Одним из недостатков избирательного законодательства эксперты считают отсутствие реальной ответственности за допущенные нарушения
Старт избирательной кампании каждый раз добавляет адреналина в жизнь государства. Однако, как оказывается, главные проблемы ожидаются не в правовом поле, а вне границ избирательного законодательства.
Кандидати-спойлери
Політична система в Україні функціонує таким чином, що біля кожного впливового політика крутиться багато «супутників», які тягнуться за ним, наче хвіст комети. У період виборчої кампанії вони стають технічними кандидатами, спотворюючи виборчий процес. Деякі парламентарі вважають, що цього разу проблема кандидатів-спойлерів починає набувати космічних масштабів.
Незважаючи на те що в жодній країні світу немає обмежень щодо кількості кандидатів, які можуть балотуватися на виборах, на думку Юрія Чижмаря, нам потрібні зміни виборчого законодавства. Під час презентації науково-практичного коментаря до законів «Про вибори народних депутатів України», «Про вибори Президента України», «Про місцеві вибори» він поділився баченням проблем, вирішення яких не під силу навіть науковцям.
На його погляд, наявність великої кількості технічних кандидатів дає змогу маніпулювати громадською думкою та є прямим зловживанням виборчим правом. У процесі напрацювання коментаря стало зрозуміло, що жодних механізмів стримування від появи технічних кандидатів немає, тому є потреба у перегляді виборчого законодавства. Україна не має 100 або й більше років, доки з’явиться необхідний рівень правової та виборчої культури, тож ті, хто дійсно переживає за долю держави, повинні працювати самотужки, зазначив доповідач.
Звичка щоразу змінювати законодавство призвели до того, що зараз у кулуарах Верховної Ради почали обговорювати це питання. Грошовий ценз у розмірі 2,5 млн грн. не спричинив зменшення чисельності технічних кандидатів. І, наче гриби після дощу, вони почали з’являтися ще в грудні.
Однак політологи головною причиною цього явища вважають не низьку якість законів, а відсутність належної підготовки тих, хто працюватиме у виборчих штабах. Експерти стверджують, що політичний процес повинен тривати постійно, а не спалахувати, наче пожежа. Можливо, тоді й кількість порушень, які відбуваються під час виборів, буде значно меншою.
Впливові особи
Чи можна говорити про прозорість процесу волевиявлення та підрахунку його результатів, якщо члени виборчих комісій отримують фінансування від самих кандидатів? Чинне законодавство передбачає можливість кожного кандидата у президенти мати свого представника під час виборів. Однак науковці, які займаються дослідженням виборчого права, дотримуються думки, що фінансувати роботу у виборчкомах повинна виключно держава. Інакше про яку прозорість та демократію може йти мова?
На думку політологів, доки в Україні існують партії лідерського типу, то, скільки не змінювалося б виборче законодавство, реальної демократії не буде. І не важливо, яка система запроваджена — мажоритарна, змішана або пропорційна. Доки партійні осередки не мають змоги самостійно висувати кандидатів — в партії відсутня демократія. Навряд чи така партія змінить свої принципи, коли отримає владу в державі, стверджує Ю.Чижмар.
Наразі в Україні зареєстровано 336 політичних партій, утім, не всі беруть участь у виборчому процесі. Однак науковці стверджують, що запровадження різних обмежувальних механізмів зумовить не лише покращення виборчої кампанії, але й зростання економіки загалом. Одним з таких заходів уважають необхідність обмеження щодо можливості висунення кандидата у президенти від партії, яка жодного разу не брала участі у виборах.
Законодавчий дисбаланс
Доки одні вчені займаються вирішенням проблем, які не охоплюються нормами презентованого коментаря, говорячи про необхідність прийняття єдиного кодифікованого документа, інші звертаються до правозастосовних питань. Після аналізу виборчого законодавства може видатися, що такого балансу досягнуто. Однак зіставлення повноважень різних гілок влади поза межами конституційного права приводить до сумного висновку. Як стверджує Валентин Галунько, під час написання коментаря до виборчого законодавства науковці виявили величезний дисбаланс гілок влади з точки зору наявних адміністративних повноважень.
Чинне виборче законодавство, у свою чергу, так само має безліч вад. Однією з них є відсутність належної відповідальності за допущені порушення.
Неможливо накласти мораторій та зупинити процес законотворення, вважає колишній міністр юстиції Олександр Лавринович. Однак, за його оцінкою, процес примушування до виконання законів та покарання за свідоме ухилення від цього повинен бути прописаний краще.
Щороку в Україні голосують за сотні законодавчих актів, які суперечать один одному та ускладнюють функціонування державного апарату. Для порівняння, в країнах Європи парламентарі голосують у середньому за 50 законів протягом року і, звичайно, їхня якість є набагато вищою.
Однак, доки науковці коментують виборче законодавство, а кандидати ігнорують його, нам залишається сподіватися, що одного дня в нас почнуть приймати такі ґрунтовні закони, що ми будемо шукати їх не за номерами, як зараз, а за авторами, як у США. Принаймні без зниження рівня законодавчого спаму якісної роботи від державних органів не варто очікувати.
КОМЕНТАР ДЛЯ «ЗіБ»
Олександр ЛАВРИНОВИЧ,
директор Інституту теоретико-правових досліджень у сфері юстиції та інноваційних проектів, к.ю.н., доцент:
— Наявність технічних кандидатів — це дуже складне питання, яке важко піддається законодавчому врегулюванню.
В Україні пробували вирішити питання щодо обмеження реєстрації кандидатами через підписи, але з того моменту, коли бази персональних даних стали доступні для охочих, сенс у цьому зник. Особливо коли з’ясувалося, що кількість людей, які проголосували на виборах за кандидата, була значно меншою, ніж кількість підписів, які він подав до ЦВК. Тож цей підхід було знівельовано.
Кілька разів збільшувався розмір грошової застави. Але, як ми бачимо, це не стримує від висування. 2,5 млн грн. не є проблемою для тих, хто хоче провести масштабну кампанію і ставить на перемогу.
Головна проблема полягає не тільки в тому, що є кандидати, які виконують технічні функції. Також є люди, які впливають на виборчу кампанію, стимулюють появу технічних кандидатів, пов’язаних з особою, яка платить. Таких людей кілька, і вони також змагаються між собою.
Проте реальне змагання за посаду Президента відбувається між людьми, прізвищ яких у бюлетені не буде. Проте саме вони претендують на те, щоб керувати країною.
Материалы по теме
ВР досрочно прекратит полномочия члена ЦИК
16.11.2022
Современные алгоритмы избирательного процесса вызывают у граждан политическую апатию — глава комитета НААУ
в„–5 (1563), 05.02—11.02.2022
Чилийцы проголосовали за молодость и социальное равенство
в„–52 (1558), 25.12—31.12.2021
Кандидатов на выборах от пренебрежения и оскорблений суд будет защищать вне очереди — проект
в„–44 (1550), 30.10—05.11.2021
Лицам с двойным гражданством хотят запретить голосовать - проект
в„–5 (1511), 30.01—05.02.2021
Комментарии
К статье не оставили пока что ни одного комментария. Напишите свой — и будете первым!