Народ із задоволенням відпочивав у нові святкові дні, але при цьому дотримувався й колишніх, церковних
150 днів у році в деяких місцевостях Російської імперії припадало на вихідні та свята. А середньостатистичний житель за рік байдикував від 100 до 120 днів. Їх зменшенням російські економісти та промисловці переймалися в середині XIX ст. Проте категорично проти виступали православна церква і держапарат, також реформи раз у раз провалювались.
150 днів у році в деяких місцевостях Російської імперії припадало на вихідні та свята. А середньостатистичний житель за рік байдикував від 100 до 120 днів. Їх зменшенням російські економісти та промисловці переймалися в середині XIX ст. Проте категорично проти виступали православна церква і держапарат, також реформи раз у раз провалювались. У 1897 році, щоправда, скоротилася кількість свят для робітників, але після перевороту пролетаріат почав відзначати свята і церковні, і більшовицькі, збільшивши кількість вільних від праці днів.
Одвічні свята
На повсякчасні питання: «що робити, щоб жити краще?» і «хто винен у тому, що ніяких поліпшень не стається?» — в різні епохи шукали і знаходили найрізноманітніші відповіді. Коли в середині XIX ст. Російська імперія зазнала ганебної поразки в Кримській війні, необхідність зміни всього порядку російського життя стала очевидною для всіх. Проте ні звільнення селян від кріпосної залежності, ні інші реформи Олександра II не дали швидкого результату.
Країна, що володіє величезними сировинними ресурсами, як і раніше, за рівнем економічного розвитку далеко відставала від своїх західних сусідів. Видні економісти і промисловці ясно розуміли, що в цієї біди не одна, а безліч причин. Вони писали про відсутність у країні нормальної транспортної інфраструктури, що робило перевезення палива і сировини до промислових підприємств украй дорогим, а їхню продукцію — неконкурентоспроможною. Іншою серйозною проблемою обгрунтовано вважалася відсутність дієздатної системи кредитування, через що підприємці змушені були позичати гроші під непідйомні відсотки і в результаті розорялися.
До важливих проблем відносили й украй низьку продуктивність праці. У 1868 році, наприклад, високопоставлений чиновник Міністерства фінансів Юлій Гагемейстер, котрий вийшов у відставку, підготував доповідь про стан російської промисловості та заходи щодо її зміцнення, де серед іншого було сказано і про згубний вплив на економіку величезної кількості свят і вихідних днів та поголовного пияцтва в ці дні: «Рабочих дней в России только 240, вместо 300, полагаемых, например, в Германии. Сверх праздников пропадает много времени от пьянства, притом работа часто производится небрежно и без надлежащего знания дела, потому что большая часть фабричных переходит постоянно от одного рода занятия к другому, не совершенствуясь ни в одном. Частные лица вполне немощны противодействовать вредному влиянию таких порядков» (Тут і далі лексичні, синтаксичні та стилістичні особливості цитованих джерел збережені. — Прим. ред.).
Ю.Гагемейстер у ті роки був не єдиним і далеко не першим, хто намагався хоч якось сприяти зменшенню неробства населення Росії. У 1909 році група членів Державної ради Російської імперії підготувала записку про скорочення кількості святкових днів, де викладалася й історія боротьби за це: «Еще в 1867 году святейший синод обсуждал возбужденный со стороны гражданского ведомства вопрос о том, «не следует ли сократить настоящее число праздничных дней и какие сокращения по сей части могли бы быть сделаны». При этом святейший синод признал желательным ограничение числа тех особенных празднований, кроме храмовых, которые «в непомерном множестве совершаются в селениях и деревнях вследствие разного рода причин».
Проте ні до яких практичних результатів обговорення в синоді не привело, кількість днів відпочинку і святкувань залишилася незмінною, і через шість років питання порушили знов: «В
Комитет министров, куда поступил доклад комиссии, по рассмотрении ее соображений предоставил обер-прокурору святейшего синода обратиться с предложением к святейшему синоду о конфиденциальном приглашении духовенства употребить свое нравственное на народ влияние к тому, чтобы исполнение обязанностей, возлагаемых на население церковью, возможно было соединить с наименьшим прогулом и уменьшением рабочего в году времени. В то же время Комитет министров предоставил министрам внутренних дел и государственных имуществ и обер-прокурору святейшего синода назначить особую комиссию для подробной разработки возможных мероприятий к достижению высказанного пожелания уменьшения числа нерабочих дней и разгула во время праздников».
