Закон і Бізнес


Відпочинок — не завада рівності

Незважаючи на проблеми з електропостачанням та відпустки, члени ВККС повинні розглядати однакову кількість скарг


№43 (1133) 26.10—01.11.2013
МАРИНА ЗАКАБЛУК
2856

До положення, яке встановлює порядок функціонування автоматизованої системи, що визначає, хто з членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів перевірятиме скарги на володарів мантій, унесли зміни. Останні дозволять «досягти вирівнювання навантаження» на «кваліфікаційників».


Пропозиції для змін

У лютому 2011 р. було затверджено Положення про автоматизовану систему визначення члена Вищої кваліфікаційної комісії суддів, який проводитиме перевірку даних щодо наявності підстав для притягнення судді до дисциплінарної відповідальності.

Аналіз практики застосування комісією автоматизованої системи показав необхідність коригування низки норм цього документа. Тому ВККС розробила проект змін до положення та направила його до ДСАУ.

19 вересня Рада суддів унесла зміни до вищезазначеного документа, а 16 жовтня голова ДСАУ своїм наказом погодив їх. Тож навіщо було коригувати деякі норми положення та яких результатів ВККС очікує від цих змін?

Проблема №1: у положенні записано, що термін «скарга (заява)» — звернення щодо неналежної поведінки судді, яке містить вимогу про притягнення його до дисциплінарної відповідальності.

«На практиці скарги щодо поведінки судді не завжди містять вимоги притягнення до дисциплінарної відповідальності, хоча в них зазначені факти неналежної поведінки, що може мати наслідком дисциплінарну відповідальність судді», — пояснюється в листі за підписом голови ВККС Ігоря Самсіна, надісланому до ДСАУ.

Тобто, на думку комісії, якщо керуватися нормою положення, то скарги, в яких немає вимоги про притягнення володаря мантії до відповідальності, не підлягають розподілу автоматизованою системою. А це не узгоджується з вимогами ст.84 закону «Про судо­устрій і статус суддів».

Незадовго до відпустки

Також ВККС уважає, що при розгляді скарг варто враховувати навантаження кожного з її членів з метою збереження балансу. Тому в положенні записали: не розподіляються на члена комісії скарги, що надійшли за 5 днів (у попередній редакції — 14 днів) до початку відпустки «кваліфікаційника», тривалість якої становить 14 календарних днів і більше, та в період його відпустки.

Ще одна зміна, яка, на думку ВККС, дозволить «досягти вирівнювання навантаження на членів комісії», — скарги не розподіляються в день перебування представника постійно діючого органу у відрядженні. У попередній редакції документа було записано, що скарги не розподіляються на члена комісії не лише в день перебування у відрядженні, а й за день до цього.

Тепер положення враховує особливості автоматичного розподілу скарг. Вони визначаються самою ВККС, про що приймається відповідне рішення. Скласти вичерпний перелік таких особливих випадків неможливо, тому комісія запропонувала визначати випадки, коли скарги розподіляються автоматизованою системою «по-особливому»:

• якщо буде виявлена значна різниця в кількості розподілених скарг для кожного члена комісії;

• якщо відбулося знеструмлення електромережі комісії, вийшло з ладу обладнання або комп’ютерні програми чи мали місце інші обставини, які внеможливлюють функціонування автоматизованої системи, й це триває понад один робочий день;

• при вирішенні питань про передання скарг на розгляд членам комісії, які займають адмінпосади, — з метою забезпечення умов для виконання ними обов’язків як за займаною посадою, так і обов’язків члена комісії;

• за наявності інших обставин, що внеможливлюють проведення перевірки в установлений законом строк.

Неполадки зафіксують

Завдяки внесеним до положенням змінам удалося вирішити ще одне питання — унормування процедури фіксування причин неможливості автоматичного розподілу скарг. Так, у документі записали: знеструмлення електромережі ВККС, вихід з ладу сервера автоматизованої системи та інші умови, що впливають на безперебійність і функціонування автоматизованої системи, мають бути зафіксовані в актах, в яких зазначаються дата, час настання та закінчення дії відповідних обставин, причина виникнення, заходи, вжиті для їх усунення.

А от визначення «кваліфікаційника», який проводитиме перевірку, здійснюється невідкладно після налагодження роботи автоматизованої системи або на наступний робочий день після усунення несправностей в її роботі.

Потурбувалася комісія і про збереження інформаційних ресурсів автоматизованої системи. У положенні записали, що це здійснюється за допомогою відповідного програмного забезпечення та технічних ресурсів, комплексів, шляхом ужиття організаційних заходів.

Сподіваємося, що внесені зміни будуть результативними й, незважаючи на можливі випадки знеструмлення електромережі комісії чи на відпустки «кваліфікаційників», навантаження на кожного члена комісії буде однаковим. А кількість скарг на дії служителів Феміди, які надходять до ВККС, — чимала. Наприклад, у минулому році один представник комісії в середньому щомісяця отримував понад 100 звернень. А швидко розглянути таку кількість заяв — завдання непросте. Не кажучи вже про те, що автоматизована система могла розподіляти комусь більше, а комусь менше скарг «на власний розсуд».