«Когда судья прибегает к оценке законности закона, у него могут возникнуть неприятности»
Почему Верховному Суду Украины приходилось раз за разом просить Конституционный Суд провести ревизию норм законов, которые ограничивают социальные гарантии определенной категории лиц, если оценка им уже давно была дана? Как бороться с тем, что Верховная Рада закрывает глаза на внесение неконституционных положений в нормативно-правовые акты? Об этом и другом «ЗиБ» спросил у судьи Верховного Суда Украины Галины КАНЫГИНОЙ.
— Галино Володимирівно, Пленум ВСУ звернувся до КС із поданням щодо обмеження максимального розміру пенсії прокурорів 10740 грн. Раніше КС уже неодноразово висловлювався з приводу обмеження соціальних гарантій. Чому виникла потреба знову до нього звернутися? Невже судді не можуть застосовувати попередні рішення КС?
— Рішення КС стосувалися певного періоду. Звернемося, наприклад, до недавнього рішення у справі за конституційним поданням ВСУ щодо відповідності Конституції положень 2-го речення ч.7 ст.43, 1-го речення ч.1 ст.54 закону «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб». КС визнав неконституційною норму про те, що максимальний розмір пенсії військовослужбовців не може перевищувати 10740 грн. І ця норма діяла до 31 грудня 2016 року. Незважаючи на рішення КС, Верховна Рада знову прийняла таку норму. Тобто цілком проігнорувала думку Суду. Водночас прийнята ВР норма начебто вже інша, адже стосується іншого періоду.
— І судді, розглядаючи справи, нічого із цим зробити не можуть? Не вправі сказати, що КС уже визнавав подібні обмежувальні норми такими, що не відповідають Основному Закону?
— На мій погляд, у зв’язку з конституційними змінами: вилучений принцип законності та зазначено, що суддя, здійснюючи правосуддя, є незалежним і керується верховенством права, — суд має оцінювати закон на відповідність Конституції, Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, міжнародним актам. Але нині ситуація в країні така: коли суддя вдається до оцінки законності закону, в нього можуть з’явитися неприємності. Мабуть, тому суди і звертаються до ВС, аби той вніс конституційне подання до КС. Формально підстави для такого звернення є.
— Який же вихід із ситуації? Можливо, застосовувати до народних депутатів, які раз у раз записують до законів норми, які були визнані неконституційними, певні санкції?
— На жаль, таких важелів впливу на законодавців немає. Є тільки політичний важіль — вибори. Один політолог сказав: «У нас немає іншої Верховної Ради. Є тільки та, яку ми обрали». Мабуть, у деяких народних депутатів недостатньо досвіду…
Я дивлюся виступи окремих народних депутатів, щоб потім зробити свій вибір, за кого проголосувати. То хочу вам сказати, що позиції певних народних депутатів змінились у кращий бік: вони розмірковують по-іншому, більший ухил роблять на Конституцію. Але ж не секрет, що при прийнятті того чи іншого рішення використовуються політичні компроміси.
— Як уважаєте, у майбутньому суди будуть без допомоги КС визнавати такі обмежувальні норми неконституційними?
— Будуть. Зараз переломити ситуацію важко. Питання навіть не в тому, що нинішні судді багато років працювали, так би мовити, за старими правилами, більше спираючись на принцип законності. Можливо, їм і легше застосовувати принцип верховенства права тому, що вони мають багатий досвід.
Річ у тім, що в нашій країні склалася ситуація, коли рішення суду оцінюється не в установленому законом порядку — вищестоящими судами, як записано в Конституції. А оцінюється до, під час та після прийняття рішення громадськістю, яка не завжди відповідає ознакам справжньої громадськості та, ймовірно, виконує чиєсь замовлення. Це велике випробування для судової влади.
Галина Каныгина: «Когда судья прибегает к оценке законности закона, у него могут возникнуть неприятности»
Материалы по теме
Ненормативные акты, синонимы к правовластию и политический характер — что не так с «азбукой» от председателя ВР
в„–7 (1565), 19.02—25.02.2022
Что стоит за попыткой законодателя приватизировать угольные шахты пулами
в„–6 (1564), 12.02—18.02.2022
В суд присяжных в Украине допустят молодежь без деклараций
в„–45 (1551), 06.11—12.11.2021
Заключенных, которые не хотят есть, будут кормить принудительно - проект одобрен в 1-м чтении
в„–38 (1544), 18.09—24.09.2021
На украинцах предлагают ставить правовые эксперименты
в„–28 (1534), 10.07—16.07.2021
Украинцы станут свободными в выборе места жительства - проект
в„–19-20 (1525-1526), 15.05—21.05.2021
ВР могут завалить законодательным спамом
в„–13 (1519), 27.03—02.04.2021
Почему не удалось пролоббировать закон о лоббизме в Украине?
в„–11 (1517), 13.03—19.03.2021
Антибанковский закон могут отменить через законодательный спам
в„–21 (1475), 30.05—05.06.2020
Новый орган сможет потопить патентных троллей, но потерять право на международную предварительную экспертизу
в„–10 (1464), 14.03—20.03.2020
Комментарии
на мой взгляд, это нормальный процесс, когда суды развернутся в сторону ценностного, а не догматического толкования и тупого позитивизма... безусловно, правильные ценности должно продуцировать обществ…