Головна складність у просуванні питання полягала в тому, що величезна кількість вихідних і свят була однаково вигідна й церкві, й державі. Народ у свята, віддавши Богу Богове в храмах, відправлявся в пивні, щоб віддати кесареві кесареве. Адже в країні, де всі спрадавна ухилялися від сплати податків, такий непрямий вид оподаткування, як продаж горілки, набував першорядного значення. А промисловці, котрі понад усе страждали від неробства і пияцтва робітників, не мали серйозного впливу на державні справи, і їхня думка враховувалася далеко не в першу чергу.
Ситуація різко змінилася після того, як великі землевласники, із середовища яких походило все значне чиновництво Російської імперії, стали зазнавати збитків від того, що наймані сільгосппрацівники відмовлялися трудитися в церковні, імператорські та інші свята.
«В 1890 году, — говорилося в записці Держради, — на киевском областном съезде было заявлено, что в силу того вреда, который наносится сельскому хозяйству празднованием второстепенных праздников, желательно ходатайствовать пред Правительством о сокращении числа праздничных дней. При обсуждении в 1898 году проекта положения о найме на сельские работы сельскохозяйственный совет при Министерстве земледелия и государственных имуществ также остановился на вопросе о праздниках, причем находил нужным выделить в закон только воскресные дни и двунадесятые праздники как те дни, в которые рабочие должны иметь право на отдых».
Довгі вихідні
Тільки після того, як промисловці та поміщики в один голос почали просити про скорочення кількості святкових днів, почалися зміни в російському законодавстві. У 1890 році у зводі статутів про попередження і припинення злочинів з’явився розділ, що встановлює точну кількість свят, обов’язкових для всіх підданих імперії: «Праздничные дни, в кои присутственные места свободны от занятий (исключая чрезвычайных случаев и нижних полицейских чинов, кои никогда не оставляют отправления должностей и службы относительно общей тишины и безопасности), а училища от учения, суть, кроме воскресных дней, следующие:
1) в январе числа первое и шестое, в феврале второе, в марте двадцать пятое, в мае девятое, в июне двадцать девятое, в августе шестое, пятнадцатое, двадцать девятое, в сентябре восьмое, четырнадцатое, двадцать шестое, в октябре первое, двадцать второе, в ноябре двадцать первое, в декабре шестое, двадцать пятое, двадцать шестое, двадцать седьмое;
2) те числа, в которые празднуются дни рождения и тезоименитства государя императора и государыни императрицы, день тезоименитства государя наследника, день восшествия на престол, день коронования и
3) те числа, в которые бывают пяток и суббота Сырной недели, четверток, пяток и суббота Страстной недели, Пасхальная (Светлая) неделя вся, день Вознесения Господня и второй день праздника (понедельник) дня Сошествия Св. Духа».
Судді згідно із цим законом мали додаткове право на відпочинок: «Сверх того судебные присутственные места от заседаний свободны с двадцать третьего декабря по второе января».
Таким чином, у Росії дозволили відпочинок протягом 91 дня в році. А для різних виробництв і транспорту вводити або відміняти вихідні та святкові дні дозволили уряду. Мало того, незабаром відмінили заборону, що існувала століттями, на проведення казенних робіт у вихідні та святкові дні.
А в 1897 році скоротили й кількість днів відпочинку для фабрично-заводських робітників: «В расписание праздников, в которые не полагаются работы, обязательно включаются все воскресные и следующие праздничные дни: 1 и 6 января, 25 марта, 6 и 15 августа, 8 сентября, 25 и 26 декабря, пяток и суббота Страстной недели, понедельник и вторник Пасхальной недели, день Вознесения Господня и второй день праздника Сошествия Св. Духа».
У результаті відпочинок пролетарів зменшився аж на 26 днів, і вони небезпідставно вважали себе найзнедоленішим станом. Адже решта підданих імперії продовжувала відпочивати в установлені законом і в так звані місцеві та інші свята. Серед них, наприклад, траплялися полкові свята, які відзначалися не тільки солдатами й офіцерами, а й усіма ветеранами полку. Крім того, в кожного ордена існувало власне щорічне свято, яке відзначали всі відзначені цією нагородою.
