Только один из шести субъектов назначения смог вовремя и в полном объеме выполнить свой конституционный долг по формированию состава Высшего совета юстиции. Впрочем, из-за недальновидности законодателя полномочия только назначенных членов Совета вскоре могут быть поставлены под сомнение - из-за требований несовместимости и антикоррупционных норм.
Як відомо, закон «Про забезпечення права на справедливий суд» зобов’язав сформувати новий склад ВРЮ до 28 квітня. Однак до цієї дати тільки прокурори спромоглися заповнити свою квоту. Науковці та адвокати мають зібратися знову, Президент на минулому тижні лише назвав склад конкурсної комісії, а парламент традиційно взагалі не квапиться із виконанням власноруч ухваленого закону.
Таким чином, наразі маємо 8 повноважних членів Ради — 6 новопризначених, а також очільників Верховного Суду і Міністерства юстиції, які входять за посадою і склали присягу за старою процедурою перед Верховною Радою. Генеральний прокурор хоч і має заброньоване місце, але не поспішає набути повноважень члена ВРЮ. І певною мірою правильно робить.
Якщо дотримуватися букви закону, кожен член конституційного органу повинен скласти присягу «невідкладно після призначення». Якщо раніше всі вони приходили виконати цей обов’язок до парламенту, то, за новими правилами, мають зробити це перед тими органами, які їх призначали. При цьому лише один із суб’єктів призначення має у своєму регламенті унормовану процедуру цього процесу — сама Верховна Рада. Решта, напевне, вирішила, що достатньо прямої норми закону, хоча для підтвердження факту набуття повноважень члена ВРЮ бажано було б регламентувати бодай основні умови, зокрема чи можна обмежитися зачитуванням тексту присяги чи треба її ще й підписати, а також чи повинен при цьому бути присутній хтось із представників секретаріату Ради, аби засвідчити цей факт?
Урешті-решт окремі правники висловлюють сумнів у тому, що попереднє складання присяги перед ВР членами ВРЮ за посадою має зараховуватися як виконання вимог нового закону. Адже і суб’єкт, перед яким зачитана присяга, не той, і тексти хоч і трохи, але різняться, і в «Перехідних положеннях» про це жодного слова.
Нарешті законодавець наполягає, щоб новообрані члени ВРЮ ще й дотримувалися вимог щодо несумісності та запобігання корупції. Їх невиконання в розумні строки (але не довше 30 днів з моменту набуття повноважень) створить підстави для автоматичного звільнення члена конституційного органу з посади. Водночас перейти на постійну роботу до Ради наразі неможливо.
Як пояснили «ЗіБ» у прес-службі ВРЮ, «у штатному розписі ВРЮ відсутні посади членів Ради; відповідно до закону його затверджує голова, а відтак такі посади будуть уведені лише після обрання очільника ВРЮ. Крім того, до штату Ради її члени можуть бути зараховані виключно головою». Тобто доти, доки у новому складі ВРЮ не набереться кворум із 14 членів, новопризначені представники, з одного боку, не можуть отримати нове місце роботи, а з другого — порушуватимуть вимоги щодо несумісності.
Якщо науковці — члени Ради ще можуть певний час викладати на громадських засадах, то судді й адвокати формально повинні припинити свою професійну діяльність. Хоча важко сказати з упевненістю, що ВРЮ зможе запрацювати через 30 днів.
Тож законодавець, не замислюючись над змістом власних новел, створив передумови для порушення закону тими, хто має контролювати неухильне його дотримання іншими та сумлінно виконувати самим. Але одне точно: не можна боротися за чистоту суддівських лав хоча б трошки заплямованими руками.
Материалы по теме
Еще один судья вышел в отставку (фамилия)
18.04.2024
Еще один судья ушел в отставку (фамилия)
05.04.2024
ВРП уволила в отставку еще 5 судей (фамилии)
26.03.2024
Комментарии
К статье не оставили пока что ни одного комментария. Напишите свой — и будете первым!