В ССУ и ГСАУ обеспокоены некоторыми планами и решениями Минфина, которые могут повлиять на судейскую независимость
Передача Национальной школы судей в ведение Министерства образования и науки приведет к институциональному ослабление судебной власти и сужение гарантий ее независимости, а также содержит потенциальную угрозу вмешательства органа исполнительной власти в деятельность судебной системы. А с 7 ноября суды могут остаться без охраны. Об этом говорится в совместном письме глав Совета судей и Государственной судебной администрации в адрес Премьер-министра.
Охорона зникає в листопаді?
Як повідомляв «ЗіБ», під час останнього засідання РСУ її голова Валентина Сімоненко, очільник комітету бюджетного планування, фінансового та матеріально-технічного забезпечення РСУ Богдан Моніч та керманич ДСАУ Зеновій Холоднюк отримали доручення переконати профільні комітети Верховної Ради у необхідності виділення видатків на оплату праці працівників апарату, створення воєнізованої судової охорони, відшкодування витрат суддям-«переселенцям», а також не допустити передання кошторису НШС до Міносвіти (див. «ЗіБ» №41/2015. — Прим. ред.). Поки парламент разом зі своїми підрозділами взяв тайм-аут у сесійній роботі, аби нардепи мали можливість працювати на виборчу кампанію до місцевих органів влади, очільники РСУ і ДСАУ вирішили спробувати переконати голову Уряду в помилковості окремих положень проекту державного бюджету.
Так, за тиждень на адресу Прем’єра було надіслано два листи — про фінансове забезпечення підрозділів відомчої воєнізованої охорони ДСАУ та про недопущення зміни статусу НШС. І якщо стосовно підпорядкування школи ще є час на дискусії, то перша проблема загостриться менш ніж за місяць.
Працівники спеціального підрозділу судової міліції «Грифон» уже попереджені про можливе майбутнє звільнення зі служби в органах внутрішніх справ через скорочення штатів. Адже п.10 «Прикінцевих та перехідних положень» закону «Про Національну поліцію» виділив три місяці на реорганізацію, і цей строк спливає 7 листопада.
Натомість, як наголошується у спільному листі РСУ і ДСАУ від 9.10.2015, бюджетні призначення, передбачені на 2015 рік для функціонування спецпідрозділу судової міліції, дотепер не передані ДСАУ. Відповідно, не утворені й підрозділи відомчої воєнізованої охорони, які охоронятимуть приміщення судів, органів суддівської системи, виконуватимуть функції щодо захисту суддів тощо.
Водночас парламент збереться на чергове пленарне засідання лише 3 листопада. Тобто часу для коригування бюджету-2015 буде обмаль. У судовій системі єдиним виходом із ситуації бачать покладення на Міністерство внутрішніх справ обов’язку виконувати функції охорони судових установ на безоплатній основі — до фактичного утворення та початку функціонування відомчої воєнізованої охорони ДСАУ.
Чому ні в Уряді, ні в Міністерстві фінансів не квапилися виконати припис закону — питання риторичне. Та й у проекті бюджету на наступний рік, як можна зрозуміти зі спільного листа, Мінфін не передбачив окрему програму для функціонування підрозділів відомчої воєнізованої охорони ДСАУ. Однак якщо 8 листопада суди раптом залишаться без охорони, винних шукати буде пізно.
Хто платить, той і повчає
Також доволі дивним є рішення Мінфіну віднести фінансування НШС до видатків Міносвіти. Це можна було б списати на необізнаність керівництва цієї установи у перипетіях судової реформи. Однак у контексті європейських принципів це виглядає як посягання на незалежність української Феміди.
Як наголошується у спільному листі РСУ і ДСАУ від 13.10.2015, НШС є державною установою зі спеціальним статусом, яка забезпечує підготовку висококваліфікованих кадрів для судової системи та здійснює науково-дослідну діяльність. Вона утворюється при Вищій кваліфікаційній комісії суддів і провадить свою діяльність відповідно до закону та статуту, затвердженого ВККС.
Крім того, голови РСУ і ДСАУ звертають увагу Прем’єра на п.17 висновку №4 (2003) Консультативної ради європейських суддів щодо незалежної підготовки та підвищення рівня кваліфікації суддів на національному та європейському рівнях, яким рекомендовано, щоб під егідою судової влади підготовка суддів доручалася спеціальному автономному закладу з власним бюджетом. А для того, шоб унеможливити зовнішній вплив на таку установу, КРЄС радить, аби її керівний склад та викладачі призначалися безпосередньо судовою владою (п.19 висновку). Аналогічної позиції дотримується й Венеціанська комісія (висновок СDL-АD (2010)026 від 18.10.2010).
Тому, впевнені в РСУ і ДСАУ, «зміна статусу НШС перешкоджатиме реалізації стратегії реформування судоустрою, судочинства та суміжних правових інститутів на 2015—2020 роки, що затверджена указом Президента від 20.05.2015 №276/2015».
Такі аргументи представників судової влади виглядають цілком логічними. Адже у разі зміни статусу НШС неважко передбачити, що Міносвіти отримає фінансові важелі впливу на керівництво школи. А від цього недалеко і до порушення конституційних засад незалежності правосуддя.
Чи були такі дії в одному випадку та бездіяльність — в іншому лише недоглядом чиновників Мінфіну, можна буде сказати з огляду на ту оперативність, з якою Кабмін утрутиться у ситуацію.
Материалы по теме
Комментарии
К статье не оставили пока что ни одного комментария. Напишите свой — и будете первым!