Закон і Бізнес


Перший заступник Генпрокурора Микола Голомша:

«Нам треба наочно показати, що ми хочемо очиститися»


№16 (1158) 19.04—25.04.2014
ЮЛІЯ ГАЙДАЙ
36166

Перший заступник Генпрокурора Микола ГОЛОМША — один з тих, хто не вперше повертається на керівну посаду в ГПУ. М.Голомша — один з тих, хто виступає за те, щоб прокуратура «була з народом» не тільки на словах. Наприклад, нині при ГПУ створюється консультативна рада, до якої входитимуть громадські діячі, політики, науковці, а у звичайних громадян з’явиться можливість висловити свою думку з приводу роботи прокуратури. В ексклюзивному інтерв’ю «ЗіБ» Микола Ярославович розповів про те, які зараз пріоритети в наглядового органу, як розслідуються резонансні кримінальні справи та чи потрібно реформувати прокуратуру.


«Головний пріоритет — це довіра суспільства»

— Миколо Ярославовичу, нині в прокуратурі відбуваються кардинальні зміни: починаючи з оновлення керівництва й закінчуючи переглядом загальної політики. Які нові пріоритети роботи ГПУ?

— За короткий проміжок часу у зв’язку з подіями на майдані, в яких прокуратура грала не останню скрипку, ми розібралися з усіма ключовими фігурами з Генеральної прокуратури. Буквально за лічені дні було вирішено питання про заміну всіх керівників головних управлінь. А пізніше були звільнені всі прокурори областей, які не забезпечили дотримання законності під час проведення мирних акцій протесту, нагляду за всіма галузями економіки: фінансами, кредитною системою, державними закупівлями тощо. Залишилося невирішеним питання тільки з прокурорами Сумської та Миколаївської областей. Крім того, вже змінено 27 заступників прокурорів областей, призначено 26 нових прокурорів районів.

Безперечно, всі причетні до подій на майдані мали піти.

— Тобто, на вашу думку, всі, хто обій­мав посади в органах прокуратури, були до цього причетні?

— Поки що триває службова перевірка за дорученням в.о. Генпрокурора щодо причетності заступників прокурорів областей до зловживань і порушень під час мирних акцій протесту. Так само проводиться перевірка щодо працівників міліції, суддівського корпусу, які постановляли неправосудні рішення та вироки. Такі провадження розслідуються слідчою групою ГПУ спільно з СБУ та МВС.

— І все ж таки в оновленої прокуратури, напевно, і нові пріоритети?

— Наш пріоритет — це довіра суспільства. На другому місці — щирість правоохоронних органів і політиків. До речі, ми підкреслюємо, що будемо переслідувати всіх, хто мав відношення до скоєння злочинів раніше, і попереджаємо, що будемо розслідувати всі факти, які стосуються й тих, хто зараз перебуває при владі. Ми не дивитимемося ні на кольори прапорів, ні на належність до тієї чи іншої політичної сили.

До того ж іде передвиборна кампанія. Можу запевнити, що прокурори діятимуть виключно в рамках закону, не підігруючи жодному з кандидатів і не маючи на меті заплющувати очі на порушення, які допускатимуть представники того чи іншого політичного штабу. Це буде суворо каратись, і всі особи будуть притягнуті до відповідальності за найменшого намагання фальсифікувати результати виборів.

Ще один позитивний тренд — керівництво колегії ГПУ поставило завдання управлінню зі звернень громадян, депутатських звернень, яке, мабуть, раніше ніколи не ставилось як головне: розібратися, з якими саме проблемами люди звертались упродовж року? Ми помітили, що скаржаться вони переважно на бюрократичну систему, яка змушує людей давати хабарі, «віддячувати» чиновникам. Різного роду людський фактор при видачі дозволів, ліцензій змушує носити велетенські суми чиновникам за оформлення ділянки, майна тощо. Тому наше завдання — унеможливити вплив людського фактору та бюрократичної машини. Тобто потрібен перехід до виконання багатьох процедур електронними машинами, щоб людина могла зайти в систему й отримати інформацію, оплатити квитанцію та відразу отримати довідку. Таке завдання стоїть як перед Урядом, так і перед прокурорами, які аналізують ситуацію та вносять свої пропозиції щодо усунення причин, які зумовлюють хабарництво, корупцію.