У 1904 році, після настійних прохань промисловців і поміщиків, кожному підданому імперії надали право працювати в свята, але виключно з власної волі. Проте в селян такої волі не знайшлося. Як мовилося в записці членів Державної ради, російські селяни відпочивали більше всіх станів, завдаючи непоправних збитків собі та країні: «Кроме перечисленных 91 дня законных праздников у нас существуют еще местные праздники, установленные в память различных событий, имеющих значение для данной местности, а также храмовые, престольные и различные особенные праздники, почитаемые в селах. Многие из этих праздников не имеют никакого основания в церковном уставе, а иные из них прямо являются остатком и переживанием языческих верований. Празднуются дни, посвященные памяти различных святых, мелкие церковные праздники, наконец, вторые дни таких праздников, именуемые «отданием праздника».
Нередко также празднуются по несколько дней подряд престольные праздники, причем в некоторых селах их бывает по 2 и по 3. При таких условиях в сельских местностях империи, а отчасти и в городах, число праздников значительно возрастает. В среднем русское население празднует от 100 до 120 дней в году, а в некоторых местностях и до 150 дней. В общем, следовательно, один нерабочий день приходится на 3,5 рабочих дня. Такое положение представляется уже совершенно нетерпимым.
Если обратиться к законодательствам и обычаям различных стран Западной Европы, то количество существующих у нас праздников по сравнению с установленным там представляется особенно высоким. В Германии и Швейцарии насчитывается 60 праздничных дней, включая сюда и воскресенья, в Англии — 58 праздников, во Франции — 56. Только Испания и Италия могут быть сравниваемы с Россией в этом отношении, так как количество праздников в этих странах доходит до 100 в год».
Збитки, яких зазнавало сільське господарство країни, як уважали члени Державної ради, виявилися в результаті катастрофічними: «В особенности страдает от чрезмерного обилия праздников наша сельскохозяйственная промышленность. Во-первых, лица, занятые в промышленности этого рода, главным образом наше крестьянство, празднуют больше, чем другие классы населения. Во-вторых, вследствие климатических условий нашей страны время, пригодное для полевых работ, у нас короче, нежели где-либо в Западной Европе.
Министерство земледелия и государственных имуществ определяет пригодное для полевых работ время в среднем в 183 дня, а для Северной и Средней России в 160—150 дней. При этом в силу тех же климатических условий уборка хлеба должна у нас производиться крайне спешно, иногда в течение нескольких дней, так как в противном случае хлеб может перезреть и осыпаться или же пострадать от дождя. А между тем именно на период времени полевых работ упадает у нас наибольшее число праздников.
По данным Министерства земледелия и государственных имуществ, на время с 1 апреля по 1 октября приходится 74—77 дней, почитаемых в наших деревнях праздниками, т.е. почти половина времени, пригодного для полевых работ, должна проводиться, по укоренившемуся мнению, в праздности и отдыхе от труда. Если прибавить к этому, что праздники в летнее время следуют один за другим с самыми незначительными перерывами, то становится совершенно понятным, почему сельские хозяева видят в их обилии одно из существенных зол нашей сельскохозяйственной промышленности».
З проблемами стикалися й інші галузі російського господарства: «Не менее страдает от обилия праздников и фабрично-заводская промышленность и торговля. Экономический оборот в праздничные дни приостанавливается. Бездействуют биржа и почта, прекращаются кредитные операции, так как банки и другие кредитные учреждения бывают закрыты. Перевозимые товары остаются невыгруженными, что вынуждает хозяев нести расходы по их хранению на железных дорогах. Последнее обстоятельство при нередких у нас залежах товаров на станциях приобретает особое значение, и в нашей железнодорожной практике был пример, когда управляющий дороги вынужден был обратиться к местной высшей духовной власти, прося у нее разъяснения, что население может, не боясь греха, производить нагрузку и выгрузку товаров не только в будние, но и в праздничные дни, когда это признается необходимым!»
