Закон і Бізнес


ПДВ залишається без спецрахунку

Завдяки наполегливості лідера ХЛПУ Л.Черновецького


Підприємництво, №27 (651) 03.07—09.07.2004
2328

Верховна Рада підтримала позицію лідера Християнсько-ліберальної партії України, народного депутата Леоніда Черновецького про відхилення проекту закону «Про внесення змін до деяких законів України щодо окремих поточних і окремих реєстраційних рахунків платників податку на додану вартість» (реєстр. №5333-2).


Верховна Рада підтримала позицію лідера Християнсько-ліберальної партії України, народного депутата Леоніда Черновецького про відхилення проекту закону «Про внесення змін до деяких законів України щодо окремих поточних і окремих реєстраційних рахунків платників податку на додану вартість» (реєстр. №5333-2).

На думку Л.Черновецького, введення системи сплати ПДВ через окремі поточні рахунки не може розглядатися як досить ефективний захід з погляду своєчасного стягування ПДВ. Крім того, запровадження окремих рахунків призведе до негативних економічних наслідків для багатьох підприємств, галузей виробництва й економіки України в цілому.

«Запропонована система окремих рахунків для розрахунків з ПДВ, — переконаний лідер ХЛПУ, — могла б серйозно обмежити господарську діяльність платників податків, призвести до штучного вимивання з господарського обороту частини обігових коштів. А це, у свою чергу, призвело б у цілому до зменшення фінансових ресурсів цілих галузей, до необхідності використання залучених коштів, що спричинило б подорожчання кредитних ресурсів, збільшення цін на продукцію і зростання рівня інфляції».

Крім того, підкреслює Л.Черновецький, пропозиції, викладені в законопроекті, про непоширення норм закону «Про банки і банківську діяльність» у частині банківської таємниці на окремі рахунки зі сплати ПДВ могли б призвести до остаточного нівелювання інституту банківської таємниці і вкрай негативно вплинути на функціонування вітчизняної банківської системи в цілому.

30 червня парламент розглянув одразу три проекти змін до закону про податок на додану вартість та деяких законодавчих актів України щодо введення податкових рахунків. Перший представляв народний депутат В.Хомутинник (№5333), другий — С.Терьохін (№5333-1), і, нарешті, третій, внесений главою держави (№5333-2), доповідав заступник міністра фінансів В.Копилов. З обговорення можна на 99% прогнозувати, що законодавчим шляхом ПДВ-рахунки запроваджені не будуть. Принаймні найближчим часом…

Віталій ХОМУТИННИК, фракція «Регіони України»:

— Представленный проект закона предлагает комплексное решение основных проблем, возникших при взимании в Украине налога на добавочную стоимость.

Цифры говорят о резком снижении эффективности этого налога. За 5 месяцев этого года чистые поступления составили 1,7 млрд грн. За аналогичный период прошлого года — 2 млрд грн. То есть, поступления от НДС снизились на 18% при росте экономики более чем на 10%. Налоговый долг достиг уже в этом году 6,5 млрд грн., в т.ч. топливно-энергетический комплекс — 4 млрд грн. С этим связана существенная задержка с возмещением НДС, которая приводит к замораживанию оборотных средств предприятий. Ряд этих проблем побудили нас разработать данный проект.

С целью выхода из возникшего кризиса с поступлением НДС в бюджет предлагается вместо уже традиционного правила «первого события» ввести кассовый метод учета НДС. Это довольно значительная норма среди предлагаемых усовершенствований системы администрирования НДС. Это даст возможность платить налог в бюджет только после поступления средств за оплату товара, что значительно сэкономит оборотные средства налогоплательщиков. При этом вводится режим функционирования налоговых текущих счетов с целью выделения денежных потоков бюджетного фонда из средств, принадлежащих налогоплательщику.

Основное отличие режима использования налоговых счетов по проекту закона от уже отмененного постановления Кабмина и Нацбанка №359 — это то, что налогоплательщик может вернуть с налогового счета на собственный текущий счет сумму, эквивалентную ранее перечисленной им на пополнение налогового счета при условии отсутствия налогового долга.

Таким образом, решаются основные вопросы, возникавшие с замораживанием средств предприятий на налоговых счетах. А суммы, которые остаются на налоговых счетах, соответствуют сумме НДС, подлежащей уплате в бюджет. Это достигнуто за счет введения кассового метода учета НДС.

