталий Кузьмишин во время тренинга «Доступ к публичной информации: законодательство и практика».


Захід, організований Вищим адміністративним судом спільно з уповноваженим ВР з прав людини за підтримки Ради Європи, тривав два дні. Участь у ньому взяли судді й працівники апарату ВАС, судді ВААС, представники уповноваженого ВР з прав людини, Ради Європи, а також європейські та національні експерти.

Як зауважив В.Кузьмишин, «доступ до публічної інформації — це передумова розвитку європейської країни. А тому при здійсненні своєї діяльності всі органи державної влади України  повинні пам’ятати, що право на доступ до інформації, якою володіє орган публічної влади, — це основоположне право громадянина». Він також наголосив, що таке право є необхідним елементом демократичної форми правління, яка грунтується на вимогах прозорості, гласності та підзвітності діяльності владних органів і службових осіб, яких народ уповноважив виконувати функції держави. «Ці принципи є ключовими в роботі суду, який я очолюю», — відзначив голова ВААС.

Учасники тренінгу ознайомились із міжнародними стандартами та кращими європейськими практиками у сфері права на інформацію, а також із новелами українського законодавства стосовно доступу до публічної інформації.

Під час заходу представник омбудсмена, начальник управління з питань підготовки конституційних подань та дотримання права на доступ до публічної інформації Ірина Кушнір нагадала, що минуло вже 3,5 року, як в Україні діє закон «Про доступ до публічної інформації». Його прийняття вона вважає важливим кроком у сфері дотримання конституційних прав та свобод людини в Україні.

«Кожна новація, якою, безумовно, є і доступ до публічної інформації, потребує часу на втілення. Перед владою і суспільством стоїть завдання забезпечити виконання основних положень закону, і такі заходи, як сьогоднішній тренінг, є надзвичайно важливими для реалізації цього зав­дання. Це свідчить про те, що судова гілка влади відкрита для людей», — сказала І.Кушнір.

У свою чергу представник Інституту медіа права Ігор Розкладай звернув увагу на те, що на початку 2014 р. їхня громадська організація проаналізувала практику національних судів щодо розгляду справ про доступ до інформації, низку позитивних рішень. «Українські судді частіше прислухаються до аргументів на користь більшого відкриття інформації для громадян. Переконаний, що з підвищенням рівня обізнаності всіх учасників громадянського суспільства, суддів та органів державної влади судова практика буде й надалі вдосконалюватись», — сказав І.Розкладай.

Після обговорення теми тренінгу представники судових установ  виконували практичні завдання, а саме — за допомогою конструкції «трискладовий тест» визначали  різновид інформації за законом «Про доступ до публічної інформації» та те, хто її може отримати.

Учасники тренінгу зауважили, що захід був цікавим і плідним. Вони отримали відповіді на багато важливих питань та дійшли спільного висновку, що доступність інформації є правилом, а будь-яке обмеження доступу до неї — винятком.

Довідка «ЗБ»

«Трискладовий тест» є юридичною конструкцією — засобом для перевірки наявності необхідних умов для обмеження доступу до інформації. «Трискладовий тест» — це умовна назва, прямо не згадана в законі. «Трискладовий» тому, що складається з трьох складових умов, наявність яких (усіх разом) необхідна для обмеження доступу до інформації.

Обмеження доступу до інформації здійснюється відповідно до закону при дотриманні сукупності таких вимог:

виключно в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку;

коли розголошення інформації може завдати суттєвої шкоди цим інтересам;

коли шкода від оприлюднення такої інформації переважає суспільний інтерес в її отриманні.