Нардепы планируют упразднить искусственные ограничения лотерейного рынка. Правительство против
Действующее законодательство содержит положения, которые не дают даже теоретической возможности появиться новым лотерейным операторам. И хотя Кабмин продолжает настаивать на существовании барьеров, в Верховной Раде предлагают их устранить. В то же время часть нардепов надеется вообще ликвидировать всех частных продавцов лотерей и создать государственного.
Вільний ринок
Відповідно до ч.6 ст.6 закону «Про державні лотереї в Україні» оператор лотерей повинен мати досвід випуску та проведення державних лотерей в Україні не менш ніж 10 років. Таким чином, очевидно, що організовуватиме азартні ігри лише та структура, якій свого часу пощастило отримати ліцензію. Ніхто з новачків не отримає цього права навіть теоретично. Це обмеження не стосується лише державних банків. Щоправда, вони хоч і мають таке право, проте не поспішають ним користуватись. Як наслідок, ринок лотерей залишатиметься розділеним між трьома приватними операторами. Звісно, якщо парламент не вирішить зняти штучні обмеження.
Перший крок до цього зробила група позафракційних нардепів, яка подала проект «Про внесення змін до Закону України «Про державні лотереї в Україні» (щодо удосконалення державного регулювання)» (№2269а). Ініціативою пропонується виключити положення, яке зобов’язує потенційних операторів мати досвід проведення лотерей.
Як наслідок, займатися такою діяльністю зможе будь-яка юридична особа. Щоправда, низку вимог законодавця все ж доведеться виконати. Так, відповідно до ініціативи оператор лотерей повинен мати постійно діючі відокремлені підрозділи в кожному населеному пункті України з населенням понад 500000 осіб. Крім цього, він повинен створити точки розповсюдження лотерей у кожному населеному пункті з населенням понад 10000 осіб. Загалом же таких точок продажу має бути не менш ніж 2000. На те, щоб розбудувати мережу, проект виділяє 2 роки з моменту отримання ліцензії.
Вранці гроші — ввечері ліцензія
Свій план реформування лотерейного ринку має і Кабмін, який підготував проект закону «Про лотереї в Україні» (№1570). На перший погляд може здатися, що ця ініціатива також передбачає скасування обмежень. Принаймні вимога про досвід проведення лотерей для отримання ліцензії не висувається.
Натомість автори цієї ініціативи поставили інші бар’єри, подолати які навряд чи наважиться будь-хто з новачків. Так, оператор повинен мати пункти розповсюдження лотерей у кожному населеному пункті з населенням понад 5000 осіб. Загалом таких точок продажу має бути хоча б 5000. При цьому, на відміну від депутатського проекту, час на їх відкриття не визначається. Навпаки, подаючи документи на отримання ліцензії, юрособа має доповісти про наявні пункти прийняття ставок і відокремлені підрозділи, зазначивши їхні адреси. Крім цього, необхідно продемонструвати, що вже придбано термінали для проведення гри.
При цьому навіть якщо особа відкриє всі необхідні пункти продажу й закупить техніку — ніхто не гарантуватиме, що врешті-решт вона отримає ліцензію. Проводячи аналогію з будівельними компаніями, варто зазначити, що їм довелося б спочатку купувати всі матеріали та техніку, наймати робітників і лише після цього домагатися права на будівництво. Звісно, без жодних гарантій. За таких умов навряд чи хтось ризикнув би вкласти гроші у примарний проект.
Лотерейний ринок не має принципової відмінності, а тому, якщо Верховна Рада підтримає урядову ініціативу, можна бути певним, що монополія нинішніх операторів залишиться.
Взяти і поділити
Більш радикально підійти до провадження лотерейної діяльності пропонує група народних обранців з різних фракцій парламентської більшості, яка подала проект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запровадження повної державної монополії на здійснення лотерейної діяльності для захисту економічних інтересів України» (№2307).
Як зрозуміло з назви, ініціатори документа пропонують усунути всіх приватних операторів та дозволити займатися цією діяльністю лише юрособам зі 100-відсотковою державною власністю. Занепокоєння нардепів можна зрозуміти. За підрахунками фахівців, у 2013 р. оператори лотерей прийняли ставок на суму понад 9 млрд грн., з них до призового фонду надійшло близько 7 млрд грн., а податків сплачено лише 321 млн грн. Причиною цього, як пояснили експерти, є те, що базою оподаткування визначено кошти, які залишаються в оператора після формування призового фонду.
Незрозуміло лише, чому народні депутати переконані, що після встановлення державної монополії наповнення держбюджету суттєво збільшиться. Як неодноразово повідомляли в Мінекономіки, держпідприємства приносять бюджету швидше збитки, ніж доходи. А заяви про управління такими компаніями за тими ж принципами, що використовуються в приватному секторі, часто залишаються тільки заявами. Ніхто не може гарантувати, що та сама доля не спіткає і новоствореного лотерейного монополіста.
Якщо законодавці прагнуть підвищити надходження до бюджету, вони змогли б використати значно простіші методи. І при цьому вже перевірені на практиці в інших країнах світу. Як пояснили експерти, наприклад, у США, Фінляндії та Італії держава отримує доходи з валового обсягу коштів лотерейних операторів. При цьому в деяких країнах ці відрахування можуть сягати до 30%. Неважко підрахувати: якби такий метод застосовувався в Україні, то доходи скарбниці від лотерей становили б майже 3 млрд грн. Можливо, саме таким шляхом і підуть народні обранці. Звичайно, якщо не наважаться на гучний, хоча і сумнівний з економічної точки зору крок — запровадження державної монополії.
Материалы по теме
Реестр лудоманов вырос в 8 раз за год
26.02.2024
Деньги в казино можно будет отмывать в разумных пределах - проект
в„–7 (1513), 13.02—19.02.2021
За незаконные азартные игры будут штрафовать и организатора, и игроков
в„–33-34 (1487-1488), 15.08—24.08.2020
В казино запретят играть в долг, но позволят рассчитываться кредитками
в„–32 (1486), 08.08—14.08.2020
Легализация азартных игр пока отложена
19.12.2019
Комментарии
К статье не оставили пока что ни одного комментария. Напишите свой — и будете первым!