Учтена в проекте и проблема возмещения НДС. Вводится единая система бюджетного возмещения НДС без раздела на внутреннее и экспортное. Возмещение должно происходить в течение 30 календарных дней. И данный блок вопросов мы детально обсуждали в проекте закона №4001. Все вышеперечисленное даст возможность найти ресурс для снижения ставки налога уже в этом году до 17% и с 1.01.2005 — до 15%.

Сергій ТЕРЬОХІН, фракція  «Наша Україна»:

— Це вже «дежа-вю». Ми вже розглядали ці питання: і на Верховній Раді, і в комітетах. Усі прийняли негативні рішення щодо введення так званих спеціальних податкових рахунків з ПДВ. Чому? З двох причин: насамперед значно скорочуються обігові кошти підприємств. За схемою, яка написана народним депутатом Хомутинником та Президентом, вони «заморожуються» щонайменше на 50 днів. Ставки кредитів після застосування цих рахунків зростуть ще більше, надлишкова ліквідність банків не буде покриватися цими додатковими ресурсами, які будуть у банках.

Але найголовніше, що Президентом пропонується ввести солідарну відповідальність платників податку. Цебто, якщо ви купили в когось товар, заплатили йому чесно цей ПДВ, а той хтось не заплатив його в бюджет, то чомусь страждати має підприємство, яке чесно купило товар і заплатило ПДВ.

У комітеті вчора пройшло обговорення. І за проект Хомутинника був відданий 1 голос — самого Хомутинника. А за проект Президента — жодного голосу.

Стосовно ж проекту Терьохіна, Матвієнкова, Святаша, Шибка (№5333-2), то автори знімають його з розгляду, оскільки завтра у другому читанні буде обговорюватися проект №5258, який, власне, і передбачає зменшення ставки ПДВ до 15%, введення «автомату» з відшкодування, нормальну систему адміністрування податку. Тому комітет не прийняв жодного рішення. А від себе я просив би не підтримувати жодного проекту і швидко перейти до інших питань.

Вадим КОПИЛОВ, заступник міністра фінансів України:

— За рішенням Президента мені доручено представити зазначений проект, який спрямований на комплексне вирішення проблеми адміністрування та бюджетного відшкодування ПДВ, зниження податкового тиску і забезпечення збалансованості бюджету. Введення окремих поточних та окремих реєстраційних рахунків та касового методу нарахування спрямоване на вдосконалення порядку адміністрування, запобігання незаконному відшкодуванню ПДВ.

Від запровадження такої системи очікується збільшення надходжень ПДВ до бюджету, що дозволить зменшити в майбутньому ставку податку до 15%.

Окремі поточні та окремі реєстраційні рахунки з ПДВ використовуються для розрахунків з ПДВ між постачальниками та покупцями товарів, робіт, послуг, а також під час розрахунків з держбюджетом, у т.ч. і при відшкодуванні ПДВ.

У разі відвантаження товарів, виконання робіт, надання послуг без одержання грошової компенсації платник податку — покупець зобов’язаний самостійно перерахувати з власного окремого поточного рахунку суму ПДВ на окремий поточний рахунок постачальника.

За відсутності необхідної суми коштів для перерахування ПДВ платник поповнює окремий поточний рахунок з інших поточних рахунків. Таким чином грошові потоки з ПДВ відокремлюються від інших грошових потоків, що виникають між суб’єктами підприємницької діяльності за результатами господарської діяльності та залишаються замкненими в системі окремих поточних та окремих реєстраційних рахунків.

Змінюється порядок ведення податкового обліку. Замість застосування правила першої події вводиться касовий метод обліку ПДВ. Крім того, касовий метод попередить появу штучної недоїмки у продавців товарів у разі затримання оплати або відсутності оплати у зв’язку з неплатоспроможністю покупця.

Проект визначає механізм автоматичного відшкодування, вводить єдину систему бюджетного відшкодування — без поділу на експортне і внутрішнє. Відшкодування здійснюватиметься органом Державного казначейства за заявою платника.

Замкнення грошових потоків, що утворюються внаслідок оподаткування ПДВ, дозволить суттєво спростити та зменшити витрати держбюджету на адміністрування ПДВ, у т.ч. вивільнити значний технічний, людський ресурс, задіяний при стягненні податку до бюджету.

Запропонована система адміністрування дозволить скоротити терміни відшкодування ПДВ з держбюджету.

