За самовольную вырубку деревьев в городах могут установить уголовную ответственность
Народные депутаты почти без сомнений повышают ответственность за нарушение пожарной безопасности, экологические преступления и загрязнения лесов. Но вопросы защиты интересов детей вызвали бурные дискуссии.
Уберегтися від провалу
Чим ближчими стають місцеві вибори, тим більше законопроектів щодо екологічного захисту надходить до Верховної Ради. Утім, такі документи розглядають доволі швидко, хоч у них і пропонують установити досить серйозну відповідальність.
Першим на засіданні Комітету Верховної Ради з питань правоохоронної діяльності слухали проект «Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу щодо забезпечення виконання рішення Конституційного Суду України стосовно оскарження ухвали суду про продовження строку тримання під вартою» (№2315).
Пропонується врегулювати процесуальний порядок апеляційного оскарження таких ухвал, постановлених під час провадження в першій інстанції. Причому таку скаргу зможе розглянути й суддя апеляційної інстанції, який брав участь у цьому ж провадженні під час досудового розслідування.
Крім того, сторони матимуть змогу оскаржити зазначені ухвали в апеляційному порядку, а повноваження суддів будуть виписані чіткіше. На думку авторів, це пришвидшить процес розгляду відповідних апеляцій та розвантажить суди. Указаний проект комітет підтримав і рекомендував Верховній Раді до другого читання.
Далі розглядали питання про «бетонний тероризм». Як наголосив один з авторів проекту «Про внесення змін до Кодексу про адміністративні правопорушення та Кримінального кодексу щодо посилення відповідальності за порушення порядку видалення зелених насаджень» (№3805) воно є дуже важливим. Адже вирубка дерев у містах може невдовзі призвести до екологічної катастрофи.
Репрезентуючи документ, його автор наголосив, що сьогодні провадиться неконтрольована вирубка дерев. Якщо за вирубування лісів передбачена кримінальна відповідальність, то за шкоду, завдану вирубкою дерев у межах міста, відповідальність є недостатньою.
Особливої актуальності набуває питання щодо вирубування насаджень у Києві. Як наголосив автор, якщо неконтрольована вирубка дерев навколо станції метро «Арсенальна», що в центрі столиці, триватиме, це невдовзі може призвести до руйнування поверхневих шарів ґрунту, його розмиття та раптового обвалу станції, яка є однією з найглибших в Європі.
Утім, масове знищення дерев відбувається не лише в Києві, а й в Одесі та інших великих містах України. Тож, окрім того, що фактично міста стають більш забрудненими, у деяких із них створюються передумови для катастрофи. Нинішнє законодавство не дає можливості ні захистити належним чином рекреаційні зони, ні встановити достатню відповідальність для припинення таких дій.
Після обговорення можливих колізій народні обранці прийшли до висновку, що проект є вкрай важливим, а всі його недоліки можна усунути між першим і другим читаннями. Утім, з місцевою владою пообіцяли провести консультації, а ті, хто балотується на посади мерів, пообіцяли активно впроваджувати вказані ініціативи.
Діти та їхні батьки
Наступний блок проектів стосувався захисту прав та інтересів дітей. Так, депутати були стурбовані процесуальним статусом дитини, якщо її батьки затримані або направлені на примусове лікування. Проект «Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу щодо захисту прав та інтересів дитини у разі затримання або тримання під вартою її батьків» (№ 3603) було підготовлено до другого читання.
Нардепи підтримали документ без особливих обговорень, адже наразі в Україні відсутній механізм, який би змушував правоохоронні органи повідомляти органи опіки та піклування про дитину, якщо обоє її батьків затримані. Фактично в межах кримінального процесу така дитина не має захисту, тож протягом тривалого часу може залишитися без піклування, а батьки нічим не зможуть цьому зарадити.
Планується встановити обов’язок для правоохоронних органів влаштовувати долю дитини та повідомляти про вжиті заходи в письмовому порядку обвинуваченого, слідчого суддю та приєднувати такі відомості до матеріалів кримінального провадження.
Наступною, доволі дивною для розгляду в цьому комітеті, стала ініціатива криміналізувати певні аспекти допоміжних репродуктивних технологій. Представляючи проект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо питань застосування допоміжних репродуктивних технологій» (№3488), автор наголосив, що в Україні існує розгалужена мережа для виношування дітей на замовлення. За словами Олександра Дануци, під час карантину було виявлено високу латентність злочинів, пов’язаних із сурогатним материнством, тож це зумовило потребу більш прискіпливо ставитися до проблеми.
Пропонується встановити окремий склад злочину за порушення у сфері репродуктивних технологій. Нині такі злочини правоохоронні органи хоч і розслідують, але кваліфікують їх як торгівлю людьми, що призводить до відсутності вироків. Адже цей склад злочину не охоплює діяння з ембріоном, так само як і з новонародженою дитиною.
Крім того, є намір установити більш жорстку відповідальність для медичних закладів і лікарів. Караними стануть не тільки перенесення ембріону, який не має генетичної спорідненості з батьками, а й робота без відповідної ліцензії або якщо її дію зупинено. Одночасно й вартість ліцензій пропонують підняти.
Ініціатива викликала бурхливе обговорення на засіданні в підкомітеті, адже, за своєю спрямованістю, вона є доволі нетиповою. Але жінки, які є членами комітету, виступили з критикою запропонованих змін. На думку нардепів, якщо підняти вартість ліцензування, це загонить у тінь ті приватні клініки, які нині працюють прозоро. Адже, якщо сплачувати ще більше за ліцензії та постійно їх підтверджувати, це створить додаткове необґрунтоване фінансове навантаження.
Що ж до тих, хто й тепер «ховається по квартирах», то їм жодне ліцензування не допоможе вийти з тіні. Тому припинення роботи таких «розплідників» — завдання правоохоронних органів.
Незважаючи на добрий початок, згодом долучилися найбільш активні члени комітету, тож за результатами обговорення було прийнято рішення відкласти розгляд цього проекту та залучити до роботи профільний комітет. І тих, хто спеціалізується на медичному законодавстві.
Ще низка законопроектів стосувалася підвищення санкцій за порушення пожежної безпеки, забруднення екологічного середовища та лісових насаджень. Ті пропозиції були підтримані без супротиву, адже кількість пожеж зростає щороку, а покарання за такі порушення не здатні змусити громадян думати про наслідки своїх дій.
Материалы по теме
Комментарии
К статье не оставили пока что ни одного комментария. Напишите свой — и будете первым!