Установлен трехлетний мораторий на применение процедуры принудительной реализации имущества и на возрождение дел о банкротстве угледобывающих предприятий
Вищий господарський суд України
Інформаційний лист
21 січня 2013 року №01-06/78/2013
Про зміни в законодавстві України з питань приватизації державного майна
Господарським судам України
Верховною Радою України у 2012 році прийнято низку законодавчих актів, якими внесено зміни і доповнення до законодавства України про приватизацію державного майна. У зв’язку з цим вважаємо за необхідне довести до відома господарських судів таке.
1. Верховною Радою прийнято закони:
1.1. «Про державну програму приватизації» від 13.01.2012 №4335-VI (набрав чинності 18.01.2012), яким затверджено Державну програму приватизації на 2012— 2014 роки.
Названа програма визначає мету, шляхи, способи, заходи і завдання приватизації державного майна до 2014 року та передбачає відповідну етапність у її виконанні на цей період. Також звертається увага на необхідність урахування при приватизації в окремих галузях особливостей, визначених законами «Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі», «Про особливості приватизації об’єктів незавершеного будівництва», «Про особливості приватизації підприємств, що належать до сфери управління Міністерства оборони України», «Про холдингові компанії в Україні», «Про правовий режим території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи» тощо.
Із затвердженням Державної програми приватизації на 2012—2014 роки втрачає свою дію попередня Державна програма приватизації, затверджена законом «Про Державну програму приватизації» від 18.05.2000 №1723-III;
1.2. «Про особливості приватизації вугледобувних підприємств» від 12.04.2012 №4650-VI (набрав чинності 6.05.2012), яким визначено особливості правового, економічного та організаційного регулювання приватизації державного майна вугледобувних підприємств та особливості їх діяльності у післяприватизаційний період.
Так, як особливу умову приватизації вугледобувних підприємств встановлено на строк до трьох років з моменту завершення приватизації мораторій на застосування процедури примусової реалізації майна об’єктів приватизації шляхом зупинення виконавчого провадження та мораторій на порушення справ про банкрутство вугледобувних підприємств, які поширюються лише на борги, що утворилися на момент завершення приватизації. Мораторій не застосовується щодо рішень про виплату заробітної плати, вихідної допомоги, інших виплат (компенсацій), що належать працівнику у зв’язку з трудовими відносинами, відшкодування матеріальної (майнової) шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров’я або смертю, стягнення аліментів та рішень про стягнення заборгованості із сплати внесків до фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування і заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування до органів Пенсійного фонду, а також щодо рішень про стягнення заборгованості за електричну енергію і послуги з її передачі та розподілу (стст.2, 13 з урахуванням ч.2 ст.16 закону №4650-VI);
1.3. «Про внесення змін до деяких законів України з питань приватизації щодо реалізації положень Державної програми приватизації на 2012—2014 роки» від 13.01.2012 №4336-VI (набрав чинності 18.02.2012), яким внесено зміни до законів «Про приватизацію державного майна», «Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)», «Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі», «Про особливості приватизації об’єктів незавершеного будівництва» з метою узгодження приписів чинних законодавчих актів із заходами і завданнями, визначеними Державною програмою приватизації на 2012—2014 роки, та забезпечення сприяння оптимізації частки державного сектору економіки в умовах ринку, підвищення ефективності економіки і посилення її конкурентоспроможності.
Цим законом унесено, зокрема, такі зміни:
1.3.1. До закону «Про приватизацію державного майна»:
викладено в новій редакції визначення поняття «приватизація державного майна», а саме:
попередня редакція ст.1 закону: |
чинна редакція ст.1 закону: |
«Приватизація державного майна (далі — приватизація) — це відчуження майна, що перебуває у державній власності, і майна, що належить Автономній Республіці Крим, на користь фізичних та юридичних осіб, які можуть бути покупцями відповідно до цього Закону, з метою підвищення соціально-економічної ефективності виробництва та залучення коштів на структурну перебудову економіки України». |
«Приватизація державного майна (далі — приватизація) — платне відчуження майна, що перебуває у державній власності, у тому числі разом із земельною ділянкою державної власності, на якій розташований об’єкт, що підлягає приватизації, на користь фізичних та юридичних осіб, які можуть бути покупцями відповідно до цього Закону, з метою підвищення соціально-економічної ефективності виробництва та залучення коштів для здійснення структурної перебудови національної економіки». |
— змінено ст.3, у тому числі викладено в новій редакції ч.3 цієї статті закону, а саме:
попередня редакція ст.1 закону: |
чинна редакція ст.1 закону: |
«3. Приватизація акцій (часток, паїв), що перебувають у державній власності, у майні спільних підприємств з іноземними інвестиціями, проводиться відповідно до законодавства та установчих документів спільних підприємств». |
«3. Приватизація акцій (часток, паїв), що належать державі у статутному капіталі господарських товариств, інших господарських організацій та підприємств, заснованих на базі об’єднання майна різних форм власності, здійснюється відповідно до законодавства з урахуванням положень установчих документів таких товариств (організацій)». |
— змінено ст.5 закону, зокрема викладено в новій редакції чч.1 і 2 цієї статті, якими визначено перелік об’єктів, що відповідно підлягають та не підлягають приватизації.
