У невмінні АРМА управляти арештованими активами винним виявився Кабмін
Хоча надходження від управління арештованими активами цьогоріч зросли, майже стільки ж активів залишаються неприйнятими в управління АРМА.
За 8 років діяльності в Агентстві з розшуку та менеджменту активів так і не вдалося створити цілісну систему управління арештованими активами та налагодити взаємодію з органами прокуратури та досудового розслідування.
Про це свідчать висновки Рахункової палати, зроблені за результатами аудиту відповідності використання коштів державного бюджету та управління активами АРМА з 2022 року по червень 2024 року.
«Управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, стикається з низкою викликів через відсутність сформованого Кабінетом Міністрів України достатнього правового поля», — повідомили в РП.
Похваливши Агентство за збільшення показників діяльності в частині забезпечення надходження коштів, аудитори водночас відзначили:
недосконалість існуючих механізмів відбору управителів і оцінювачів конфіскованих активів;
недоліки внутрішніх регламентних норм для дієвого моніторингу і контролю;
неврегульованість відносин між АРМА та органами прокуратури й органами досудового розслідування на етапі передачі-прийняття активів;
брак інструментів для ефективної діяльності задля збереження та збільшення економічної вартості активів.
Дивує оприлюднена Рахунковою палатою статистика виконання (а точніше невиконання) судових рішень. З понад 100 тис. ухвал про арешт майна лише 1% передбачав передачу в управління АРМА. При цьому значна частина ухвал не виконується через «відсутність нормативно врегульованої процедури передачі активів та недостатню взаємодію з органами прокуратури й досудового розслідування». Пояснити брак комунікації між державними органами ми можемо хіба що небажанням налагодити роботу. Чому це відбувається — інше питання, відповідь на яке варто пошукати у матеріалах кримінальних справ проти колишніх очільників відомства.
За 549 ухвалами активи вартістю понад 39,4 млрд грн. (це близько $940 млн. — Прим. авт.) залишаються неприйнятими в управління, що свідчить про значні втрати для держави, йдеться у звіті Рахункової палати. І лише сама ця цифра більш як у 15 разів перевищує здобутки АРМА за 2,5 роки, виявлені аудиторами (це надходження від: управління активами — 0,4 млрд грн, управління коштами — 0,6 млрд грн, реалізації активів — 1,6 млрд грн.).
Аудит встановив і проріхи в обліку, з-за яких активи продаються дешевше, аніж вони коштують. Повідомляється, що в Єдиному державному реєстрі активів відсутня повна інформація про активи. Це призводить до викривлення даних про їхню вартість. Тож тут постає питання контролю за ефективністю управління переданими активами. У третині випадків очікуваний результат від управління (економічна вигода або прогнозований дохід) виявився меншим на загальну суму 81,3 млн грн.
Також Агентство у 2022— 2023 роках не володіло достатньою інформацією про ринкову вартість всіх проданих активів та оціночною вартістю за 61,3% реалізованих активів. З цієї причини реалізація активів за чотирма ухвалами була нижчою за ринкову на 769,3 млн грн.
До подібних висновків Рахункова палата приходила раніше під час здійснення заходів державного зовнішнього фінансового контролю (аудиту) ефективності використання коштів державного бюджету АРМА, що відображено у Звіті від 10.03.2020 №5-3 за період 2017— 2018 рр. та 9 місяців 2019 року та від 22.02.2022 №3-3 за період з жовтня 2019 року до 31 грудня 2021 року.
Рахункова палата зокрема звертала увагу на такі порушення АРМА:
не забезпечено виконання функцій організації та здійснення заходів, пов'язаних із веденням обліку матеріальних активів, на які накладено арешт у кримінальному провадженні та своєчасного виконання однієї з основних своїх функцій з формування та ведення Реєстру;
відсутність ініціювання змін до законодавства у частині врегулювання порядку ведення бухгалтерського обліку арештованих активів (доходів), одержаних від корупційних та інших злочинів;
ведення облік переданих Національному агентству таких матеріальних активів у ручному режимі без відображення у регістрах бухгалтерського обліку;
не забезпечено організацію здійснення рецензування звітів про оцінку майна (актів оцінки майна), що створює додаткові корупційні ризики та ставить під сумнів оціночну вартість активів, які передавалися Національним агентством в управління або реалізовувалися;
не забезпечено на належному рівні управління арештованими активами, а відсутність систематизованого їх обліку та невизначеність алгоритму дій і контрольних заходів відповідальних працівників створює корупційні ризики щодо кожного операційного процесу та призводить до виникнення помилок або зловживань;
рішення щодо відбору управителів та реалізаторів активів приймалися тендерним комітетом без належних на те повноважень та з порушенням вимог чинного законодавства України;
керівництвом приймалися незаконні управлінські рішення щодо зміни керівництва господарських товариств, корпоративні права яких арештовано;
внаслідок неналежного виконання функцій щодо ефективності управління активами, переданими в управління управителям за договорами управління, комерційні організації, які визначалися управителями активів, використовували арештовані активи безоплатно, при цьому до державного бюджету кошти від управління активами не спрямовувалися;
не ініційовано питання унормування реалізації підакцизних товарів;
не затверджено регламенти спрямовані на належне функціонування внутрішнього середовища, управління ризиками, вжиття заходів контролю, налагодження комунікацій, тощо.
Хоча наразі сам звіт про результати аудиту АРМА за період з 2022 року до червня 2024 року не оприлюднений, наведені РП витяги з нього свідчать про наявність корупціогенних загроз усередині відомства. Але, схоже, що з їх усуненням ніхто не поспішає. Очевидно більш вигідно і далі боротися з «викликами».
Бо, як ми вже писали раніше, у негараздах в роботі винні не чиновники відомства, а нормотворець. Сьогодні ним виявився Кабмін, що не забезпечив належне правове поле. Принаймні цю думку підтримали аудитори. Іншими словами, усі проблеми — через поганий закон. І це дуже зручна позиція, що повністю знімає з них відповідальність, чи не так?