Закон і Бізнес


За «дружньою» процедурою

Чи було дотримано вимог закону при переведенні двох членів ВККС до інших судів?


Роман Ігнатов та Сергій Чумак.

08.02.2024 10:19
ОРЕСТ ГАМСЬКИЙ
2650

Два судді, а нині — члени ВККС, після початку АТО доволі швидко перевелися до інших судів апеляційної інстанції. Втім, за уважного вивчення обстави, така оперативність викликає підозри у використанні певних зв’язків для оформлення переведення.


З офіційної інформації, яка наявна у публічному доступі, вбачається, що Сергій Чумак, будучи суддею Донецького апеляційного адміністративного суду, указом Президента від 21.04.2015 №226/2015 був переведений до Дніпропетровського ААС (наразі — Третій ААС).

Його колега по ВККС — суддя Луганського апеляційного суду Роман Ігнатов — указом Президента від 06.11.2014 №853/2014 переведений до Апеляційного суду м.Києва (з 2018 року — Київський апеляційний суд).

Як вбачається зі співбесід, які проходять судді в рамках процедури оцінювання відповідності займаній посаді, доволі часто їх запитують щодо порядку зайняття посад та процедури переведення до інших суддів (особливо центральних). Зокрема, члени комісії виявляють прискіпливість до порядку проходження конкурсу; кількості конкурсантів-конкурентів; часу та причин подання заяви про переведення; обставин, у зв’язку з якими такі заяви подавались; отримання позитивних характеристик від голови суду тощо.

Чимало суддів, які у 2014 та 2015 роках працювали в зоні АТО (донецькі та луганські суди), зі зрозумілих причин дуже хотіли перевестись до інших установ. Однак, вдавалось це звісно не всім. Адже реалізація такого бажання прямо залежало від дотримання вимог закону.

Так, відповідно до ст.80 закону «Про судоустрій і статус суддів» (у редакції від 26.10.2014) переведення судді, обраного безстроково, з одного суду до іншого здійснювалося Президентом за письмовою заявою, до якої слід було додати довідку ВККС про наявність вакантних посад у суді, до якого він мав намір перевестися.

Отже, по суті, переведення Р.Ігнатова відбувалось за заявою судді за умов долучення довідки ВККС про наявність вакансій в АСК. Й у стороннього спостерігача виникне природне питання: а яким чином у той час суддя міг отримати таку довідку? Невже кожен бажаючий (а таких після початку бойових дій в зоні АТО було дуже багато) міг вільно її отримати?

Утім, такий порядок переведення діяв лише до 28.03.2015. Адже в цю дату набрали чинності зміни до закону «Про судоустрій і статус суддів» і порядок переведення судді, обраного безстроково, до іншого суду був урегульований вже нормами ст.82. Вона визначала, що:

«Переведення судді, обраного безстроково, до іншого суду того самого рівня і спеціалізації здійснюється Президентом України за результатами конкурсу на заміщення вакантної посади судді, передбаченого ст.73 цього закону, на підставі рішення ВККС, крім випадків, передбачених частинами другою і третьою цієї статті».

Згідно зі ст.73 закону для проведення такого конкурсу ВККС мала його оголосити та розмістити відповідну інформацію як на своєму сайті, так і опублікувати її у друкованих ЗМІ не пізніш як за місяць до дня проведення конкурсу. При цьому інформація про подання заяви кожним кандидатом також має оприлюднюватися на сайті ВККС.

Крім того, такий конкурс мав проводитися на підставі рейтингу, визначеного за результатами кваліфікаційного іспиту, складеного в межах процедури добору суддів (для місцевих судів) або кваліфікаційного оцінювання (для інших судів).

Отже, починаючи з 28.03.2015, перевести суддю, обраного безстроково, до іншого суду можна було виключно за результатами конкурсу. Натомість, С.Чумак був переведений до Дніпропетровського ААС указом Президента від 21.04.2015 без дотримання, як убачається, такої процедури.

Нагадаємо, що відповідно до переліку індикаторів, які вказують на недоброчесність, що були погоджені ВККС спільно з громадською радою доброчесності, одним із них є використання суддею родинних, дружніх та інших неформальних зв'язків для здійснення кар'єри.

Тож для подолання обґрунтованих сумнівів щодо «неформальних зв’язків», які посприяли переведенню Р.Ігнатова та С.Чумака до центральних судів, було б важливо отримати від ВККС та/або самих фігурантів таку інформацію:

копії документів, які подавались ними для переведення, включно із копіями відповідних заяв про переведення;

щодо порядку переведення С.Чумака та Р.Ігнатова, зокрема, щодо проведення конкурсу на зайняття вакантної посади у відповідному суді та/або порядку отримання довідки ВККС про наявність вакантних посад;

копію оголошення щодо проведення конкурсу на зайняття вакантної посади, в яких вони брали участь, а також кількість конкурсантів, які взяли участь у них (у т.ч. щодо кількості отриманих балів усіма конкурсантами);

щодо часу та причин подання заяв про переведення (з долученням відповідних документів);

щодо джерел, з яких ці судді дізнались про наявність вакантних посад у судах, до яких вони були переведені;

копії відповідних характеристик від голів суду, які були надані під час подання заяв про переведення.

P.S. З отриманими відповідями редакція обов’язково ознайомить читачів.

Закон і Бізнес