Как неурегулированность с признанием сделок ничтожными сказывается на шансах вернуть средства из проблемных банков
В последнее время многие вкладчики не могут получить возмещение в так называемых проблемных банках. Решение этого вопроса осложняется отсутствием нормативно-правового акта, которым должен быть определен порядок выявления ничтожных договоров.
Судовий вал
За інформацією веб-сайту Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, станом на 3 грудня 2015 року в 6 банках запроваджено тимчасову адміністрацію та щодо 58 банків прийнято рішення про початок процедури ліквідації.
Відповідно до закону «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб» від 23.02.2012 №4452-VI фонд гарантує відшкодування коштів за вкладом, включаючи відсотки, станом на день початку процедури виведення банку з ринку, але не більше суми граничного розміру відшкодування за вкладами, встановленого на цей день, незалежно від кількості вкладів в одному банку. Сума граничного розміру відшкодування коштів за вкладами не може бути меншою за 200000 грн. При цьому адміністративна рада фонду не має права приймати рішення про її зменшення.
Водночас, попри вказану норму, в адміністративних судах розглядаються тисячі позовів про визнання протиправними дій (бездіяльності) осіб, уповноважених фондом на тимчасову адміністрацію (ліквідацію) банків. Так, кількість позовів до ФГВФО, що надійшли до Окружного адміністративного суду м.Києва з початку року, зросла більш ніж у 12 разів порівняно з минулим роком (станом на 30.11.2015 — 3104). Ця категорія справ залишається найчисленнішою після податкових спорів.
Серед основних підстав звернення фізосіб до суду — визнання уповноваженими особами фонду на тимчасову адміністрацію (ліквідацію) банків нікчемними договорів банківських вкладів. Як свідчить практика, в переважній більшості випадків суди задовольняють позовні вимоги, визнаючи протиправними такі дії уповноважених осіб та зобов’язуючи їх подати до фонду інформацію щодо вкладника, котрий має право на відшкодування.
Перевірка як обов’язок
Однією з причин виникнення таких спорів є нормативна неврегульованість порядку визнання договорів нікчемними, а також дій фонду в разі їх виявлення.
Так, ст.19 Конституції встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Проте законами мають бути визначені не тільки підстави та межі дій органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб, а й спосіб таких дій.
Частиною 2 ст.38 закону №4452-VI передбачено, що «протягом дії тимчасової адміністрації фонд зобов’язаний забезпечити перевірку правочинів (у тому числі договорів), вчинених (укладених) банком протягом одного року до дня запровадження тимчасової адміністрації банку, на предмет виявлення правочинів (у тому числі договорів), що є нікчемними з підстав, визначених ч.3 цієї статті». Цей обов’язок було покладено саме на фонд законом «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи гарантування вкладів фізичних осіб та виведення неплатоспроможних банків з ринку» від 16.07.2015 №629-VIII. До цього часу такий обов’язок покладався на уповноважену особу фонду.
Щоправда, ст.38 закону №4452-VI доповнено ч.10, відповідно до якої всі або частина повноважень фонду, визначених цією статтею, можуть бути делеговані ним уповноваженій особі фонду.
Підстави нікчемності
Визначення нікчемності правочинів регулюється нормами цивільного законодавства. Зокрема, Цивільний кодекс виділяє такі види нікчемних правочинів:
• вчинений з порушенням обов’язкової письмової та нотаріальної форми (стст.218, 219, 220);
• вчинений малолітньою особою за межами її цивільної дієздатності (ст.221);
• вчинений у випадках, передбачених законом, без дозволу органу опіки та піклування (ст.224);
• вчинений недієздатною фізичною особою (ст.226);
• правочин, що порушує публічний порядок (ст.228);
• удаваний правочин (ст.235).
Підстави, з яких правочини (зокрема договори) неплатоспроможного банку є нікчемними, передбачено ч.3 ст.38 закону №4452-VI. Фонд (його уповноважена особа) не просто наділений правом перевірки правочинів з метою виявлення серед них нікчемних, а на нього законом покладено обов’язок забезпечити перевірку правочинів (у тому числі договорів), вчинених (укладених) банком протягом року до дня запровадження тимчасової адміністрації банку.
Разом з тим твердження про нікчемність правочину недостатньо для визнання його таким. Адже воно у даному випадку нівелюється протилежним твердженням про дійсність вкладу.
Невиконаний план
Крім того, абз.2 ч.3 ст.38 закону №4452-VI установлено, що порядок виявлення нікчемних договорів, а також відповідних дій фонду передбачено його нормативно-правовими актами. Вказане повністю кореспондується з вимогами ст.19 Конституції та спрямоване на визначення способу, в який ФГВФО (його уповноважена особа) може діяти, виконуючи свої повноваження в частині вимог ст.38 указаного закону.
Наразі нормативно-правового акта фонду гарантування вкладів фізичних осіб щодо порядку виявлення нікчемних договорів, а також дій фонду в разі їх виявлення не існує. Це зумовлює виникнення низки спірних питань із цього приводу.
Відповідно до інформації із сайту фонду планом підготовки проектів регуляторних актів на 2015 рік передбачене розроблення рішення виконавчої дирекції ФГВФО «Про затвердження Порядку виявлення нікчемних правочинів (договорів), а також дій Фонду гарантування вкладів фізичних осіб у разі їх виявлення» у ІІІ кварталі 2015 року. Однак станом на кінець жовтня відповідного документа не прийнято. Отже, питання невідкладного прийняття відповідного нормативно-правового акта, який би регулював порядок виявлення нікчемних правочинів (договорів), а також дій фонду гарантування вкладів фізичних осіб у разі їх виявлення залишається надзвичайно актуальним.
Чаще всего граждане обращаются в суд из-за того, что уполномоченные на временную администрацию (ликвидации) банка лица фонда признают их договоры вкладов ничтожными.
Материалы по теме
Банки заработали вдвое больше в 2023 году
07.12.2023
НБУ установил учетную ставку на уровне 16%
27.10.2023
Активы Нацбанка увеличились на 17%
24.08.2023
Комментарии
К статье не оставили пока что ни одного комментария. Напишите свой — и будете первым!