Закон і Бізнес


Етап необхідності

Система правоохоронних органів потребує стадії порушення справи


Законотворчість, №38 (973) 18.09—24.09.2010
2980

На сучасному етапі розвитку кримінально-процесуальної науки та реформування кримінально-процесуального законодавства існують різнобічні погляди щодо необхідності та важливості стадії порушення кримінальної справи та взагалі щодо доречності існування цієї стадії кримінального процесу.


Європейська якість

Так, Василь Маляренко переконує, що така стадія не потрібна, оскільки прийняття головного акта стадії порушення кримінальної справи тягне за собою втрату часу, який доречно було б витрачати на встановлення обставин кримінальної справи. Крім того, на думку науковця-процесуаліста, стадія порушення кримінальної справи та постанова про порушення кримінальної справи є «породження радянських уявлень про кримінальний процес, про справедливість і законність», що не відповідає потребам розвитку сучасних відносин. Окремої початкової стадії порушення кримінальної справи існувати не повинно.
Експерт обгрунтує та підкріплює свої зауваження щодо стадії порушення кримінальної справи напрацюваннями Володимира Зеленецького, який зробив вагомий внесок у вивченні проблем стадії порушення кримінальної справи. Вчений пропонує перейти до європейських стандартів, скасувати стадію порушення кримінальної справи й дозволити провадження слідчих дій з моменту реєстрації інформації про злочин.
Можливість оскарження постанови про порушення кримінальної справи протягом усього часу досудового слідства, крім затягування часу, дає можливість злочинцям уживати різноманітних заходів, спрямованих на утруднення ведення досудового слідства, знищувати сліди злочину, впливати на осіб, яким відома відповідна інформація та іншими способами перешкоджати встановленню істини у справі.

Значення традицій

Діаметрально протилежної думки притримується інший вчений-процесуаліст — Олександр Михайленко. Він заперечує доводи В.Маляренка та наголошує на необхідності існування стадії порушення кримінальної справи як окремої першочергової стадії кримінального процесу.
О.Михайленко акцентує увагу на тому, що стадії порушення кримінальної справи притаманні всі ознаки стадії кримінального процесу та її ліквідація призведе лише до негативних наслідків, оскільки при переході до європейській моделі не враховується те, що в європейських державах існує слідчий орган при судах, який виконує велику роль у розслідуванні кри¬мінальних справ.
На думку правника, прийняття постанови про порушення кримінальної справи є важливим для досудового слідства, саме з моменту порушення кримінальної справи з’являється можливість провадження всіх слідчих дій, починає формулюватись обвинувачення. До того ж стадія порушення кримінальної справи є певним фільтром, який відсіює ті заяви і повідомлення про злочин, де відсутні підстави для порушення кримінальної справи. Тільки після цього держава починає свою діяльність, спрямовану на розслідування кримінальної справи.
О.Михайленко застерігає, що не слід надавати пріоритет європейської моделі початку досудового слідства, оскільки в країнах Європи інша система правоохоронних органів, які здійснюють розслідування кримінальних справ.

В умовах змін

Також зазначені питання та проблеми аналізуються в концепції, затвер¬дженій указом Президента від 15.02.2008 «Про хід реформування системи кримінальної юстиції та правоохоронних органів». Так, початком досудового роз¬слідування має вважатися момент отримання уповноваженими законом органами інформації про кримінальне діяння. Відповідні службові особи повинні бути зобов’язані розпочати досудове розслідування невідкладно після отримання такої інформації, про що повідомити прокурору.
На сьогодні стадія порушення кримінальної справи відіграє велику роль, її місце не можна недооцінювати. З моменту порушення кримінальної справи слідчий вживає всіх необ¬хідних заходів, спрямованих на розкриття злочину та встановлення об’єктивної істини у справі. Беручи до уваги те, що Україна взяла на себе зобов’язання перед Радою Європи реформувати правоохоронні органи, привести національне законодавство у відпо¬відність із міжнародними стандартами, є сенс вести мову про реформування кримінального процесу.
У ході перетворень правоохоронних органів, оптимізації кримінального процесу є потреба в удосконаленні стадії порушення кримінальної справи, запровадження європейського досвіду. Проте поспішати в переході до європейської моделі початку досудового слідства не варто, оскільки, перш ніж зробити такий крок, необхідно змінити законодавство та систему правоохоронних орга¬нів. Ці перетворення повинні мати системний характер, оскільки в іншому випадку необхідного результату отримано не буде.
Аналізуючи концепцію реформування кримінальної юстиції, варто пам’ятати, що всі його складові повинні проводитись одночасно, разом зі змінами в кримінальному та кримінально-виконавчому праві, позаяк ці галузі тісно пов’язані між собою.
Реформування повинне проводитися після зміни системи правоохоронних органів та прокуратури зо¬крема. Адже відповідно до концепції на прокуратуру покладаються особливі функції щодо нагляду за законністю під час проведення оперативно-розшукової діяльності та розслідування кримінальних справ.
Допускаємо можливість реформування стадії порушення кримінальної справи, але з урахуванням особливостей національної системи права та лише після перебудування системи правоохоронних органів. Тому в проекті КПК слід передбачити стадію порушення провадження в кримінальній справі. Починати його слід з моменту надхо¬дження заяви або повідомлення про злочин.

Олег ОСТРІЙЧУК,
магістрант Національної академії прокуратури України