Те саме стосується й державних закупівель. Якщо ми не приберемо людський фактор під час вирішення цих питань — не позбудемося проблеми. За своєю посадою, я беру участь у роботі Уряду, і, на мою думку, намагання Прем’єр-міністра усунути причини й умови, які в кінцевому підсумку спричиняють корупцію, є дуже правильним кроком.

Крім того, з урахуванням викликів часу в органів прокуратури є й, так би мовити, більш «локальні» завдання: перевірка законності дій посадовців, які ініціювали притягнення до відповідальності учасників масових акцій, протидія незаконному обігу вогнепальної зброї та бойових припасів, забезпечення соціального захисту переселенців з АР Крим.

— Останнім часом були порушені кримінальні справи щодо попередніх високопосадовців, зокрема щодо екс-міністра агрополітики Миколи Присяжнюка, екс-міністра енергетики Едуарда Ставицького, екс-голови РНБО Андрія Клюєва. Як просувається їх розслідування?

— Загалом за цей короткий період нами внесено до реєстру досудових розслідувань близько тисячі кримінальних проваджень, заявлені позови про відшкодування на загальну суму в 1,5 млрд грн. Станом на сьогодні (розмова велася 11 квітня. — Прим. ред.) відпрацьовуються всі галузі як державного управління, так і виробничої сфери, економіки, фінансів і т.д. Поточного року у сфері захисту економічних інтересів держави розпочато близько 600 кримінальних проваджень, до відповідальності притягнуто 3 тис. посадовців.

Дійсно, зареєстровано й кримінальне провадження відносно керівництва Мінекології та природних ресурсів щодо можливих порушень. Ідеться про зловживання на суму 27 млн грн. Наразі триває перевірка Міністерства доходів і зборів щодо додержання вимог Бюджетного та Митного кодексів під час використання митницями коштів державного й місцевих бюджетів, а також міжнародної технічної допомоги на виконання державних цільових програм.

Генпрокуратура розпочала кримінальне провадження за ч.2 ст.364 КК стосовно службових осіб Київської митниці, які, всупереч інтересам держави та на користь товариства «Ведаск», здійснили митне оформлення вантажу, який до митниці призначення так і не був доставлений. Унаслідок цього до держбюджету не надійшло понад 500 млн грн.

Аналогічні порушення зафіксовані й у Міністерстві внутрішніх справ, Міністерстві інфраструктури, Державній інспекції з безпеки на наземному транспорті. Йдеться про зловживання стосовно державних закупівель.

Напевно, багато українців згадують сумнозвісні поїзди Hyundai південнокорейського виробництва. З’ясовано, що ДП «Південна залізниця» у 2010 році придбано 10 електропоїздів Hyundai Rothem вартістю $307 млн, які експлуатувалися з технічними несправностями, що створювало загрозу для життя людей. Лише після втручання Генпрокуратури експлуатацію цих електропоїздів заборонено. За цим фактом розпочато кримінальне провадження за ч.1 ст.276 КК. Під час досудового розслідування буде досліджено правомірність здійснення державної закупівлі електропоїздів і дано оцінку діянням посадовців.

— Проти яких ще високопосадовців ініційовані кримінальні провадження?

— Наприклад, у наше поле зору потрапив заступник міністра охорони здоров’я — голова комітету з конкурсних торгів. Відносно нього розпочато кримінальне провадження за ч.2 ст.364 КК. Установлено, що цей високопосадовець у грудні 2012 року, зловживаючи службовим становищем та діючи в інтересах комерційної структури, афілійованої із сином тодішнього міністра, підписав платіжні документи та дав доручення про перерахування комерційним фірмам 6,5 млн грн. за вакцини, обіг та реалізацію яких зупинено органами контролю через обгрунтовані сумніви в їх якості.

Досить часто прокуратура використовувалась як інструмент політичного впливу. Наприклад, упродовж 2013—2014 років посадові особи Міндоходів із грубим порушенням чинного законодавства безпідставно та необгрунтовано провели близько 50 перевірок на 22 підприємствах групи «Рошен», за результатами яких протиправно нарахували понад 118 млн грн. фінансових санкцій, розпочали понад 20 кримінальних проваджень, які в лютому — березні цього року прокуратура закрила за відсутністю складу правопорушення. У березні цього року стосовно посадовців міністерства розпочато кримінальне провадження за ч.1 ст.364 КК.

— Чи є кримінальні провадження стосовно керівників судів?