За висновком Головного науково-експертного управління ВР, запропонований Президентом проект у першому читанні може бути взятий за основу, оскільки він практично включає основні положення проекту, що внесений народними депутатами Хомутинником та Буряком.

Юрій КАРМАЗІН, фракція «Наша Україна»:

— Насамперед дозвольте звернутися до Голови Верховної Ради. У нас є постанова №5333-5 народного депутата Л.Черновецького про неприйнятність одного, другого і третього законопроектів. Там він обгрунтовує, які норми цих проектів суперечать Конституції. Тому ми мали б йому надати слово.

Я рахую обіги тіньових коштів, які йдуть від ПДВ. Розрахунок дуже простий: надійшло 2 млрд грн, 40% — це те, що забирають собі податківці. Тобто вже 800 млн грн. пішло в тінь. Потрібен такий податок чи ні? Знає про це Президент чи не знає? Леоніде Даниловичу, якщо ви не знаєте, то я вам скажу, скільки і по якій області конкретно відмивається грошей. Найбільше їх відмивається по місту-герою Києву.

Проекти, які внесені народним депутатом Хомутинником і Буряком, є, як правильно зауважив народний депутат Л.Черновецький, такими, що суперечать Конституції, зокрема її ст.41, згідно з якою кожен має право володіти, користуватися, розпоряджатися своєю власністю і результатами своєї інтелектуальної творчої діяльності. Там негативів стільки, що знадобиться хвилин 20, щоб перерахувати всі.

Але найстрашніше, що змінами до закону про ПДВ його ставлять над усіма іншими законами, навіть над Конституцією. Крім Конституції, ми маємо кодекси і, зокрема, Бюджетний, а пріоритетність закону про ПДВ, яка пропонується проектом №5333, тільки призведе до подальшого знищення української економіки.

Що стосується пропозицій Президента, то я вдячний комітету, що комітет також його не підтримав. Є певні позитивні моменти в законопроекті Терьохіна, Матвієнка, Святаша, Шибка. Але їх теж дуже мало. Вони пропонують проводити камеральну перевірку заявлених даних на відшкодування ПДВ аж 30 днів і т.д.

Не потрібен жоден з цих проектів. Я буду голосувати проти. До цього закликаю і вас.

Юрій СОЛОМАТІН, фракція КПУ:

— Хочу запропонувати насамперед політичну оцінку внесених 3 проектів, яка полягає в такому. Коли пани між собою сваряться, пани-капіталісти, уряд міністрів-капіталістів, новітня українська буржуазія, у холопів, тобто у маленького українця, чуби тріщать.

За словами про удосконалення системи адміністрування, за обіцянками про зниження ставки податку до 17 або навіть 15% приховується намагання перерозподілити грошові потоки з однієї купи олігархів на користь іншої.

Іноді в мене запитують: а хто такі олігархи і чи відрізняються вони від капіталістів? Один мій колега, доктор юридичних наук, порадив мені з цього приводу давати таке пояснення: капіталісти мають пройти певний шлях для створення своїх капіталів і, можливо, на початковому кроці щось у них буде не так, але в наступних кроках має бути все прозоро і зрозуміло. Олігархи — ті, які зробили свій «хапок», і приховують це, і ніколи не захочуть показати це на поверхні.

Маленькому українцю нічого не світить у цьому законі. Тому фракція комуністів у цих оборудках та цих іграх сучасних олігархів брати участі не буде, і ми закликаємо до цього усіх, у кого залишається бодай краплина честі і совісті.

Олександр БАРАНІВСЬКИЙ, фракція СПУ:

— 8 років іде «ремонт» закону про ПДВ. Щоразу зі зміною чиновників вносяться певні поправки. Тобто кожен щось робить під себе. І, на жаль, ці проекти, які внесені сьогодні, знову ж таки, не вирішують проблеми ПДВ.

ПДВ перестав бути бюджетонаповнюючим податком. Він сьогодні лише викачує гроші з бюджету. Платники цього податку в Україні практично фінансують експортні операції з металом, хімією. Причому більшість власників цих підприємств — закордонні. Тобто українці фінансують сім’ї як близького, так і далекого зарубіжжя.

ПДВ став найкриміналізованішим податком. Добре відомо, що «відкат» при відшкодуванні ПДВ становить до 40%. Тобто якщо в цьому році 18 млрд грн. підлягають відшкодуванню з ПДВ, то 7,5 млрд грн. лягає на «лапу».