При цьому, на відміну від попередньої редакції ст.5 закону, чинна редакція встановлює, що об’єкти державної власності, зазначені в ч.2 ст.5, не підлягають приватизації незалежно від їх включення до Переліку об’єктів права державної власності, що не підлягають приватизації, який затверджується Верховною Радою;
— доповнено новими стст.51, 101, 102, якими в законі запроваджено класифікацію об’єктів приватизації, а також передприватизаційну підготовку, положення про які раніше містилися в тексті Державної програми приватизації, затвердженій законом «Про Державну програму приватизації» від 18.05.2000 №1723-III;
— змінено ст.12, у тому числі визначено строки проведення приватизації з моменту прийняття відповідного рішення до завершення приватизації об’єкта шляхом доповнення цієї статті новими чч.5 і 6 такого змісту:
«5. Строк проведення приватизації об’єкта не повинен перевищувати двох років з моменту прийняття рішення про його приватизацію.
6. Приватизація об’єкта вважається завершеною з моменту його продажу або завершення розміщення всіх акцій, передбачених до продажу планом приватизації (розміщення акцій), і оформляється рішенням відповідного державного органу приватизації»;
— змінено ст.15, зокрема доповнено перелік способів приватизації, а також закон доповнено новими статтями, що регламентують окремі способи проведення приватизації державного майна;
— визначено у деяких нових статтях особливості приватизації науково-дослідних і проектно-конструкторських організацій та установ, містоутворюючих підприємств (стст.163, 164 відповідно);
— викладено в новій редакції ст.181 щодо приватизації об’єктів державної власності разом із земельними ділянками державної власності, а також доповнено закон новою ст.182 щодо прийняття рішення про продаж земельних ділянок державної власності;
— доповнено закон ст.183 щодо порядку закріплення у державній власності пакетів акцій акціонерних товариств, а також стст.184 та 185, якими визначено особливості приватизації окремих груп об’єктів;
— доповнено закон ст.186, спрямованою на забезпечення виконання вимог законодавства про захист економічної конкуренції в процесі приватизації;
— деталізовано порядок інформування про приватизацію з метою забезпечення реалізації закріпленого ст.2 закону принципу повного, своєчасного та достовірного інформування про порядок приватизації та об’єкти приватизації (нова редакція ст.19);
— викладено в новій редакції ст.20 щодо оцінки об’єктів приватизації та розміру статутного капіталу, включаючи закріплення на законодавчому рівні поняття початкової ціни як ціни, встановленої державним органом приватизації (конкурсною, аукціонною комісією) з урахуванням результатів оцінки майна, проведеної відповідно до методики оцінки майна, затвердженої Кабінетом Міністрів, з якої розпочинається продаж майна встановленими законодавством про приватизацію способами, що передбачають конкуренцію покупців та зміну ціни під час продажу;
— в ст.ст.21, 23 визначено джерела коштів для придбання державного майна, що приватизується, та порядок використання коштів, одержаних від приватизації;
— зменшено обсяг пільг працівникам підприємств, що приватизуються (із залишенням незміненими соціальних гарантій), зокрема виключно ч.6 ст.25, яка передбачала можливість встановлення додаткових, порівняно із законом, умов пільгового продажу об’єктів приватизації в Державній програмі приватизації;
— суттєво уточнено положення ст.27, якою регламентовано вимоги до оформлення угод приватизації;
— доповнено визначений ст.29 перелік санкцій за порушення законодавства про приватизацію;
1.3.2. До закону «Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)»:
— змінено ст.2, зокрема викладено в новій редакції ч.1 цієї статті закону щодо визначення об’єктів малої приватизації, а саме:
попередня редакції ч.1 ст.1 закону: |
чинна редакція ч.1 ст.1 закону: |
«1. Об’єктами малої приватизації є: |
«1. Об’єктами малої приватизації є: |
цілісні майнові комплекси невеликих державних підприємств, віднесених Державною програмою приватизації до групи А; |
єдині майнові комплекси державних підприємств та їх структурних підрозділів, які можуть бути виділені в самостійні суб’єкти господарювання — юридичні особи (у тому числі ті, що передані в оренду, перебувають у процесі реструктуризації), на яких середньооблікова чисельність працюючих за звітний (фінансовий) рік не перевищує 100 осіб, а обсяг валового доходу від реалізації продукції (робіт, послуг) за такий період не перевищує 70 мільйонів гривень та/або вартості майна яких недостатньо для формування статутного капіталу акціонерного товариства, у тому числі разом із земельними ділянками державної власності, на яких вони розташовані (група А); |