Як уважали члени Державної ради, велика кількість неслужбових днів не йшла на користь і решті суспільства: «Большое число праздников отражается и на деятельности присутственных мест, а также без нужды сокращает учебное время, которое у нас значительно короче, нежели в странах Западной Европы. Таковы в кратких чертах материальные невыгоды чрезмерного количества праздников, но думается, что обилие их, соединенное с воззрением на праздники как на дни, в которые всякий труд почитается грехом, наносит и значительный моральный вред населению, приучая его к праздности и лености и делая менее энергичным и активным. При этом следует упомянуть еще и о том, что праздники у нас обычно сопровождаются разгулом и пьянством, печальные картины которых можно наблюдать как в городах, так и в селах. Таким образом, христианская идея празднования великих событий в жизни нашей церкви совершенно искажается, а страна несет материальный и нравственный ущерб».
Автори проекту скорочення кількості святкових днів прорахували і сумарний збиток, якого завдавала сила-силенна нетрудових днів країні: «Средняя производительность одного рабочего дня в России оценивается в настоящее время суммою около 50000000 руб. Работая в общем на 40 дней в году менее, чем, например, соседняя нам Германия, отечество наше производит ежегодно на 2 млрд меньше, чем его международные конкуренты, и принуждено ограждать свой труд высокими таможенными пошлинами. В результате же все-таки постоянно отстает в промышленном развитии от народов Западной Европы и Америки».
Даремний клопіт
Так що ж пропонували 35 членів Державної ради, котрі підписали записку про зменшення кількості свят? Тільки одне — щоб уся країна відпочивала стільки ж, скільки й фабрично-заводські робітники. Небезпека для законопроекту полягала не тільки в тому, що пропонувалося, по суті, зрівняти в правах на відпочинок різні стани, що для Російської імперії саме по собі здавалося немислимим. Автори пропонували перенести дні вшановування членів царської родини на неділі, що вже було викликом основам основ самодержавства: «Относясь с глубоким уважением к так называемым царственным торжествам, посвященным воспоминаниям важных событий в жизни монарха и его семьи, нельзя не отметить, что количество дней этих также чрезмерно. В настоящее время их 7. Любовь народа к своему монарху и преданность царствующей династии нисколько не подрывались бы, если бы дни эти были посвящены не безделью, а производительному для государства труду на благо царя и отечества. Исключение могло бы быть сделано лишь для высокоторжественного дня тезоименитства государя императора, когда особенно подобает вознести Господу Богу молитву о здравии и долгоденствии монарха. Кроме того, могли бы быть посвящены труду и празднуемые ныне дни чествования различных святых (Николая, Петра и Павла, Иоанна Крестителя, Иоанна Богослова, Казанской Божьей Матери, Покрова Пресв. Богородицы), а также и некоторые из двунадесятых праздников (Рождество Богородицы, Введение во храм, Воздвижение Креста Господня). Все это сократило бы число официально празднуемых дней в году на 28, т.е. наш закон знал бы 63 праздничных дня, считая и воскресенья, — число, близко подходящее к количеству праздников в странах Западной Европы».
Члени Державної ради припускали, що Російська православна церква виступить різко проти скорочення свят, оскільки їх супроводили підношення священнослужителям і пожертвування на храми. Проте вони навіть не могли припустити, наскільки люто й запекло духівництво почне боротися проти скорочення вихідних і святкових днів. Усі єпархії відправляли в синод, в уряд та імператорові обурені петиції. А ієрархи церкви виступали з проповідями проти віровідступництва і зі статтями в газетах.
Наприклад, єпископ вологодський і тотемський Никон писав у «Церковных ведомостях» про неприпустимість втручання в справи церкви й особливо наполягав на неможливості відміни святкувань у царські дні:
«Дни эти имеют высокое патриотическое значение, особенно в школах, войсках и присутственных местах. Они установляются государственною властью и благословляются церковью. Церковь составила для дней восшествия на престол государя императора и священного миропомазания его (коронации) особые молебны, трогательные молитвы, установила целодневный звон; она придает этим дням как бы блеск светлых дней Пасхи: ужели государство зачеркнет их в табели, сделает буднями?
Пощадите же народное сердце, любящее своих монархов; не отнимайте у народа дня, посвященного торжеству в честь нашего Богом возлюбленного самодержца яко помазанника Божия!»