— Наразі Генпрокуратура розпочала перевірку фінансово-господарської діяльності Вищого господарського суду, зокрема у сфері державних закупівель. Установлено, що за результатами відкритих тендерних конкурсних торгів ВГС у 2013 році уклав низку договорів на технічний супровід і будівництво комплексу адміністративних будівель суду, який запропоновано звести на перетині бульв. Дружби народів та вул. Старонаводницької в Печерському районі столиці. Безпрецедентний факт: на ці цілі виділено 1,1 млрд грн. Якщо не помиляюся, таке величезне число ми бачимо вперше за всю історію України. За попередньою інформацією, тільки на оформлення проектно-кошторисної документації витрачено понад 10 млн грн.

Нині проводиться відповідна перевірка щодо законності проведення тендерних процедур із залученням фахівців Антимонопольного комітету й Держфінінспекції. Очікуємо результатів.

«НАК «Нафтогаз» потрапив у скрутне фінансове становище саме через дії колишніх керівників»

— В Україні досить складна ситуація в енергетичній галузі. Які порушення є типовими в цій сфері?

— Зважаючи на заборгованість перед НАК «Нафтогаз України», яка сягає 34 млрд грн., одними з перших прокурори розпочали перевірки із цих питань. Поточного року завдяки прокурорському втручанню погашено більш ніж третину мільярда цієї заборгованості. Водночас прокурори викривають різноманітні злочинні схеми на ринку газу, вживаються невідкладні заходи щодо їх припинення та притягнення винних до відповідальності.

Перевірки засвідчили, що НАК «Нафтогаз» потрапив у скрутне фінансове становище саме через протиправні дії колишніх керівників. Так, у 2012 році вони за відсутності постачання бензину з використанням підроблених накладних оформили й отримали від ТОВ «Газ Україна-2020» пального за завищеною на 31 млн грн. ціною на загальну суму майже 450 млн грн. До речі, ми наклали арешт на активи в сумі 630 млн грн. задля відшкодування збитків держави. У справі фігурують фірма «СЄПЕК» та «Брокбізнесбанк».

12 березня цього року розпочато кримінальне провадження проти службових осіб державних підприємств — виробників скрапленого газу ПАТ «Укргазвидобування», ДАТ «Чорноморнафтогаз» та ПАТ «Укрнафта» й Української аграрної біржі, які під виглядом реалізації газу для потреб населення умисно завищували обсяги реальних потреб у ньому, а створені в такий спосіб надлишки скрапленого газу, отримані за пільговими цінами, реалізували вже за комерційними цінами власникам АЗС. Як наслідок, понад 165 тис. т скрапленого газу на суму понад 1 млрд грн. не надійшло до населення. У цьому кримінальному провадженні Генпрокуратура оголосила підозру голові спостережної ради ГК «СЄПЕК» Сергію Курченку, якого оголошено в розшук.

— Що конкретно йому інкримінується?

— Розкрадання в особливо великих розмірах, відмивання коштів. Це — тільки верхівка айсберга. Наприклад, у розпорядженні органів слідства є платіжні відомості, згідно з якими щодня перераховувалось по 650 млн, а на кінець місяця сума сягала 21 млрд. Крім іншого, у ході розслідування проведено цілий ряд обшуків, взаємозвірок. Установлено, що через «Укрексімбанк», усупереч постанові Кабміну та НБУ, було видано кредит на суму близько 190 млн грн. для приватних осіб. Розслідування цієї справи триває.

— Таке враження, що кричущі порушення були в усіх сферах. Що справило на вас найбільше враження?

— Дійсно, куди не подивишся — всюди порушення, зловживання, виведення коштів, незаконне збагачення. Спільно з НБУ, СБУ й МВС ми виявили 14 банків, які відмили коштів на 140 млрд грн.

— Яким чином створювалися ці банки, хто за ними стояв?

— Наразі ми створили групу, яка складається зі спецпідрозділів боротьби з організованою злочинністю і корупцією СБУ, МВС і ГПУ, яка має узагальнити всю схему порушень, яка існувала в державі. Вбачається досить спланована, чітко продумана система, яка замикалася на перших посадових осіб міністерств, відомств. Ми бачимо, як не реагували правоохоронні органи на такі зловживання, як узгоджено діяли державні органи у сфері закупівель, спільних договорів при реалізації газу.

— Тобто в країні існувала організована корупція на державному рівні? Такий собі велетенський спрут?

