ВАС працює під «тиском» 52 тис. нерозглянутих справ
Постійні намагання депутатського корпусу перекроїти «суддівські закони» завдають чимало клопоту представникам Феміди. Адже їм доводиться підлаштовуватися під запроваджені зміни і певним чином коригувати принципи своєї роботи. Так, на засіданні Вищого адміністративного суду, яке відбулося 28 травня, служителі Феміди обговорювали питання зменшення кількості нерозглянутих справ, які перебувають в їхньому провадженні, стану організації роботи щодо передання справ, пов’язаних із соціальними виплатами, для розгляду в порядку цивільного судочинства.
Постійні намагання депутатського корпусу перекроїти «суддівські закони» завдають чимало клопоту представникам Феміди. Адже їм доводиться підлаштовуватися під запроваджені зміни і певним чином коригувати принципи своєї роботи. Так, на засіданні Вищого адміністративного суду, яке відбулося 28 травня, служителі Феміди обговорювали питання зменшення кількості нерозглянутих справ, які перебувають в їхньому провадженні, стану організації роботи щодо передання справ, пов’язаних із соціальними виплатами, для розгляду в порядку цивільного судочинства.
Важелі «перезавантаження»
Голова ВАС Олександр Пасенюк поінформував присутніх, що впродовж січня — квітня 2010 р. до суду надійшло близько 20 тис. документів, а в аналогічний період 2009-го їх кількість сягала 13 тис. За 4 місяці цього року суддями ВАС ухвалено майже 23,5 тис. остаточних рішень. У 2009-му такий показник становив близько 8 тис.
«Збільшення в поточному році ухвалених судових рішень утричі пояснюється великою кількістю ухвал про передачу касаційних скарг у справах, пов’язаних із соціальними виплатами, до Верховного Суду для їх розгляду в порядку цивільного судочинства відповідно до «Прикінцевих та перехідних положень» закону від 18.02.2010 №1691-VI «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвідомчості справ, пов’язаних із соціальними виплатами», — пояснив О.Пасенюк.
Він також звернув увагу, що при відносно рівномірному надходженні касаційних скарг у кожній палаті спостерігаються значні коливання в показниках середньомісячного навантаження й ухвалених рішень одним суддею. «Вважаю, що не повинно бути такої різниці. У зв’язку із цим з метою підвищення такого показника необхідно вирішити питання щодо заохочення суддів та їхніх помічників, які працюють з більшим навантаженням», — наголосив керманич ВАС.
Ще одна проблема — накопичення нерозглянутих касаційних скарг (станом на 1 травня 2010 р. це майже 11 тис.) та справ (понад 52 тис.). Аби її вирішити, за словами О.Пасенюка, потрібно збільшити кількість суддів у палатах, розглянути питання щодо забезпечення представників Феміди другим помічником (секретарем), запровадити шаблони процесуальних документів, удосконалити систему електронного документообігу.
«В такому ритмі, з таким навантаженням довго суд працювати не зможе», — зауважив заступник керівника ВАС, голова першої судової палати Михайло Цуркан. За його словами, потрібно ініціювати внесення змін до Кодексу адміністративного судочинства, щоб прискорити та спростити процес, запровадити касаційні «фільтри».
Заковика в Конституції
На зібранні обговорювалося і питання судово-правової реформи. М.Цуркан нагадав про основні етапи «реставрації Феміди», детально зупинившись на висновках-рекомендаціях Венеціанської комісії, ухвалених нею в березні цього року.
«Низка фундаментальних проблем українського правосуддя походить безпосередньо від положень Основного Закону: саме нинішні конституційні норми є перешкодою для незалежної судової системи. У зв’язку із цим комісія рекомендує не обмежувати судову реформу рівнем законодавства, а провести «глибоку конституційну реформу з метою закладення міцних підвалин сучасної та ефективної судової системи у повній відповідності з європейськими стандартами». Тобто системна судова реформа можлива лише за умови внесення відповідних змін до Основного Закону», — повідомив заступник очільника ВАС.
Також він детально проаналізував основні пропозиції членів робочої групи з питань судової реформи — представників ВАС, з урахуванням думок інших учасників.
Зокрема, на думку ВАС, з метою поліпшення роботи щодо формування корпусу професійних суддів варто враховувати рекомендації Комітету міністрів Ради Європи від 13.10.94 «Незалежність, дієвість та роль суддів», відповідно до яких рішення стосовно кар’єри служителів Феміди повинні мати в основі об’єктивні критерії; потрібно враховувати їхні заслуги, кваліфікацію, чесноти, здібності та результати роботи.
«На наше переконання, питання про звільнення та призначення судді на керівну посаду мають належати до компетенції пленуму відповідного вищого спеціалізованого суду щодо посад у них та до відання органів суддівського самоврядування щодо посад у місцевих та апеляційних судах», — підкреслив М.Цуркан.
Елементи прецеденту
Фінансове питання теж пропонують удосконалити: ВС та вищі спеціалізовані суди мають бути головними розпорядникам бюджетних коштів.
Також, на думку ВАС, мають право на існування кваліфікаційні комісії спеціалізованих судів та ВККС. У всіх випадках більшість членів цих органів мають становити судді та судді у відставці. Передбачається й запровадження інституту судових інспекторів для розгляду скарг на дії мантієносців та ініціювання питання щодо притягнення їх до дисциплінарної відповідальності.
«Одночасно з реформуванням системи судів необхідно докорінно змінювати чинне процесуальне законодавство, що дасть змогу оперативно та якісно здійснювати правосуддя. Пропозиції ВАС у цьому напрямку зводяться до запровадження європейських стандартів судочинства», — наголосив М.Цуркан.
Зокрема, пропонується запровадити елементи прецеденту в судочинстві, для чого необхідно: «визнати на законодавчому рівні обов’язковість постанов пленумів судів для практики ухвалення ними рішень; надати право судам касаційної інстанції ухвалювати рішення по суті скарги з посиланням на раніше ухвалене рішення у справі аналогічної категорії без здійснення касаційного провадження в повному обсязі».
ВАС пропонує зробити революційний крок — щоб у ВС та інших судах касаційної інстанції сторони представляли лише професійні юристи (адвокати), акредитовані у цих судах. Наголошується й на необхідності запровадження в адміністративній юстиції принципу преюдиціальності рішення (тобто суди під час розгляду справ повинні приймати без перевірки й доведення факти, встановлені раніше в якихось справах постановленими рішеннями чи вироками, що набули законної сили).
«Справедливий суд — це вимога сьогодення, яку можна забезпечити лише проведенням реформи, результатом якої мають стати: незалежність і професійність суду, відповідальність судді, доступність правосуддя, втілення рівності та змагальності в процесі, здійснення судочинства публічно і в розумні строки, справедливість і відкритість рішень, забезпечення їх виконання», — резюмував М.Цуркан.
***
Також на засіданні відзначили активну участь ВАС у підготовці пропозицій щодо вдосконалення законодавчого регулювання питань судоустрою, судочинства і статусу суддів. Так, за минулий рік та січень — квітень 2010-го було надано експертні висновки до 64 проектів нормативно-правових актів, розроблено 6 законопроектів. Після таємного голосування четверо суддів: Катерина Леонтович, Михайло Смокович, Василь Юрченко, Надія Пилипчук — зайняли вакантні місця у президії ВАС.
Марина ЗАКАБЛУК
Комментарии
К статье не оставили пока что ни одного комментария. Напишите свой — и будете первым!