А патріотичні організації, які пізніше, при радянській владі, було прийнято іменувати мракобісними й чорносотенними, побачили в спробі скоротити кількість свят змову інородців. Газета «Русское знамя» писала в 1909 році: «Недавно в петербургских газетах было сообщено интервью с министром торговли г.Тимирязевым о сокращении православных праздников в России. По этому поводу министр высказал свои «торговые» соображения в таком виде, что праздники ему мешают развивать русскую торговлю в той степени, чтобы она была приятна в тех доходных статьях государства, которые составляют его первую скрипку в наших балансах, и что пьянство благодаря праздникам доводит Россию до ее полного банкротства и народ наш идет к неизбежной своей гибели...
Это очень старая политика русских инородцев-бюрократов запугивать Россию ее близким банкротством и тем, что она будет продана с молотка иностранцам за долги. Но кому же мы обязаны тем, что русский народ теперь стал нищим, что ему грозит сума или тюрьма за его долги, как не самим нашим бюрократам?..»
При цьому на адресу авторів законопроекту почали лунати різного роду погрози, і вони незабаром усвідомили, що ніякої підтримки ні в суспільстві, ні у верховної влади не отримають. Микола II, якому була піднесена записка 35 членів Державної ради, відправив її на розгляд Ради міністрів, де її розглядали до літа 1910 року й постановили: «Неблагоприятное влияние чрезмерного количества нерабочих дней на культурное и хозяйственное развитие России не может быть отрицаемо. Сообразно с сим Правительство уже делало попытки к уменьшению, хотя бы до некоторой степени, проистекающего отсюда вреда, причем принятые им в этом направлении меры клонились, однако же, лишь к устранению в законодательстве всяких препон к добровольному труду в праздничные дни.
Принятие в этом направлении иных, более решительных мер, по мнению Совета министров, за исключением министра торговли и промышленности, присоединившегося к основной мысли 35 членов Государственного совета о сокращении числа дней, в кои присутственные места и учебные заведения свободны от занятий, представляется и ныне практически едва ли возможным, так как испокон века сложившийся уклад рабочей жизни народа с трудом поддается воздействию законодательных постановлений; притом же в данном деле, близко затрагивающем область религиозных верований, понятий и привычек русского народа, государственная власть должна быть сугубо осторожною в установлении каких-либо обязательных предписаний и правил в законодательном порядке. Да, в сущности, все такого рода предписания и правила в этой области бездейственны».
Міністри виявили дивовижне знання народу і прозорливість. Кількість святкових днів у Росії не зазнавала змін аж до перевороту. А підпільники-більшовики вербували собі силу-силенну прихильників серед пролетарів, обіцяючи після приходу до влади встановити 8-годинний робочий день замість 10—12-годинного. Проте, прийшовши до влади, вони скоро виявили, що продуктивність заводів і фабрик від виконання передреволюційної обіцянки впала до краю.
Відмовитися від гарантованої тривалості роботи пролетарів диктатура пролетаріату не могла. І тому вирішила замінити церковні свята революційними — Днем пам’яті розстрілу робітників 9 січня 1905 року, Першим травня, річницею перевороту, що святкувалася два дні, та днем Паризької комуни. Народ із задоволенням відпочивав у нові святкові дні, але при цьому дотримувався й колишніх, церковних.
Потім радянський уряд кілька разів міняв тижневі графіки роботи, то роблячи вихідним кожен п’ятий день, то кожен шостий. Проте до офіційно встановлених урядом СРСР свят на республіканському рівні додавали ще кілька своїх, місцевого значення. А з роками й кількість спільних свят усе зростала й зростала.
А сьогодні? Візьміть календар і порахуйте вихідні та святкові дні цього року. Вийде та ж кількість, що була в середньостатистичного підданого Російської імперії. Як правило, 114, якщо 1 січня не припадає на вихідні або п’ятницю у високосний рік. Так, у 2011 і 2012 роках неробочими будуть 115 днів.
Та й стан справ з економікою порівняно із Західною Європою якось мало змінився...
Євген ЖИРНОВ,
Комментарии
К статье не оставили пока что ни одного комментария. Напишите свой — и будете первым!