— Напрямок думки ви правильно вловили. Вбачається організованість, логічність, системність дій. При тому, що це все робилося з відома найвищих посадових осіб під прикриттям контролюючих і правоохоронних органів. Наша група відпрацьовує всі ці факти, і ми будемо визначатися з подальшими формами роботи й розслідування.

Не хочу наперед забігати, але складається враження, що це дійсно спрут — злочинна організація на чолі з першими особами держави.

За всю історію своєї роботи (а я працюю в прокуратурі з 1988 року, три роки працював ще при Союзі) такого не пригадаю. У нас уважалось за НП, коли десь на будівництві вкрали до 12% коштів. А тут ми стикнулися з такими сумами, які просто вражають. Безпрецедентні порушення, безкарні дії та безвідповідальність як посадових осіб, так і правоохоронних органів. Органи контролю намагалися десь локально зафіксувати деякі порушення, але це все клалося під сукно, дробилося, передавалося в райони, і таким чином порушники уникали відповідальності.

«Прокурор ніколи не може бути добряком, який би помахом чарівної палички всіх задовольнив»

— Ви згадали, що зараз прокуратура масово звільняється від недостойних працівників. Чи можна сказати, що нині де-факто у вас іде люстрація?

— Ми недавно обговорили тему люстрації та, аби продемонструвати її наочно, прийняли рішення про те, щоб кандидати на посади прокурорів, скажімо районів у місті, були оприлюднені на сайті. Тоді люди зможуть дати їм оцінку. Більше того, ми хочемо запропонувати такий метод усім прокурорам областей. Нам треба наочно показати, що ми хочемо очиститися.

— Виникає інше запитання: чи є резерви для заповнення вакансій?

— Резерви є. Ми, напевно, єдиний орган, в якому все відбулося так швидко. Буквально протягом 3 днів після представлення в.о. Генпрокурора Олега Махніцького були замінені всі керівники ключових головних управлінь. Не тому, що прийшов новий очільник, а тому, що він одразу провів відповідні наради, робочі зустрічі та прийняв рішення. Далі були запрошені всі прокурори областей, з ними були проведені особисті співбесіди, які показали нещирість, необ’єктивність. У зв’язку із цим було прийнято рішення про заміну всіх прокурорів.

Кадровий резерв у нас був. Тому головне управління кадрового забезпечення відразу запропонувало кандидатури претендентів, які й були призначені. Не виключено, що є низка питань, які ми будемо коригувати в ході роботи. Тому що не все так гладко, як хотілося б. Є професійні кадри, які працювали та працюють в органах прокуратури давно. Хтось, можливо, переоцінив свої здобутки в роботі, оцінку професійних якостей громадськістю. Ну й, безумовно, прокурор ніколи не може бути добряком, який би помахом чарівної палички всіх задовольнив. У будь-якому процесі — кримінальному, цивільному, адміністративному — обов’язково буде сторона потерпіла й обвинувачена. Звісно, обвинувачений ніколи не буде задоволений прийнятим рішенням. Але ми з розумінням ставимося до кожної претензії та з дуже великою уважністю — до долі людини, яку можуть безпідставно обвинуватити.

Пробуємо використовувати різні форми участі громадськості в підборі людей на посади прокурорів районів, тому що це конституційна норма. Прокурори призначаються на 5-річний термін. Хочеться, щоб не повторилося старих звинувачень, що нічого не міняється. При ГПУ створена консультативна рада, практично узгоджено її склад. До неї входитимуть відомі громадські, політичні діячі, фахівці з юриспруденції, науковці, журналісти, інші відомі люди, які навіть інколи мають серйозні претензії до нас. Це необхідно для того, щоб ми могли об’єктивно побачити наші проблеми, а найголовніше — убезпечити прокуратуру від перетворення на інструмент розправи в політичних розборках. За останні 10 років відбулася настільки сильна політизація прокуратури, а до діяльності прокуратури були настільки серйозні претензії, що нам просто соромно було перед людьми.

Прокуратура — потужний інструмент захисту прав громадянина й держави. Але в руках певної політичної сили, яка використовує її арсенал тільки стосовно своїх опонентів і не помічає, що роблять представники влади, це небезпечна палиця, яка має два кінці. Спершу б’ють одним кінцем, а потім вона може вдарити по тих, хто незаконно її використовував. Так тепер і сталося.

— Чи є гарантія, що в прокуратурі це більше не повториться?

