Закон і Бізнес


Необґрунтоване скорочення


№5 (1563) 05.02—11.02.2022
8871

РСУ запропонувала ВРП відкликати погодження щодо Положення про апарат суду, а ДСАУ — утриматися від його застосування.


Рада суддів України

Рішення

28 січня 2022 року м.Київ №6

Щодо погодження змін до Типового положення про апарат суду

Відповідно до п.14 ч.1 ст.3 закону «Про Вищу раду правосуддя» рішенням від 25.01.2022 №80/0/15-22 ВРП погодила зміни до Типового положення про апарат суду.

Зазначеними змінами, зокрема, абз.4 п.9 розд.ІІІ викладено у новій редакції: «Керівник апарату місцевого, апеляційного суду може мати заступник, якщо кількість працівників апарату перевищує 75 осіб.»

В той же час, рішенням РСУ від 11.06.2021 №22 було погоджено проект типової структури апарату місцевого господарського, адміністративного суду та нормативи кадрового забезпечення судів.

Так, відповідно до погодженої вказаним рішенням РСУ структури апарату місцевого спеціалізованого (господарського, окружного адміністративного) суду згідно з вимогами Типового положення про апарат суду, затвердженого наказом Державної судової адміністрації від 08.02.2019 № 131, було передбачено, що «керівник місцевого суду може мати двох заступників, якщо кількість працівників апарату суду перевищує 50 осіб.»

Погодженими ВРП змінами передбачається скорочення посад усіх заступників керівників апарату судів у судах, де кількість працівників апарату становить 75 осіб та менше, а, окрім того, скасовується положення, відповідно до якого керівник апарату суду може мати двох заступників.

В той же час структура та апарати судів наразі сформовані відповідно до Типового положення про апарат суду, затвердженого наказом ДСАУ від 8.02.2019 № 131.

Відповідно до абз.4 абз.9 розд.ІІІ положення питання визначення кількості заступників керівника апарату суду врегульовано таким чином «Керівник апарату місцевого, апеляційного, вищого спеціалізованого суду може мати двох заступників, якщо кількість працівників апарату суду перевищує 50 осіб. У місцевих загальних судах кількість заступників може дорівнювати кількості віддалених робочих місць, в яких утворюються відокремлені структурні підрозділи (окремі посадові особи за напрямками діяльності) цих судів».

Отже, погоджені зміни також передбачають скорочення посад заступників керівників апарату судів у судах, в яких утворено віддалені робочі місця.

Крім того, відповідно до чинної редакції п.3 розд.І Положення визначено, що у своїй діяльності апарат суду керується Конституцією, законами «Про судоустрій і статус суддів», «Про державну службу», «Про запобігання корупції», Кодексом законів про працю, іншими кодексами та законами, постановами Кабінету Міністрів, іншими нормативно-правовими актами, Положенням про апарат суду, рішеннями РСУ, рішеннями зборів суддів, а також наказами й розпорядженнями голови суду та керівника апарату суду.

Згаданими змінами даний абзац після слів «рішеннями зборів суддів» доповнено словосполученням «наказами ДСАУ та її територіальних управлінь».

Як вищий орган суддівського самоврядування РСУ, відповідно до повноважень, визначених п.8 ст.133 закону «Про судоустрій і статус суддів», зокрема, розробляє та організовує виконання заходів щодо поліпшення стану організаційного забезпечення діяльності судів; здійснює контроль за організацією діяльності судів; звертається з пропозиціями щодо питань діяльності судів до органів державної влади та органів місцевого самоврядування; здійснює інші повноваження, визначені законом.

РСУ звертає увагу, що у демократичному суспільстві суди мають функціонувати відповідно до стандартів продуктивності та ефективності судових процедур, якості судових послуг та очікувань громадян — учасників судових проваджень.

У цьому розумінні робота суду є найбільш ефективною, якщо її основою є певні стандарти якості.

