Обладатели мантий будут декларировать частные интересы, а ССУ сможет гасить конфликты даже рекомендацией об увольнении
Законники первыми в стране определили алгоритм того, как устанавливать, предотвращать и разрешать конфликт интересов. Судьям предложат подать декларацию о частных интересах, в которой будет содержаться информация относительно членов семьи, близких и других лиц, связи с которыми могут повлечь за собой конфликт интересов. А вот Совет судей, обязанный регулировать сложные ситуации, может даже рекомендовать лишить законника мантии или отозвать с должности члена Высшей квалификационной комиссии судей.
Перші серед усіх
Як повідомляв «ЗіБ», недавно РСУ затвердила Порядок здійснення контролю за дотриманням законодавства щодо конфлікту інтересів у діяльності суддів та інших представників судової системи та його врегулювання. «Відповідно до законів «Про судоустрій і статус суддів» та «Про запобігання корупції» рада здійснює контроль за дотриманням вимог законодавства щодо врегулювання конфлікту інтересів та приймає рішення про врегулювання реального чи потенційного конфлікту інтересів. У нашій країні це перше відповідне положення. Тобто в цьому питанні РСУ є першопроходцем. Ми розуміємо: до положення будуть зауваження, виникатиме необхідність у його доопрацюванні, певні проблеми виходитимуть на перший план, окремі конфлікти зникатимуть із життя суддів. Та затвердження такого документа — це, безумовно, позитивний крок на шляху до підвищення довіри до суддів та судової системи», — розповіла журналістам голова Ради суддів Валентина Сімоненко під час брифінгу, який відбувся 24 лютого.
У свою чергу керівник проекту ЄС «Підтримка реформ у сфері юстиції в Україні» Віргіліус Валанчус зауважив: важливо, що не політики і не законодавці вказали володарям мантій, як потрібно врегульовувати конфлікти інтересів, а саме орган суддівського самоврядування. За словами євроексперта, служителі Феміди показали приклад представникам інших органів влади і заявили, що готові до відкритості.
Про зміст затвердженого порядку розповіла голова одного з «підрозділів» РСУ — комітету етики, врегулювання конфлікту інтересів та професійного розвитку суддів Тетяна Чумаченко. «У документі визначено покрокові дії судді: що він робить з моменту, коли в нього виникло навіть враження щодо можливості конфлікту інтересів. Також ідеться про те, що суддя має робити за наявності потенційного конфлікту, як повинен запобігти йому чи самостійно врегулювати. Крім цього, порядком передбачено, які рішення може приймати рада в контексті розв’язання питання про конфлікт інтересів», — зауважила Т.Чумаченко.
Розкрити інтереси
Також документом визначено, що володарі мантій можуть подати добровільну декларацію про приватні інтере-
си, наявність яких може вплинути на об’єктивність та неупередженість під час прийняття рішень. У такому разі суддю вважатимуть таким, що своєчасно повідомив про наявність потенційної проблеми.
«Подання суб’єктом конфлікту інтересів добровільної декларації про приватні інтереси не звільняє таку особу від обов’язків вчинити дії для запобігання виникненню реального конфлікту інтересів, утриматися від вчинення дій або прийняття рішень в умовах реального конфлікту інтересів, своєчасно повідомити про наявність реального конфлікту інтересів», — таке застереження міститься в порядку.
За словами Т.Чумаченко, сьогодні в Україні немає аналогу декларації про приватні інтереси. «Його нам запропонували литовські експерти, в яких такий документ є. Яка мета декларації? Суддя має право добровільно, якщо в нього є таке бажання, повідомити про всі свої приватні інтереси: знайомства, зв’язки, котрі можуть якимось чином вплинути на його діяльність. Подаючи таку декларацію, литовські судді отримують відповідний захист», — розповіла член РСУ. При цьому вона додала: якщо в Литві подання такої декларації передбачене законом, то в Україні — ні. На думку Т.Чумаченко, можливо, незабаром і наші парламентарі погодяться на таку новинку.
Крім цього, «самоврядниця» закликала суспільство не занадто захоплюватися пошуками конфлікту інтересів у діяльності володарів мантій. «Дуже часто до РСУ надходять звернення громадських організацій, що суддя розглянув справу, стороною в якій був його однокурсник. Те, що суддя колись разом з кимось навчався або ж нині живе поряд, зовсім не свідчить, що в нього є приватний інтерес, який може зашкодити прийняттю рішення. Якщо виходити тільки з того, хто з ким знайомий, і на цьому будувати питання конфлікту інтересів, то в судах у маленьких містах практично ніхто не зможе розглядати справи: там чи не всі один одного знають», — застерегла Т.Чумаченко.
Також у порядку визначено, які рішення може прийняти РСУ для врегулювання конфлікту інтересів. Орган суддівського самоврядування має право навіть рекомендувати звільнити законника. Але такий захід застосовуватиметься у виняткових випадках: «Якщо реальний чи потенційний конфлікт інтересів у діяльності володаря мантії має постійний характер і не може бути врегульований в інший спосіб, у тому числі через відсутність його згоди на переведення або на позбавлення приватного інтересу».
За результатами своєї діяльності щодо подолання складних ситуацій РСУ щороку готуватиме та публікуватиме звіт. У ньому буде інформація про стан дотримання законодавства про конфлікт інтересів, кількість звернень, заяв та повідомлень, які надійшли, прийняті рішення тощо. За словами Т.Чумаченко, в 2015 році рада отримувала повідомлення щодо конфлікту інтересів. І хоча тоді такого порядку ще не було, РСУ реагувала на звернення. Як саме орган суддівського самоврядування шукав вихід зі складних ситуацій, громадськість невдовзі дізнається. Адже, як пообіцяла Т.Чумаченко, найближчим часом РСУ відзвітує про свій минулорічний досвід у ролі медіатора.
Довідка «ЗiБ»
Для врегулювання конфлікту інтересів Рада суддів може рекомендувати:
1. Усунути особу від виконання завдань, вчинення дій, прийняття рішень, не пов’язаних зі здійсненням правосуддя, чи участі в їх прийнятті в умовах реального чи потенційного конфлікту інтересів.
2. Усунути відповідний приватний інтерес з наданням підтверджувальних документів РСУ.
3. Переглянути обсяг службових повноважень особи, не пов’язаних
зі здійсненням правосуддя.
4. Перевести на іншу посаду
або в інший суд.
5. Звільнити.
6. Відкликати особу суб’єктом обрання (стосується членів ВККС).
По мнению В.Валанчуса, законодательная и исполнительная ветви власти должны брать пример с судебной, которая первой определила, как урегулировать конфликтные ситуации.
Материалы по теме
Комментарии
К статье не оставили пока что ни одного комментария. Напишите свой — и будете первым!