— Я переконаний, що такого більше не буде. Такої позиції та такого властолюбства, яке було продемонстровано, ми ніколи не бачили за всю історію незалежної Української держави. Ніхто так не служив владі, ніхто так не прислужував владній партії. Ми повинні про це говорити, щоб цього більше не повторювалось.

— До речі, про роль прокуратури в цій схемі. На недавній прес-конференції говорили про колишнього голову СБУ Олександра Якименка, міністра ВС Віталія Захарченка, але фактично не згадували Віктора Пшонку…

— Знаєте, немає чого й казати, коли перші особи держави, Уряду й правоохоронних органів, яких ви перерахували, раптом зібрались і в один день покинули територію країни. Якщо людина не відчуває за собою жодного гріха, вона спокійно залишається та працює. Якщо ж вона відчуває, що зробила щось погане, то намагається тишком-нишком покинути державу.

Розслідується кримінальна справа щодо організації масових убивств під час мирних протестів в Україні. Все це відбувалося під керівництвом глави держави та всіх керівників правоохоронних органів, у тому числі й Генпрокурора. Всі причетні особи — а їх 18 — оголошені в розшук.

Перші результати розслідування були оголошені на прес-конференції. До речі, у слідчій оперативній групі, яка займається цим розслідуванням, працює понад 250 осіб…

До речі, цікава деталь про громадянина П. Втікаючи за кордон, він прихопив службовий автомобіль, який числиться серед викрадених. Слідство має намір унести інформацію до ЄРДР про викрадення автомобіля громадянином П.

— Ви сказали, що масові вбивства здійснювалися під керівництвом глави держави, раніше Олег Махніцький заявив, що накази вбивати людей віддавав особисто Віктор Янукович. Яким чином це вдалося з’ясувати? Снайперами, які розстрілювали людей, були виключно правоохоронці?

— Ми не можемо розкривати таємницю слідства, все, що можна, розповіли на прес-конференції.

«Це «покращення» було тільки видимістю реформ, яке, за своєю суттю, не мало нічого спільного зі справжніми реформами»

— Недавно Верховна Рада посилила відповідальність за прояви сепаратизму. Як діє в цьому напрямі прокуратура, зокрема в Донецьку, Луганську, Харкові?

— Ми вже внесли до ЄРДР понад 140 кримінальних проваджень із цього приводу. І ми розпочали досить широкомасштабну акцію документування протиправної діяльності посадових осіб минулої влади, яка є розсадником, ініціатором і фінансистом усіх цих акцій. Попередній аналіз і розслідування кримінальних проваджень це підтверджує. За одним із проваджень у Луганській області зафіксовано 12 сотень бойовиків, діяльність яких припинено. Одночасно проведено 38 обшуків, виявлено понад 500 одиниць вогнепальної зброї, велику кількість холодної зброї, різного роду амуніцію, гранатомети, кулемети, котрі були на озброєнні диверсійних груп, які нападали на стратегічні об’єкти, державні установи, мали на меті дестабілізацію ситуації в державі.

Ми бачили й бачимо їхні контакти, ми читали їхні показання, які свідчать саме про те, що я озвучив. СБУ, МВС дано доручення документувати цю протиправну діяльність.

Ми розуміємо, що колишні посадовці не полишили цілей та завдань, які ставилися раніше, а, контактуючи зі своїми колегами, намагаються втілити їх у життя за будь-яку ціну. Вони готові навіть розірвати державу, щоб утриматись у кріслах. Безперечно, слідство має дані, хто за цим стоїть. Пов’язується логічно один ланцюжок: коли відбувається виступ у Ростові-на-Дону, то після цього (ніби все зрежисовано) в усіх південно-східних областях України починаються заворушення.

Використовується необізнаність людей з тією суспільною небезпекою, яка криється за проявами сепаратизму. Говориться про федералізацію, для якої в Україні немає ніякого підгрунтя. В Україні майже 80% українців, 17% росіян, 2% євреїв і представників інших національностей, які мирно між собою уживаються, поважають одне одного й не мають жодних проблем ні із законом, ні з мовою. Але представники колишньої влади штучно нав’язують ненависть для того, щоб посіяти ворожнечу й на тих занедбаних мішках антиморальності розділяти та володарювати…

Зерна сепаратизму були посіяні ще 2004 року в Сєверодонецьку, і дуже велика ганьба, що не розслідували того злочину. Я нагадав би декому, що свого часу підходив і казав: треба розслідувати (а я тоді курирував зовсім іншу тему), але мені сказали, що через півроку це все вже забудеться. Ось як воно відгукнулося. Тому відповідальність за сепаратизм має бути невідворотною, і не може бути малодушності з боку влади, не можна порівнювати сепаратистів з юнаками чи стариками, журналістами, письменниками, трударями, які загинули, виборюючи свободу для нас із вами.