окреме індивідуально визначене майно; |
окреме індивідуально визначене майно, в тому числі разом із земельними ділянками державної власності, на яких таке майно розташовано (група А); |
об’єкти незавершеного будівництва та законсервовані об’єкти». |
об’єкти незавершеного будівництва, законсервовані об’єкти, в тому числі разом із земельними ділянками державної власності, на яких вони розташовані (група Д); |
|
об’єкти соціально-культурного призначення, в тому числі разом із земельними ділянками державної власності, на яких вони розташовані, крім тих, що не підлягають приватизації (група Ж)». |
— змінено ст.3 щодо способів здійснення малої приватизації:
попередня редакція ч.1 ст.1 закону: |
чинна редакція ч.1 ст.1 закону: |
«Приватизація об’єктів малої приватизації здійснюється шляхом: |
«Приватизація об’єктів малої приватизації здійснюється шляхом: |
викупу; |
викупу; |
продажу на аукціоні, за конкурсом». |
продажу на аукціоні (в тому числі за методом зниження ціни, без оголошення ціни); |
|
продажу за конкурсом з відкритістю пропонування ціни за принципом аукціону (далі — конкурс). |
|
Шляхом продажу за конкурсом може здійснюватися приватизація окремих єдиних майнових комплексів групи А та окремих об’єктів групи Ж». |
— доповнено закон ст.181 щодо порядку продажу об’єктів малої приватизації на аукціоні за методом зниження ціни та на аукціоні без оголошення ціни з огляду на розширення способів малої приватизації;
— змінено положення закону щодо визначення ціни продажу об’єкта малої приватизації (нова редакція ст.9), продажу об’єкта приватизації шляхом викупу (нова редакція ст.11), а також щодо порядку проведення аукціону, конкурсу (стст.17, 18);
— доповнено закон ст.182 щодо особливостей приватизації окремих груп об’єктів;
— суттєво уточнено положення ст.23, якою регламентовано законодавчі вимоги до договору купівлі-продажу об’єкта малої приватизації;
1.3.3. До закону «Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі»:
— доповнено ст.2 положеннями щодо запровадження нових способів приватизації;
— викладено в новій редакції ст.3 щодо пільг на придбання акцій, а також ст.ст.6, 7 щодо безоплатної передачі частки державного майна та приватизації частки державного майна (акцій), що залишилися після безоплатної його (її) передачі;
— викладено в новій редакції стст.16, 20, 25, що регламентують порядок відповідно: розподілу акцій; приватизації часток (паїв) держави в майні підприємств та інших суб’єктів господарювання, заснованих на базі об’єднання майна різних форм власності; приватизації підприємств та організацій агропромислового комплексу, що здійснюється на підставі рішення Кабінету Міністрів;
1.3.4. До закону «Про особливості приватизації об’єктів незавершеного будівництва»:
— викладено в новій редакції ст.5 щодо порядку включення об’єкта незавершеного будівництва до переліку об’єктів, що підлягають приватизації;
— викладено в новій редакції ст.11 щодо договорів купівлі-продажу об’єкта незавершеного будівництва, згідно з якою вимоги до зазначених договорів відтепер закріплено безпосередньо в тексі даного закону;
— змінено предмет регулювання та відповідно викладено в новій редакції ст.14 щодо продажу об’єктів незавершеного будівництва на аукціоні за методом зниження ціни та на аукціоні без оголошення ціни з огляду на розширення способів приватизації;
1.3.5. Визнано таким, що втратив чинність, закон «Про формування конкурентних засад у процесі приватизації акцій (часток, паїв), що належать державі в майні юридичних осіб».
2. Кабінетом Міністрів прийнято постанову від 31.05.2012 №487 (набрала чинності 31.05.2012; зміни до неї внесено згідно з постановою КМ від 8.08.2012 №721), якою затверджено Порядок здійснення контролю за виконанням зобов’язань, визначених умовами договорів купівлі-продажу об’єктів, приватизація яких проводиться на підставі рішень Кабінету Міністрів, та відповідно визнано такою, що втратила чинність, постанову КМ від 12.09.97 №1012 «Про порядок контролю за діяльністю підприємств, приватизація яких здійснюється за погодженням з Кабінетом Міністрів України».
3. Про викладене повідомляється у порядку інформації та для врахування у вирішенні спорів.
Материалы по теме
Малую приватизацию продолжат в 2023 году
21.12.2022
Анонсирована масштабная приватизация
18.08.2022
354 госпредприятия ликвидируют
27.07.2022
Приватизация — это не распродажа и не сейл — адвокат
в„–50 (1556), 11.12—17.12.2021
Почему нардепы не торопятся осчастливить крестьян бесплатными паями — комитет
в„–41 (1547), 09.10—20.10.2021
Минюст выставил на продажу еще одну тюрьму
12.10.2021
Минюст выставил на продажу еще 3 тюрьмы
29.09.2021
Комментарии
К статье не оставили пока что ни одного комментария. Напишите свой — и будете первым!