Відшкодовування ПДВ відбувається не тим, хто працює, а в більшості випадків — фірмам-«метеликам». Додаткове введення окремих декларацій, окремих спецрахунків проблему ПДВ не вирішить, а лише підійме на більш високий рівень корупцію під час справляння цього податку. На мій погляд, проблему ПДВ потрібно вирішувати комплексно, а не латанням дірок. Тут має бути надзвичайно висока роль Кабінету Міністрів і особливо його економічного блоку. Бо окремим депутатам, на моє переконання, врахувати всі проблеми і виписати в окремому законі надто складно.

На мій погляд, вже давно настав час узагалі скасувати ПДВ, як вже звучало не раз у цьому залі, і ввести, скажімо, податок з продажу.

На засіданні бюджетного комітету ми неодноразово рекомендували уряду, Президенту проблему з ПДВ розглянути на засіданні Ради національної безпеки. Адже його корумпованість, його недосконалість і те, що він перестав бути бюджетонаповнюючим, а лише засобом витягування коштів з бюджету, становить загрозу національним інтересам України.

Борис БЕСПАЛИЙ, фракція «Наша Україна»:

— Яким є обгрунтування авторів даного проекту? Не надходять кошти, тобто йде якесь розкрадання. Дозволю нагадати, як довго і до певної міри успішно ми боролися з позабюджетними фондами, які були напівузаконені способом розкрадання коштів. І, до речі, перевірка Рахункової палати нинішніх позабюджетних коштів показує, що ця робота до кінця не доведена.

Думаю, що уряду треба просто припинити розкрадати гроші, і тоді кошти знайдуться. Сьогодні з того самого ПДВ необгрунтованих або напівобгрунтованих повернень з бюджету більше, ніж надходжень до нього. Замість припинення легального і напівлегального розкрадання нам пропонують якісь паліативи, що тільки ускладнюють ситуацію.

До чого призведе створення додаткових окремих рахунків? По-перше, затримуються обігові кошти. Так, вони не повністю вилучаються, вони затримуються.

Дуже заплутується бухгалтерський облік, і це, до речі, буде додатковим тягарем саме для підприємств.

Збільшується кількість перевірок. Уже сьогодні за дорученням влади податківці, прямо як сарана, обліпили всі підприємства, тим більше, ті, які ще якось тримаються «на плаву». Додаткові рахунки — це додаткова кількість перевіряючих. У п’ятницю був оприлюднений мій запит стосовно податкового знущання над підприємством «Орлан» у місті Києві. І це ми хочемо всю Україну перетворити на зону податкового «свавілля». Думаю, це неправильно.

Думаю, перше, що треба зробити, це щоб усі рівно платили податки і звільнити від адресних пільг ті підприємства, фірми, структури, які сьогодні перебувають під високим патронатом. І знайдуться, думаю, кошти для виконання усіх потрібних соціальних програм і повернення знецінених заощаджень.

Леонід ЧЕРНОВЕЦЬКИЙ, лідер Християнсько-ліберальної партії України, фракція «Наша Україна»:

— Уважаемые народные депутаты! Речь идет о законопроекте, в котором поднимается вопрос о том, что предприятия, и так задавленные бандитским налогом на добавочную стоимость, еще и не смогут распоряжаться своими средствами во время налогового периода. Это — самая главная проблема для них сегодня, кроме всех остальных. Но, кроме того, еще предлагается драконовская система ведения этих счетов.

НДС надо ликвидировать. Это знает любая бабушка в моем избирательном округе — Дарницком районе Киева. Ни в коем случае за этот закон не голосуйте. Нам нужно в принципе ликвидировать НДС, потому что его платят обездоленные слои населения в карман некоторых «нехороших дядей».

Володимир ЛИТВИН, Голова Верховної Ради України:

Розгляд питання завершено. Я буду за порядком реєстрації та надходження ставити законопроекти на голосування.

Першим ставиться на голосування проект №5333.

За — 11. Рішення не прийнято.

Оскільки проект №5333-1 автори зняли з розгляду, ставлю на голосування президентський проект закону №5333-2. Прошу голосувати.

За — 102. Рішення не прийнято.

Яка пропозиція комітету? Немає пропозицій? Законопроекти відхилено.

Підготував
Лев Семишоцький