Безвідповідально говорити про мовне питання в Україні, коли в нас закон «Про мови в Україні», прий­нятий 1989 року, — один з найдемократичніших. У ньому передбачена турбота навіть про вимираючі мови (такі, як давньоєврейська), не кажучи вже про російську. Але як ми можемо говорити про наявність кількох державних мов, коли в нас унітарна держава? Микола Азаров порівнював Україну зі Швейцарією, в якій 4 державні мови, але там — конфедерація! Тільки дуже неосвічена людина може говорити такі речі на державному рівні. Йдеться про державність, і мова — один з атрибутів держави. На превеликий жаль, наші колеги в ГПУ за 9 років жодного разу не поставили зав­данням перевірку виконання закону про мови, тому що гралися в політику, а Партія регіонів на цій темі робила вибори. Але ми повинні думати про державу, а не про партійні інтереси.

— Ще за часів В.Януковича було розпочато масштабне реформування прокуратури. Були внесені зміни до закону «Про прокуратуру», підготовлений новий закон. Як ви оцінюєте ці спроби й чи потрібне подальше реформування наглядового органу? До речі, нещодавно О.Махніцький заявив, що закон «Про прокуратуру» може бути прийнятий найближчим часом…

— Свого часу я вивчав історію реформування в Союзі, коли основна реформа, адміністративна, пройшла в 1925—1930 роках. В основу реформи Йосип Сталін поклав перекладену Володимиром Кальяновим роботу «Артхашастра, або Наука політики». Це вчення про державність, відоме царям Індії. Наша реформа була основана на цій базі — була введена в дію трирівнева система управління. Причому в кожній сфері було передбачено інститут наглядачів, усі ті атрибути, які наявні в діяльності Адольфа Гітлера, Й.Сталіна й у колишньої нашої влади.

Якби наші можновладці трохи читали й розуміли, що таке реформи, то зрозуміли б, що реформу треба провадити для покращення стану людини, для прогресу в тій чи іншій галузі, а не ускладнювати й без того запущене питання та провокувати народ. Деякі чиновники, розповідаючи про реформи, взагалі не розуміють, що це таке. Зміна чи доповнення до законодавства не може бути реформою, особливо коли вона суперечить здоровому глузду й погіршує становище людини.

Тому це можна назвати гальмом у розвитку. Саме це «покращення» було тільки видимістю реформ, яке, за своєю суттю, не мало нічого спільного зі справжніми реформами. І, думаю, ті, хто їх ініціював, самі не розуміли, що вони подають.

На жаль, при реформуванні ніхто не думає про людину, її права. Як ми можемо пропонувати реформу з погляду політиків? Чому ми не опускаємося до села, міста, до звичайних людей? А люди з будь-якою проблемою завжди біжать до прокурора.

— Відверто кажучи, прокуратура не дуже захищала простих людей…

— А як прокуратура може когось захищати, якщо в нас відібрали пов­новаження загального нагляду? Загальний нагляд — це можливість прокурора втрутитись у будь-яку ситуацію, захистити права людини. На превеликий жаль, сьогодні всі стверджують, що загальний нагляд не потрібен. Політикам він не потрібен. А хтось запитав людину, в якої немає грошей: хто захищатиме її права? Мали з’явитись інші органи кон­тролю. Але рівень корупції зашкалює, і для того щоб вирішити своє питання, людина повинна занести певну суму грошей.

— До речі, прийняття закону «Про прокуратуру» є однією з вимог європейських експертів…

— Я переконаний, що з експертами теж треба говорити мовою правди. Те, що йде від душі, людина завжди розуміє.

Україні потрібні реформи, але продумані, помірковані, з урахуванням нашої ментальності, традицій. Головне, що потрібно прокуратурі, — продумати таку форму призначення та звільнення прокурора, щоб він був незалежним, аби не озирався на Президента, на виконавчу чи законодавчу гілку влади. Якщо це буде, нічого не потрібно буде змінювати.