Зокрема, основою таких стандартів є суспільні очікування щодо якості надання судових послуг, до яких, зокрема належить і організаційне забезпечення роботи суду, що здійснюється (забезпечується) його апаратом.

Так, відповідно до ч.1 ст.155 закону «Про судоустрій і статус суддів» організаційне забезпечення роботи суду здійснює його апарат, який очолює керівник апарату. І саме від ефективної роботи апарату залежить діяльність всього суду, його продуктивність, ефективність судових процедур та якість наданих судових послуг.

РСУ не була залучена до підготовки зазначених змін до положення, відповідний проект на засідання РСУ не обговорювався, при тому, що вже існуюча норма щодо розрахункової величини «перевищує 50 осіб» або норма, яка була запропонована на розгляд ВРП жодним чином не обґрунтована ні законодавчими нормами, ні будь-якими експертними чи науковими висновками.

Питання про те, яким чином мають визначитися нормативи кадрового забезпечення апарату судів, тривалий час є дискусійним і здебільшого зводяться до визначення оптимального співвідношення між кількістю працівників апарату та кількістю суддів, які працюють в суді.

Законодавець також однозначно не вирішив питання кількості заступників керівників апарату судів.

В той же час загальноприйнятним та загально визнаним є правило, що у разі відсутності закону, що регулює відповідні правовідносини, слід застосовувати закон, що регулює подібні правовідносини (аналогія закону), а за відсутності такого закону суд виходить із конституційних принципів і загальних засад права (аналогія права).

Так, ч.10 ст.20 закону «Про судоустрій і статус суддів» врегульовано питання визначення кількості заступників голови суду: «в суді, кількість суддів у якому перевищує 10 суддів, може бути обраний один заступник голови суду, а в суді, кількість суддів у якому перевищує 30 суддів, — не більше двох заступників голови суду».

Відтак цілком логічним вдається, що і питання визначення кількості заступників керівника апарату суду може бути (хоча і не обов'язково) врегульовано подібним чином.

Також не можна однозначно говорити про те, що у судах, де створено віддалені робочі місця, не може існувати більшої кількості посад заступників керівників апарату судів.

Крім того, повноваження ДСАУ, її голови та територіальних управлінь визначено стст.152—154 закону «Про судоустрій і статус суддів». Зазначеними нормами не передбачено повноважень видавати обов'язкові для апарату суду накази.

Впровадження подібної норми може призвести до послаблення ролі органів суддівського самоврядування (в даному випадку зборів суддів відповідного суду).

Непослідовною виглядає в даному питанні і позиція ДСАУ, яка спочатку погоджувала типову структуру апарату місцевого спеціалізованого (господарського, окружного адміністративного суду) з РСУ, як вищим органом суддівського самоврядування, а у подальшому без винесення цього питання на розгляд РСУ ініціювала внесення змін до типового Положення про апарат суду, яке у своїй діяльності будуть застосовувати практично усі суди.

Заслухавши та обговоривши інформацію голови РСУ Моніча Б.С. щодо погодженого рішенням ВРП від 25.012. №80/0/15-22 проекту змін до Типового положення про апарат суду, відповідно до ст.133 закону «Про судоустрій і статус суддів», Положення про РСУ, затвердженого позачерговим Х з’їздом суддів 16.09.2010 (із подальшими змінами),

Рада суддів

ВИРІШИЛА:

1. Звернутися до ВРП з клопотанням переглянути або скасувати своє рішення від 25.01.2022 №80/0/15-22 в частині погодження змін до Типового положення про апарат суду.

2. Державній судовій адміністрації:

погодити проект змін до Типового положення про апарат суду з РСУ;

до розгляду ВРП питання про перегляд або скасування рішення від 25.01.2022 №80/0/15-22 в частині погодження змін до Типового положення про апарат суду утриматися від затвердження погоджених змін.

Голова Б.МОНІЧ