Закон і Бізнес


Ілюзія спонсорства

Парламетарі введуть санкції за копіювання логотипів УЄФА


Після прийняття закону УЄФА зможе не хвилюватися за долю своїх талісманів.

№15 (1054) 07.04—13.04.2012
ОЛЕКСІЙ ПИСАРЕВ
2789

Верховна Рада планує встановити відповідальність за створення реклами, яка асоціюється з Євро-2012. Щоправда, штрафи за такі дії, всупереч очікуванням, не відрізнятимуться від передбачених за порушення інших авторських прав.


Штрафи в нормі

 Кабмін подав до парламенту законопроект «Про права інтелектуальної власності та репутацію Об’єднання європейських футбольних асоціацій» (№10267). Цікаво, що після того, як на офіційному сайті ВР з’явилась інформація про внесену ініціативу, але ні самого тексту проекту, ні пояснювальної записки до нього ще не було, деякі ЗМІ поширили інформацію про жорсткі санкції для порушників авторського права.

Так, за даними преси, штраф за незаконне використання логотипів УЄФА мав сягнути 85 тис. грн., тоді як чинний Кодекс про адміністративні правопорушення передбачає за «порушення прав на об’єкт права інтелектуальної власності» штраф від 10 до 200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (тобто 170—3400 грн.). Крім цього, за трансляцію чемпіонату на великих екранах у громадських місцях без дозволу УЄФА начебто загрожувало позбавлення волі до 2 років.

Однак поданий проект відповідних норм не містить, у ньому взагалі не йдеться про зміну існуючих санкцій і введення нових. Натомість він трансформує порядок розгляду скарг на порушення авторських прав футбольного об’єднання.

 Господарська юрисдикція

Серед новацій — зміни до Господарського процесуального кодексу. Так, відповідно до пропозицій «справи в спорах, що виникають у зв’язку з використанням у господарському обороті об’єктів права інтелектуальної власності», мають розглядатися саме господарськими судами. При цьому прив’язки цих спорів до тих, що пов’язані з УЄФА, немає, тому можна розраховувати, що ці правила використовуватимуться при всіх подібних порушеннях. Разом з тим певні поблажки отримає й футбольне об’єднання — максимальний строк розгляду господарських справ за участю УЄФА становитиме 15 днів.

Крім цього, варто звернути увагу на те, що відповідальність передбачена не лише за використання логотипів футбольного об’єднання, а й за «паразитуючий маркетинг», тобто «використання репутації УЄФА та чемпіонату в комерційних цілях без дозволу УЄФА».

Паразитуючим маркетингом, відповідно до ініціативи, вважається самовільне використання знаків УЄФА або будь-якої їх комбінації чи комбінації елементів цих знаків, яке викликає або може викликати помилкове враження громадськості про наявність зв’язку з УЄФА.

«Видозмінення зображення або словесна частина не буде вважатись порушенням прав лише в тому випадку, якщо не буде ризику сплутування торгівельних марок. Іншими словами, якщо споживач не буде асоціювати змінену торгівельну марку з торгівельною маркою УЄФА», — пояснила те, як має використовуватись ця норма, директор патентно-юридичної компанії IPStyle Марія Ортинська.

Крім цього, закон забороняє компаніям проводити розіграші квитків на матчі чемпіонату Європи, звісно, якщо на це не надано згоди організаторами турніру. Та й прохід на матч з будь-якими рекламними матеріалами (плакатами, листівками, головними уборами тощо) буде заборонено.

Разом з тим, незважаючи на підготовлені новації, ніхто не зможе заборонити більш приховані засоби «паразитуючого маркетингу». Так, вже зараз у рекламі активно використовується футбольна тематика, адже права на показ м’яча чи вболівальників не належать УЄФА, а значить можуть використовуватись ким-небудь.

 

Пряма мова

 

Марія ОРТИНСЬКА, патентний повірений України, директор патентно-юридичної компанії IPStyle:

— Cьогодні в Україні зареєстровано 17 торгових марок УЄФА і 258 торгових марок партнерів.

Ще два роки тому до нас почали звертатися потенційні клієнти з метою зареєструвати торгові марки, промислові зразки з позначенням «2012» для різної продукції — від сувенірів до їжі та напоїв. Але такі позначення як торгові марки в Україні не можуть бути зареєстрованими. Деякі намагалися зареєструвати друковані засоби масової інформації, інформаційні агентства, але згідно з законодавством такі об’єкти з використання торгових марок УЄФА реєструвати заборонено.